ردیابی گرازهای دریایی از فضای ماورای زمین

زیستگاه این جانور غول‌آسا تقریبا سه برابر سریع‌تر از دیگر جاهای دنیا در حال گرم شدن است

گراز دریایی از یخ دریا برای استراحت و به دنیا آوردن فرزندانش استفاده می‌کند - MARKUS SCHOLZ / DPA / AFP

دانشمندان از داوطلبان می‌خواهند کمک کنند تا از فضا، والروس‌ها یا گرازهای دریایی را بشمارند تا آن‌ها اطلاعات بیشتری از آمار جمعیت آن‌ها داشته باشند.

پیمایش قطب جنوب بریتانیا (BAS) و صندوق جهانی طبیعت (WWF) پروژه تحقیقاتی «گراز دریایی از فضا» را راه انداخته‌اند تا در مورد چگونگی تأثیر گرفتن آن‌ها از بحران‌های جوی بیشتر بدانند.

دانشمندان از عموم مردم کمک می‌خواهند تا دنبال گرازهای دریایی در هزاران تصویر ماهواره‌ای از فضا بگردند و امیدوارند نیم میلیون نفر در دنیا به سرشماری گرازهای دریایی اقیانوس اطلس و دریای لاپتف بپیوندند.

این سازمان‌ها اظهار می‌کنند که خانه قطب شمالی این جانور غول‌آسا تقریبا سه برابر سریع‌تر از دیگر جاهای دنیا در حال گرم شدن است و در حدود ۱۳ درصد یخ تابستانی دریا در هر دهه ناپدید می‌شود.

«گراز دریایی از فضا» از ماهواره‌ها استفاده می‌کند تا هزاران تصویر با وضوح بالا از گرازهای دریایی بگیرد که در بیش از ۲۵ هزار کیلومتر مربع از خط ساحلی قطب شمال تجمع کرده‌اند یعنی منطقه‌ای بزرگ‌تر از ویلز.

طرفداران مشتاق محیط زیست در سراسر دنیا از خانه‌های راحت‌شان می‌توانند تصاویر ماهواره‌ای آنلاین را بررسی کرده و نقاطی را پیدا کنند که این جانوران از دریا روی سطح زمین آمده‌اند و سپس آن‌ها را بشمارند.

داده‌های جمع‌آوری شده در سرشماری گرازهای دریایی اطلس و لاپتف، به دانشمندان تصویر واضح‌تری از حال و روز هر جمعیت این جانوران را بدون ایجاد مزاحمت برای آن‌ها ارائه می‌دهد. این داده‌ها همچنین به تصمیم‌های مدیریتی در جهت حفظ گونه‌های این جانوران کمک می‌کند.

هانا کوباینز، دستیار تحقیق در مورد حیات وحش از فضا و عضو پیمایش قطب جنوب بریتانیا اظهار داشت: «برآورد جمعیت گرازهای دریایی با روش‌های سنتی خیلی سخت است زیرا آن‌ها در مناطق خیلی دوری زندگی می‌کنند و بیشتر وقت‌شان را روی یخ دریا می‌گذرانند و بسیار جابه‌جا می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر ماهواره‌ای می‌توانند این مشکل را حل کنند زیرا می‌توانند مناطق وسیعی از خط ساحلی را بررسی کنند تا دریابند گرازهای دریایی کجا هستند و به ما در شمارش آن‌هایی که می یابیم کمک می‌کنند.»

«با این حال انجام این کار برای همه گرازهای دریایی اطلس و لاپتف به حجم بسیار زیادی از تصویربرداری احتیاج دارد که برای یک دانشمند یا تیم کوچک او بیش از حد زیاد است. از این رو ما از هزاران دانشمند شهروند می‌خواهیم که به ما در به دست آوردن اطلاعات در مورد این جانور نمادین کمک کنند.»

گراز دریایی از یخ دریا برای استراحت و به دنیا آوردن فرزندانش استفاده می‌کند.

با از بین رفتن یخ دریا بیشتر گرازهای دریایی مجبورند به ساحل پناه‌ آورند و در آن‌جا جمع می‌شوند تا استراحت کنند.

سواحل بسیار پرجمعیت می‌توانند پیامدهای مرگبار داشته باشند. گرازهای دریایی خیلی زود می‌ترسند و وقتی بترسند به طرف دریا می‌رمند و از وحشت یکدیگر را زیر دست و پا له می‌کنند.

استراحت روی زمین (در مقابل دریا) ممکن است همچنین گرازهای دریایی را وادار به شنا کردن مسافت بیشتر و صرف انرژی زیادتر برای رسیدن به غذایشان کند - غذایی که گرم شدن و اسیده شدن اقیانوس در عوض بر آن تأثیر منفی گذاشته است.

گرازهای دریایی همچنین ممکن است با رفت و آمد کشتی‌ها و توسعه صنعتی پخش شوند زیرا آب شدن یخ قطب شمال دسترسی به دریاهای آن را آسان‌تر کرده است. گرازهای دریایی تقریبا به طور حتم تحت تأثیر بحران جوی قرار می‌گیرند که نتیجه‌اش می‌تواند کاهش چشمگیر جمعیت آن‌ها باشد.

راد دووینی، مشاور ارشد قطب در دابلیو‌دابلیو‌اف (WWF) افزود: «گرازهای دریایی گونه‌ نمادینی هستند که برای مردم قطب شمال اهمیت فرهنگی بالایی دارند اما تغییر جوی در حال آب کردن خانه یخی آن‌ها است. راحت می‌توان ناتوانی در مقابله با وضعیت اضطراری طبیعت و شرایط جوی را حس کرد اما این پروژه  به افراد کمک می‌کند تا با فهمیدن این که بحران جوی گونه‌ای از جانوران را تهدید می‌کند دست به کار شوند و به حفاظت از آن‌ها در آینده کمک می‌کند.»

«آنچه در قطب شمال اتفاق می‌افتد مختص آنجا نیست. بحران جوی مشکلی جهانی است؛ فراتر از هر انسان، گونه یا منطقه. بریتانیا پیش از میزبانی امسال اجلاس جهانی آب و هوا باید بلندهمتی خود را افزایش دهد و به تمام قول‌هایی که برای شرایط آب و هوا داده است به خاطر گرازهای دریایی و همه دنیا عمل کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان