رئیس پلیس امنیت تهران: پاکسازی محله به محله را در تهران آغاز کردیم

سازمان‌دهی و استفاده از «اراذل و اوباش» در تاریخ جمهوری اسلامی رویداد جدیدی نیست

سرهنگ پیام کاویانی، رئیس پلیس امنیت تهران - عکس از موج نیوز

رئیس پلیس امنیت تهران با بیان اینکه طرح‌های پلیس در حوزه مقابله با اوباش، به‌صورت سریالی ادامه‌دار خواهد بود، گفت:« پیرو طرح اقتدار، که در دو هفته گذشته در تهران بزرگ به صورت گسترده انجام شد، پاکسازی محله به محله را در تهران آغاز کردیم و بنا بر شرایط و وضعیت‌های موجود، برنامه‌ریزی‌ها در زمان‌های مشخص اجرا می‌شود و پاک‌سازی‌ها مرحله به مرحله صورت می‌گیرد.»

به گزارش تسنیم، پیام کاویانی در حاشیه اجرای نخستین طرح اقتدار محله محور پلیس امنیت عمومی تهران، گفت: «در مرحله نخست، جنوب غرب تهران را مدنظر قرار دادیم و در کل ٢٠٥ نفر از اوباش، مزاحمان نوامیس و افرادی را که به‌صورت غیرمجاز در اقامتگاه‌های غیرمجاز و مجرمانه، حضور داشتند، بازداشت کردیم.»

او در ادامه به کشف چهار قبضه سلاح جنگی و شکاری اشاره کرد و افزود: «برای پلیس مقبول نیست که در نقطه‌ای از سرزمین جمهوری اسلامی ایران ناامنی وجود داشته باشد و پلیس در راستای صیانت از حقوق شهروندی، مقتدرانه با عوامل ناامن‌کننده امنیت برخورد می‌کند.»

به نظر می‌رسد با بالا گرفتن بحران‌های اقتصادی در ایران و افزایش روزانه قیمت ارز، طلا و سکه، اقلام خوراکی و مایحتاج روزانه مردم، نیروهای انتظامی و امنیتی در ایران شروع مجدد ناآرامی در شهرهای مختلف ایران و به‌ویژه تهران را پیش‌بینی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر نیز برخی از ناظران در باره طرح اقتدار و پلیس محله محور، گفته بودند با بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی در شهرهای مختلف ایران، جو امنیتی جمهوری اسلامی در سراسر کشور و به ویژه تهران برقرار خواهد شد تا به اسم مقابله با اراذل و اوباش، هرگونه تحرک و اعتراض در نطفه خاموش شود. 

اگرچه سازمان‌دهی و استفاده از «اراذل و اوباش» در تاریخ جمهوری اسلامی رویداد جدیدی نیست. هسته اولیه آنچه بعدتر کمیته‌های انقلاب اسلامی نامیده شد با استفاده از همین افراد ساخته شد. برخی از این افراد در دهه شصت به دلیل دزدی، غارت، قتل و تجاوز در زمانی که در کمیته‌ها مشغول به کار بودند، محاکمه و کنار گذاشته شدند.

اما گسترده‌ترین استفاده جمهوری اسلامی از اراذل و اوباش در سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ اتفاق افتاد. حسین همدانی، فرمانده وقت لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله که بعدتر در جنگ سوریه کشته شد، در آخرین مصاحبه پیش از مرگش با یک نشریه محلی جزئیاتی از این سازمان‌دهی را افشا کرد و گفت: «با کار اطلاعاتی اقدامی انجام دادیم که در تهران صدا کرد. ۵ هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند بلکه از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزلشان کنترلشان می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی را که با تیغ و قمه سر و کار دارند پای کار بیاوریم. یکی از این‌ها فردی بود به نام ستاری. این ستاری وقتی به جمعیت زد جانباز ۷۰ درصد شد و سال گذشته هم به شهادت رسید.»