آذربایجان، جبهه تازه کشمکش بین ایران و اسرائیل

به گفته منابع دیپلماتیک، باکو «با همه طرف‌ها بر اساس موضع‌گیری آن‌ها در جنگ قره‌باغ برخورد می‌کند»

«اسرائیل در قبال حمایت نظامی از باکو، خواستار تقویت حضور خود در جمهوری آذربایجان است» - STRINGER / AFP

وقتی جمهوری اسلامی ایران در نقاط متعدد دیگری در حال کشمکش و رقابت با اسرائیل بود، آذربایجان به جبهه جدیدی برای رویارویی بین ایران و اسرائيل تبدیل شد. این نزاع و ستیزه‌جویی در شرایطی آغاز می‌شود که هم‌زمان با فرا رسیدن نخستین سالگرد جنگ آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو قره‌باغ و موفقیت‌های بزرگی که باکو در این نبرد کسب کرد، رزمایش‌هایی در دو طرف مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حال اجرا است.

آنکارا به تازگی اعلام کرده است که نیروهایش همراه با ارتش آذربایجان تمرین‌های نظامی خود را در جمهوری خودمختار نخجوان که بخشی از قلمرو آذربایجان به شمار می‌رود و در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده است، آغاز می‌کنند. در واقع، این سومین رزمایشی است که پس از چند رزمایش‌ اخیر جمهوری اسلامی ایران و رزمایش‌های ماه گذشته جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه برگزار می‌شود.

به گفته منابع دیپلماتیک، باکو «با همه طرف‌ها بر اساس موضع‌گیری آن‌ها در جنگ قره‌باغ برخورد می‌کند»؛ به این معنی که در قبال اسرائيل، پاکستان و ترکیه که در نبرد سال گذشته آذربایجان و ارمنستان از باکو حمایت کردند، نگرشی مثبت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، توافق روسیه، آذربایجان و ارمنستان برای پایان دادن به جنگ قره‌باغ در سال گذشته، به پدید آمدن هماهنگی‌هایی منجر شد که بر اساس آن‌ها، مسکو برای حفظ توازن جدید مقرراتی نظامی وضع کرد که از جمله آن‌ها افتتاح یک کرویدور موازی با مرزهای ایران، بین آذربایجان و منطقه نخجوان است و آذربایجان را به ترکیه وصل می‌کند.

منابع دیپلماتیک یادشده افزودند: «اسرائیل در قبال حمایت نظامی از باکو، خواستار تقویت حضور خود در جمهوری آذربایجان است؛ به این معنی که اسرائیل هم اکنون کنار مرزهای جمهوری اسلامی ایران حضور دارد.»

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با آرارات میرزویان، همتای ارمنی‌ خود، در تهران گفت که هر دو کشور ایران و ارمنستان از حضور اسرائیل در مرزهای خود نگران‌اند. در واکنش به این نگرانی‌ها، باکو تاکید کرد که «اتهام‌های وارده مبنی حضور یک قدرت‌ سوم در نزدیکی مرز بین آذربایجان و ایران کاملا بی‌اساس است».

از سوی دیگر، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش به توطئه سوء‌قصد به جان تدی ساگی، میلیارد اسرائیلی-قبرسی، جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای ترور تاجران اسرائیلی ساکن قبرس متهم کرده و افزوده است که تل‌آویو به این گونه اقدام‌ها پاسخ لازم را خواهد داد.

این در حالی است که در حملات علیه مراکز مهم نظامی، تاسیسات هسته‌ای و افراد مرتبط با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل همواره به‌عنوان مظنون اصلی معرفی می‌شود.