روحانی: به پیشنهاد مذاکره با آمریکا پاسخ منفی دادیم

مذاکرات عراقچی در پاریس ۱۰ ساعت به طول انجامید

فارس

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که امروز (سه‌شنبه)، در جلسه رای اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی شرکت کرده بود، گفت:«آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند». او در عین حال با اشاره به فشار اقتصادی بی‌سابقه بر ایران مدعی شد وضعیت اقتصادی در مقایسه با سال گذشته بهتر است. 

روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه در ایران رهبر است که سیاست‌ها را تعیین می‌کند و جلسه‌های مشترک با رهبر جمهوری اسلامی خیر و برکات کثیری داشته، گفت:«اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد، ‌اگر به برجام هم برنگردد خیلی مهم نیست، آنگاه می‌تواند مانند گذشته در مذاکرات ۱+۵ شرکت کند». او افزود: جمهوری اسلامی هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا ندارد و به پیشنهاد مذاکره با آمریکا پاسخ منفی داده است.

رئیس‌جمهور ایران با توجه به نزدیک بودن پانزدهم شهریورماه، زمانی که قرار است تهران گام سوم را در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای در برجام بردارد، گفت:«مذاکرات با اروپاییان ادامه دارد، اما اگر تا روز پنجشنبه به نتیجه نریسم، ‌گام سوم را برمی‌داریم». روحانی با اشاره به اینکه بعد از گام سوم هم به مذاکره می‌کنیم گفت:«اگر اروپایی‌ها نفت ما را نقد یا نسیه بخرند و پیش‌خرید کنند و پول آن در اختیار ما باشد، تسهیل کننده شرایط است».

روحانی در حالی از ادامه مذاکرات با اروپا سخن گفته و به طور تلویحی از طرح فرانسه برای اختصاص خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران استقبال می‌کند که عباس عراقچی، ‌معاون وزارت امور خارجه ایران در جریان سفر به پاریس، ‌روز گذشته (دوشنبه)، ۱۰ ساعت با طرف‌های فرانسوی مذاکره کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز همزمان به مسکو سفر کرد و در جریان مذاکرات با مقامات کرملین، روسیه را دوست دوران سختی‌های ایران توصیف کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هیات ایرانی که به فرانسه سفر کرده، روند مذاکرات سازنده توصیف کرده است. عراقچی و تیم اقتصاددانان و مقامات بانک مرکزی که همراه او هستند، می‌کوشند امتیازهای بیشتری در طرح فرانسه بگنجانند که مهترین آن صادرات نفت به عنوان ستون فقرات اقتصاد ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانوئل مکرون،‌ رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس گروه ۷ در بیاریتز به ظریف پیشنهاد‌هایی برای کاهش تنش‌ها و حفظ برجام ارایه کرده بود. گفته می‌شود این پیشنهادها بر اساس گفتگو‌های تلفنی چند ساعته مکرون و روحانی در هفته‌های اخیر شکل گرفته است.

هرچند جزئیات این پیشنهاد به طور رسمی منتشر نشده، گفته می‌شود طرح فرانسه شامل خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری و بازگشت معافیت از تحریم‌های نفتی در مقابل عقبگرد ایران از مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای است. همچنین گفته می‌شود مکرون از ظریف خواسته با مذاکرات پیرامون طیف وسیع‌تری از موضوعات شامل برنامه‌های موشکی موافقت کند.

عراقچی در دومین سفر خود به پاریس در شش هفته گذشته، پاسخ تهران به پیشنهاد مکرون را به طرف‌های اروپایی اطلاع می‌دهد. برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که مذاکرات چند هفته اخیر جدی‌ترین مذاکرات بین تهران و طرف اروپایی از زمان خروج آمریکا از برجام است.

مقامات تهران از جمله علی ربیعی، سخنگوی دولت بارها تاکید کرده‌اند که ایران تنها می‌خواهد نفت بفروشد و پول آن را دریافت کند. او گفته بود دیدگاه‌های ایران و فرانسه در حال نزدیک‌تر شدن است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری پیشنهادی فرانسه تا کنون موضع‌گیری منفی نداشته و به طور جدی با آن مخالفت نکرده است. با این وجود مایک پومپئو،‌وزیر امور خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی او مدعی شده‌اند که نباید برای خودداری تهران از انجام آنچه از آغاز نباید انجام می‌داد، ‌امتیازی در نظر گرفت. آنها می‌گویند تحریم‌ها زمانی لغو می‌شوند که مذاکره و توافق حاصل شود.

با این وجود برخی کارشناسان امکان اجرای طرح فرانسه در صورت همکاری نکردن آمریکا را زیر سئوال می‌برند. آنها می‌گویند در صورتی که تحریم‌های آمریکا ادامه داشته باشد، احتمال همکاری بانک‌های اروپایی با خط اعتباری مورد نظر مکرون اندک است.

واشینگتن قبلا در مورد همکاری با اینستکس (کانال ویژه اقدام مالی) به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی هشدار داده بود. گفته می‌‌شود فرانسه می‌خواهد این خط اعتباری را در چارچوب اینستکس و در سه قسط برای ایران تامین کند.