رقابت آمریکا و چین؛ پنتاگون تسلیحات فراصوتی جدید آزمایش می‌کند

جو بایدن پرتاب آزمایشی موشک‌های فضاپیمای هسته‌ای چین را «نگران‌کننده» خواند

سلاح‌های «فراصوتی» با سرعتی پنج برابر دیوار صوتی به لایه‌های بالاتر جو می‌رسند‌ـ OSCAR SOSA /US NAVY/AFP

در پی پرتاب آزمایشی موشک‌های فضاپیمای هسته‌ای چین که جو بایدن آن را «نگران‌کننده» خوانده است، ارتش و نیروی دریایی ایالات متحده نمونه‌های اولیه سلاح فراصوتی را آزمایش کرد.

در حالی که چین گزارش‌های مربوط به آزمایش موشک‌ فراصوتی که زمین را دور زد، انکار و ادعا کرده است که یک «آزمایش معمولی فضاپیما» بوده است، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مورد آزمایش ماه اوت که طبق گزارش‌ها، پنتاگون را غافلگیر کرده بود، ابراز نگرانی کرد.

پنتاگون در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد که سه آزمایش «موفق» نمونه‌های اولیه دارای سلاح فراصوتی «تاسیسات پروازی ولوپس ناسا» در ویرجینیا در روز چهارشنبه، از توسعه سلاح‌های جدید خبر خواهد داد.

ارتش و نیروی دریایی یک موشک فراصوت معمولی را در سال مالی ۲۰۲۲ که اول اکتبر آغاز شده است، آزمایش خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که آزمایشگاه ملی ساندیا «توسعه حمله سریع متعارف نیروی دریایی (CPS) و حمله فراصوتی تهاجمی با سلاح‌های دوربرد فراصوتی ارتش (LRHW) را به اطلاع می‌رساند.

این بیانیه چند روز بعد از گزارش فایننشال تایمز منتشر شد که چین سلاحی را آزمایش کرد که پیش از بازگشت به زمین و ناکامی در اصابت به هدف، دور مدار پایین زمین پرواز کرده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت از طریق «کانال‌های سیاسی» در مورد فناوری موشکی فراصوتی چین ابراز نگرانی کرده است اما او به خبرنگاران گفت که آن‌ها از «رقابتی تنگاتنگ» تا زمانی که به درگیری تغییر مسیر ندهد، استقبال خواهند کرد.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، روز چهارشنبه نامه‌ای به رئیس سنا فرستاد و در آن از یک گروه اطلاعاتی و وزارت دفاع در مورد این «رویداد تغییر بازی» توضیح خواست.

سلاح‌های «فراصوتی» با سرعتی پنج برابر دیوار صوتی به لایه‌های بالاتر جو می‌رسند. آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی در ماه سپتامبر، سلاح فراصوتی هواسوز را با موفقیت‌ آزمایش کرد.

در حالی که تایمز به نقل از منبعی آگاه اعلام کرد که ایالات متحده «هیچ نظری ندارد که آن‌ها چطور این کار را کردند»، سفیر انتخابی دولت بایدن در پکن روز پنجشنبه در جلسه کمیته‌ سنا گفت که قدرت چین را نباید دست‌ بالا گرفت و اضافه کرد آن‌ها‌ «دوستان خیلی کمی دارند. متحد واقعی ندارند».

نیکولاس برنز به این کمیته گفت: «ما نباید در مورد قدرت آن‌ها اغراق کنیم یا قدرت ایالات متحده را دست‌کم بگیریم. آنچه نیاز داریم اعتماد به این است که ایالات متحده کشوری قوی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان