مقابله با حملات سایبری به مراکز درمانی در اسرائیل

بعد از حمله باج‌افزاری روز چهارشنبه که سیستم رایانه‌ای بیمارستان هیلل‌یافه را مختل کرد، حمله سایبری به ۹ بیمارستان خنثی شده است  

اداره ملی سایبری اسرائیل هفته گذشته به صاحبان کسب‌وکارهای مختلف درمورد افزایش حمله‌های هکری هشدار داد- JACK GUEZ / AFP

وزارت بهداشت و اداره ملی سایبری اسرائیل، از خنثی کردن چندین حمله سایبری علیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور در این آخر هفته خبر دادند.   

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، این دو سازمان روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تشخیص زودهنگام و واکنش سریع اداره ملی سایبری و کارکنان حاضر در محل بیمارستان‌ها، تلاش‌ها برای حملات سایبری را متوقف کرده و در نتیجه خسارتی به سیستم‌ها وارد نشد. براساس این بیانیه در روزهای اخیر اقدام‌هایی به ‌منظور «تقویت سطح حفاظت سایبری و شناسایی نقاط آسیب‌پذیری جدید» در بخش بهداشت و درمان انجام شده است. 

بنابر اعلام اداره ملی سایبری اسرائیل، ۹ بیمارستان و مرکز بهداشتی از روز شنبه هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند، اما نوع حمله‌ها و گروه‌ها یا افراد احتمالی ترتیب‌دهنده آن‌ها مشخص نشده است.

پیش از این حملات، شبکه رایانه‌ای مرکز درمانی هیلل یافه در شهر خدرا، واقع در استان حیفای اسرائیل نیز روز چهارشنبه، ۲۱ مهرماه، هدف حمله‌ای سایبری با استفاده از یک باج‌‌افزار قرار گرفت. این حمله سایبری سیستم‌های رایانه‌ای بیمارستان را از کار انداخت و بنابر برآوردها، بازیابی این سیستم‌ها ممکن است چند ماه طول بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حمله باج‌افزاری، هکرها با رمزگذاری بر اطلاعات موجود در شبکه رایانه‌ای یک سازمان، سیستم‌های اطلاعاتی مربوطه را از دسترس صاحبان آن خارج می‌کند و برای رمزگشایی پرونده‌ها درخواست پرداخت باج می‌کنند، که اغلب به‌صورت رمزارز پرداخت می‌شود.

میزان باج درخواست‌شده برای بازگرداندن سیستم‌های این بیمارستان به حالت اولیه، اعلام نشده، اما بنابر اعلام کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، هیلل یافه به‌عنوان یک بیمارستان دولتی، از پرداخت هرگونه باج منع شده است.  

وای‌نت نیوز باج‌افزار مورد استفاده در این حمله را از نوع DeepBlueMagic معرفی کرده و بنابر گزارش‌ها، گروه هکری ترتیب‌دهنده آن، در یک حمله سایبری مشابه به بیمارستانی در آمریکا، ۱۰میلیون دلار باج درخواست کرده‌اند.

براساس بیانیه مشترک روز یکشنبه، تلاش‌ها برای بازیابی «هرچه سریع‌تر» سیستم‌های رایانه‌ای بیمارستان هیلل یافه «به‌‌آرامی و با رعایت موارد ایمنی» در جریان است. در نتیجه حمله سایبری در حال حاضر برخی عمل‌های غیرضروری در این بیمارستان لغو شده‌اند، اما بخش عمده فعالیت‌های این مرکز با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری جایگزین و قلم و کاغذ در حال پیگیری است. 

اداره ملی سایبری اسرائیل پس از حمله سایبری به بیمارستان هیلل یافه علاوه‌بر هشدار در مورد احتمال حمله به دیگر بیمارستان‌ها، با توجه به افزایش موارد حمله‌های هکری، در یک هشدار عمومی به صاحبان کسب‌وکارهای مختلف اسرائیلی نیز در مورد خطر بالقوه حمله سایبری خبر داد.

گزارش تازه‌ای که روز پنجشنبه در مورد حمله‌های سایبری باج‌افزاری در سراسر جهان منتشر شده است، نشان می‌دهد از سال ۲۰۲۰ تاکنون، اسرائیل کشوری است که با بیشترین حمله‌ها از این نوع روبه‌رو بوده است. 

در سال‌های اخیر حملات سایبری متعددی به نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های اسرائیلی گزارش شده که موارد بسیاری از آن‌ها به هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده است؛ از آن جمله می‌توان به حمله سایبری سال ۲۰۲۰ به زیرساخت‌های آبرسانی اسرائیل اشاره کرد که دولت اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را مسئول آن معرفی کرد. 

شرکت مایکروسافت روز دوشنبه اعلام کرد گروهی از هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را شناسایی کرده است که با استفاده از محصولات آن شرکت، حمله‌های سایبری موفقی را علیه شرکت‌های فناوری دفاعی آمریکا و اسرائیل و همچنین شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی در خاورمیانه انجام داده‌اند.

بیشتر از جهان