گاوها قربانی جدید داعش

داعش به گاوها جلیقه انفجاری وصل می‌کند

SAFIN HAMED / AFP

طبق گزارش‌های رسیده، شبه‌نظامیان داعش گاوها را در حمله‌ای ناموفق علیه نیروهای امنیتی عراقی به مواد منفجره مجهز کردند. به نظر می‌رسد این اولین باری است که این گروه، احشام را مسلح می‌کند.

طبق گزارش منتشر شده در سایت‌ خبری کردی‌زبان روداو، «هفته گذشته دو گاو مجهز به جلیقه‌های منفجره به طرف ایست بازرسی نظامی در استان دیاله در حرکت بودند که توسط سربازان عراقی هدف گلوله قرار گرفتند و منفجر شدند».

طبق این گزارش، یک شهروند غیرنظامی در این حمله ناموفق، مجروح شده است.

در این گزارش نقل‌قولی از صادق حسینی، یک مقام محلی، آمده است که می‌گوید: «این حادثه نشان می‌دهد گروه توانایی خود برای جذب افراد جوان که نیروهای انتحاری آن بودند را از دست داده و به جای آن از احشام استفاده می‌کند».

با از دست رفتن خلافت، داعش اکنون در حال بازسازی نیروهای خویش در‌عراق است. به‌رغم عملیات نظامی جاری نیروهای امنیتی عراق در کنار ائتلاف بین‌المللی تحت هدایت ایالات متحده برای شکست داعش، استان دیاله شاهد سیلی از حملات این گروه را در ماه‌های اخیر‌بوده است.

این استان مکان زندگی جمعیتی مخلوط از کردها، سنی‌ها و شیعه‌ها است و در مرکز منطقه مورد نزاع میان دولت محلی کردستان و دولت عراق قرار دارد که هر دو ادعای مالکیت آن را دارند.

داعش از نزاع موجود بر سر منطقه بهره جسته تا خود را از نو در این ناحیه با‌زسازی کند. طبق گزارشی از موسسه مطالعات جنگ که در آغاز سال جاری میلادی منتشر شد، داعش «مناطق پشتیبانی پایداری» را در جنوب این استان دارد و «روند حمله‌های خویش علیه نیروهای امنیتی، سران قبایل، و اماکن تجاری در این منطقه را افزایش داده است».

هفته گذشته طبق گزارش‌های رسیده، دو سرباز‌عراقی توسط تک‌تیراندازهای داعش در شهر خانقین به قتل رسیدند.

استفاده از احشام برای حمله، اقدامی بی‌سابقه از گروه‌های شبه‌نظامی نیست. گروه خیریه مطالعاتی اقدام علیه خشونت مسلحانه، از سال ۲۰۱۰، شش مورد استفاده از بمب‌های دست‌ساز  روی الاغ ثبت کرده است که منجر به مرگ ۱۴ نفر شده‌اند. تمام این موارد در پاکستان و افغانستان اتفاق افتاده است.

این اقدام که از گاوها برای حمله علیه نیروهای امنیتی استفاده کرده است احتمالا اولین باری است که داعش از احشام در عملیات‌های خویش بهره برده است. البته این گروه حداقل در یک مورد از بار لبنیات برای قاچاق مواد منفجره استفاده کرده است.

مقامات لبنانی یکی از برنامه‌های داعش را در ماه دسامبر سال گذشته خنثی کردند که بنا داشت زنجیره‌ای از حملات انفجاری را در زمان انتخابات مجلس این کشور، در آن به راه اندازد.

گروه شبه‌نظامی مواد منفجره را از سوریه و در دبه‌های پنیر به داخل کشور قاچاق می‌کرد تا برای حمله علیه اماکن مذهبی، اهداف نظامی، و گردهمایی‌های مسیحیان مورد استفاده قرار گیرد. اما یک عملیات نظارتی ده ماهه پلیس، این محموله را که نام رمزی «پنیر مرگ‌بار» داشت  کشف و نقشه داعش را خنثی کرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان