دلیل قطعی شش ساعته فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام چه بود؟

این اختلال که شش ساعت ادامه یافت، در مقایسه با قطعی یک روزه سال ۲۰۱۹ کوتاه بود

«این اختلال در شبکه ترافیک شرکت فیس‌بوک، بر نحوه ارتباطات مراکز داده‌ها تاثیری فراگیر داشت» - Lionel BONAVENTURE / AFP

فیس‌بوک شامگاه دوشنبه در یک پست وبلاگی رسمی فاش کرد که اختلال شش ساعته در دسترسی به پلتفورم‌های آن از جمله واتس‌اپ، مسنجر، اینستاگرام و اوکیولوس وی آر، به دلیل تغییر در پیکربندی روترهای این شرکت رخ داده است.

این شرکت اعلام کرد که این تغییرات ترافیک این شبکه میان مراکز داده‌‌ این شرکت مختل کرده است؛ با این حال افزود که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه در نتیجه این خرابی اطلاعات کاربران به خطر افتاده باشد، وجود ندارد.

این شرکت خاطرنشان کرد: «این اختلال در شبکه ترافیک (این شرکت) بر نحوه ارتباطات مراکز داده‌های ما تاثیری فراگیر داشت و خدمات ما را متوقف کرد.»

بر این اساس، تغییرات در پیکربندی روتر بر بسیاری از ابزارهای داخلی و سیستم‌هایی که کارکنان شرکت در عملکرد روزمره خود از آن استفاده می‌کنند اثر داشته که بروز پیچیدگی در تشخیص سریع و حل مسئله را سبب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارک زاکربرگ، مدیر فیس‌بوک، پس از آنلاین شدن دوباره این بستر نوشت: «از بابت اختلال امروز متاسفم. می‌دانم تا چه حد به خدمات ما که شما را به کسانی که برایتان مهم‌اند مرتبط کند، اعتماد دارید.»

هنگامی که فیس‌بوک دوباره آنلاین شد، برخی از کاربران گزارش دادند که پیام « خطای ورود به سیستم کد۲» را که این شرکت از آن‌ برای هشدار خطاهای اتصال استفاده می‌کند، دریافت می‌کنند.

کاربران اینستاگرام هم گزارش دادند که دسترسی به برخی از پست‌های اینستاگرام دشوار بوده و واتساپ هم مختل شده است. انتظار می‌رود این مشکلات در چند ساعت آینده برطرف شود.

هرچند قطعی مذکور تنها شش ساعت ادامه یافت -که در مقایسه با قطعی یک روزه سال ۲۰۱۹ کوتاه بود- این اختلال احتمالا بر تعداد زیادی از مشاغل متکی به فیس‌بوک و ابزارهای آن را تاثیر گذاشته است. 

گردش مالی سال گذشته (۲۰۲۰) این شبکه‌ اجتماعی تقریبا ساعتی ۱۰ میلیون دلار براورد شده بود.

به دنبال قطعی روز دوشنبه، سهام فیس‌بوک پنج درصد افت کرد و در مقایسه با ارزش نیمه ماه سپتامبر، ۱۵ درصد کاهش یافت.

این اعداد بر ثروت شخصی زاکربرگ هم که به گفته بلومبرگ با از دست دادن شش میلیارد دلار در ساعات پس از قطعی شبکه، به ۱۲۱ میلیارد دلار افت کرده است، هم تاثیر گذاشت.

© The Independent

بیشتر از جهان