امارات بعد از مریخ به دنبال زهره و کمربند سیارک‌ها است

«ما چشمان خود را به ستاره‌ها دوخته‌ایم چرا که سفرمان به سوی توسعه و ترقی حد و مرز و محدودیت ندارد… با هر پیشرفت جدید در فضا فرصت‌هایی برای جوانان روی زمین ایجاد می‌کنیم»

امارات مصمم است مشارکتی معنی‌دار در امر کاوش فضا، پژوهش علمی و بهبود درک انسان از منظومه شمسی داشته باشد-Giuseppe CACACE / AFP

امارات متحده عربی که اخیرا موفق شد پنجمین کشور جهان باشد که به سیاره مریخ می‌رسد، حالا برنامه‌های بسیار بلندپروازانه‌تری برای ثبت نام خود به عنوان یکی از پیشروترین کشورها در عرصه فضانوردی دارد. این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد پیش از پایان دهه جاری کاوش در سیاره زهره را آغاز کند و سفینه‌ای روی یک سیارک بین مریخ و مشتری فرود بیاورد.

ساخت فضاپیمای لازم برای این ماموریت هفت سال طول خواهد کشید و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب شود. این فضاپیما قرار است در مدار زهره و سپس کره زمین بچرخد و با تحرکات وابسته به نیروی جاذبه زمین خود را تا سال ۲۰۳۰ به سیارکی برساند. این سفینه سپس هفت سیارک واقع در کمربند سیارک‌ها را بررسی می‌کند و نهایتا در سال ۲۰۳۳ روی سیارکی در فاصله ۵۶۰ میلیون کیلومتری زمین فرود می‌آید.

دور زدن زهره البته دستاورد تازه‌ای برای بشر نیست و از دهه ۱۹۶۰ انجام شده است. اما تنها توسط چند نهاد فضایی انگشت‌شمار. پیش از این، اتحاد شوروی، آمریکا، آژانس فضایی اروپا و ژاپن موفق شده‌اند، دومین سیاره نزدیک به خورشید و مظهر زیبایی را دور بزنند.

این ماموریت که در همکاری با آزمایشگاه فیزیک «جو و فضا» دانشگاه کولورادو در بولدر انجام می‌شود، قرار است سفری ۳.۶ کیلومتری را به سرانجام برساند؛ یعنی هفت‌بار طولانی‌تر از سفینه «امل» (امید) امارات که در فوریه ۲۰۲۱ به مریخ رسید. امارات پس از هند دومین کشوری بود که در اولین تلاش خود برای رسیدن به مدار مریخ موفق شد.

سفینه «امید» که بخشی از پروژه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری بود در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۰ از مرکز فضای تانگاشیما در ژاپن پرتاب شد. امارات شش سال درگیر انجام این پروژه بود تا پنجمین کشور جهان و اولین کشور عربی تاریخ شود که به مریخ می‌رسد.

این پروژه در همکاری با دانشگاه کولورادوی آمریکا انجام شده بود. اما ده‌ها نفر از شهروندان امارات هم طی آن آموزش دیدند تا دانش فضایی این کشور به سرعت پیشرفت کند. امارات سال‌ها است  به پژوهش و توسعه در امور مربوط به فعالیت‌ها در فضا توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد. این کشور در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ در همکاری با شرکایی در کره جنوبی ماهواره به فضا پرتاب کرد و در سال ۲۰۱۴ آژانس فضایی ملی خود را بنیان نهاد.

اماراتی‌ها البته به «ترین»ها و رکورد زدن عادت دارند. در حال حاضر بلندترین ساختمان جهان (برج خلیفه در دبی)، عمیق‌ترین استخر شیرجه جهان (دیپ دایو دبی) و بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان (دبی مال) در این کشور ۱۰ میلیون نفری قرار دارند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات، روز سه‌شنبه گفت: «ما چشمان خود را به ستاره‌ها دوخته‌ایم چرا که سفرمان به سوی توسعه و ترقی حد و مرز و محدودیت ندارد… با هر پیشرفت جدید در فضا فرصت‌هایی برای جوانان روی زمین ایجاد می‌کنیم.»

رسانه‌های اماراتی به نقل از مقامات فضایی این کشور می‌گویند ماموریت جدید «زهره و سیارک» پنج بار پیچیده‌تر از ماموریت مریخ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ محمد یادآوری کرد که این اولین بار است که سفینه‌ای از جهان عرب روی سیارکی فرود خواهد آمد. شیخ محمد در توییتر گفت: «یک سوم ستاره‌های آسمان نام‌های عربی دارند چرا که ما عرب‌ها پیشتاز اخترشناسی (نجوم) بوده‌ایم. ماموریت ما افزودن بر افتخار تمدن عرب است. اگر امروز دست به عمل نزنیم پس کی؟»

آغاز این ماموریت بخشی از جشن‌های پنجاهمین سالگرد امارات متحده عربی است که در سال ۱۹۷۱ در پی خروج بریتانیا از خلیج فارس به عنوان کشوری مستقل بنیان نهاده شد و به عضویت سازمان ملل در آمد. این کشور در سال آینده برای دومین بار در تاریخ خود عضو شورای امنیت سازمان ملل نیز خواهد بود.

شیخ محمد گفت امارات می‌خواهد برای نسل‌های آینده خود سرمایه‌گذاری کند.

شیخ محمد زاید بن آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل قوای امارات که قوی‌ترین چهره سیاسی این کشور دانسته می‌شود نیز در توییتر از این پروژه جدید کشورش گفت. او نوشت: «آغاز پروژه جدید کاوش در زهره و کمربند سیارک‌ها هدف جدید و جاه‌طلبانه‌ای برای برنامه کشور ما در فضا تعیین می‌کند. امارات مصمم است مشارکتی معنی‌دار در امر کاوش فضا، پژوهش علمی و بهبود درک انسان از منظومه شمسی داشته باشد.»

سارا امیری، رئیس آژانس فضایی امارات که ایرانی‌تبار است، گفت هدف ابوظبی شتاب بخشیدن به اقتصاد دانش بنیان و ابتکار است. او گفت: «با عمل به شیوه معمول نمی‌شود به این اهداف دست پیدا کرد. باید دست به گامی بلند در تخیل، باور و تعقیب اهداف بزنیم که فرای احتیاط و روش‌سنجی باشد. وقتی ماموریت مریخ را آغاز کردیم ماموریتی شش ساله را در دست گرفتیم که پنج بار پیچیده‌تر از ماهواره‌های رصد زمین بود که آن زمان توسعه می‌دادیم. این ماموریت به نوبه خود پنج‌بار پیچیده‌تر از ماموریت مریخ است.»

بیشتر از علوم