نابسامانی‌ در مراکز بهداشتی: داس مرگ بر سر بیماران ایران

خبرها و تکذیب‌ها ازعدم پذیرش یا ترخیص بیماران

خبرهایی تلخ به گوش می‌رسد از مرگ بیمارانی در ایران که به دلایل مالی پذیرش یا ترخیص و در مجموع درمان نمی‌شوند.  این درحالی‌ست که حتی در کشوری چون آمریکا که به زعم خیلی‌ها سیستم خدمات درمانی موفقی ندارد و این موضوع همواره محور بحث‌های داغ در جریان مناظره‌های انتخاباتی‌ست، اورژانس‌ها موظف به پذیرش و درمان بیمار، فارغ از وضعیت بیمه و درآمد فرد هستند. 

شبکه‌های اجتماعی از عدم ترخیص نوزاد چهار روزه در اردبیل می‌گویند. رسانه‌ای از مرگ یک بیمار قلبی در حیاط بیمارستانی در کرمانشاه خبر می‌دهد. ویدیویی منتشر می‌شود از ترخیص زودهنگام پیرمردی در اهواز که با لباس بیمارستان، از آن بیرون انداخته شده است. برخی از مسئولان این امر را به گردن کمبود پزشک می‌اندازند، و برخی به گرانی‌های بی‌اندازه که دامن بیمارستان‌ها را هم گرفته است. 

دکتر کریم همتی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت، به‌تازگی اعلام کرد: «۴۰ هزار پزشک در ایران مشغول به کاری غیرپزشکی هستند. در حال حاضر ۴۰ هزار پزشک داریم که از آن‌ها هیچ نسخه‌ای در هیچ جایی ثبت نشده و کار پزشکی انجام نمی‌دهند. از طرفی تعداد تخت‌های بیمارستانی که در طرح تحول نظام سلامت به سیستم بهداشت و درمان اضافه شدند هنوز مشکلاتمان را حل نکرده است. البته روزگاری با ۴۰۰ میلیون می‌شد یک تخت بیمارستانی راه‌اندازی کرد، اما در حال حاضر برای ایجاد یک تخت باید یک میلیارد تومان هزینه پرداخت کرد.»

در ویدیویی که در بالا ذکر شد، پیرمردی دیده می‌شود که در حالتی بسیار نزار با لباس بیمارستان در حیاط رها شده است و مردم با اورژانس تماس گرفته‌اند. همسر سالمند این بیمار نیز در صحنه به‌چشم می‌خورد و گفته می‌شود که وی به دلیل ناتوانی از پرداخت هزینه‌های بیمارستان، این‌گونه رها شده است. در پی انتشار این ویدیو، ساسان موگهی، رییس بیمارستان امام خمینی اهواز در آن زمینه به صدا و سیمای مرکز خوزستان گفت: «پیرو فیلم منتشر شده در خصوص بیماری که در خیابان رها شده است، به استحضار می‌رساند که وی از تاریخ ۲۷ مرداد ماه در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی اهواز بستری بوده و درمانهای لازم برای ایشان انجام گرفته است و لیکن در تاریخ ۳ شهریور علیرغم توصیه پزشکان مبنی بر نیاز به ادامه درمان، با رضایت شخصی بیمارستان را ترک می‌نماید. صورتجلسه ترک بیمارستان با رضایت شخصی در پرونده ایشان موجود می‌باشد. ضمنا کلیه خدمات انجام شده طی بستری اخیر توسط واحد مددکاری بیمارستان نیز رایگان بوده و هیچگونه وجهی از ایشان دریافت نشده است».

همچنین، خبر عدم ترخیص نوزاد چهار روزه به دلیل پرداخت نشدن هزینه‌های بیمارستان، نیز تکذیب شد. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، به خبرگزاری فارس گفت: «مطالبی که در مورد عدم ترخیص نوزاد ظرف چهار روز پس از دستور ترخیص بیمار اعلام شده است، کذب محض بوده و عملا به هیچ وجه ربطی به پرداخت هزینه بیمارستانی نداشته است، بلکه رفتار غیرمسئولانه پدر نوزاد و امتناع از ترخیص و تحویل گرفتن نوزاد به مدت دو روز از سوی پدر و سوق دادن بی‌مورد بحث پرداخت هزینه بیمارستان توسط وی به مسایل حاشیه‌ای، موجب شد که نهایتا بیمارستان، مطابق مقررات با تنظیم صورتجلسه‌ای کودک را تحویل مادر۱۶ساله‌اش دهد و شائبه‌های دیگر، از جمله عدم رسیدگی دقیق به این نوزاد و عدم اجازه برای شیردهی مادر به نوزاد به هیچ‌وجه صحت نداشته، بلکه ادامه همان رفتار غیرمسئولانه و نشر اکاذیب است».

وی در ادامه توضیح داد: «نوزاد مذکور که به صورت نارس به دنیا آمده بوده، بیش از ۲۴ روز در بخش ویژه نوزادان بیمارستان علوی اردبیل بستری بوده و تحت درمان و مراقبت‌های ویژه قرار گرفته و سلامتی خود را باز یافته است. هزینه درمانی این نوزاد با تعرفه دولتی و اعمال تخفیف‌های ممکن بالغ بر ۱۰ میلیون تومان گزارش شده که با توجه به بیمه بودن بیمار، نهایتا فرانشیزی حدود یک میلیون تومان باید توسط والدین پرداخت می‌شده است، اما پدر این نوزاد به انحای مختلف از پرداخت این هزینه نیز خودداری کرده و متاسفانه با رفتاری خارج از عرف، این موضوع را به بحث‌های غیرمرتبط و حاشیه‌ای کشانده است، لکن، به رغم رفتار نادرست خانواده نوزاد، مسئولان بیمارستان حسب مسئولیت انسانی و اجتماعی خود و با اخذ مجوز از مقام بالاتر با هزینه‌ای ناچیز و اندک، این نوزاد در زمان ترخیص تحویل مادرش شده است».

از سوی دیگر، خبرگزاری رکنا گزارش داده بود که یک بیمار مبتلا به عارضه قلبی، در حیاط بیمارستان شهدای کرمانشاه جان خود را از دست داد. گفته می‌شود که آن بیمارستان از پذیرش بیمار مذکور به دلیل همراه نداشتن دفترچه خدمات درمانی، خودداری کرده بوده است. 

طبق گفته‌های خانواده آن فرد، بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند، ولی علی‌رغم اصرارها و درخواست‌های وی، به دلیل نداشتن دفترچه درمانی، پذیرش نمی‌شود. در این خصوص، جواد باقری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه به خبرنگاران گفت: «خبر فوت این شهروند امروز به دست ما رسیده و بلافاصله در دست بررسی قرار گرفته است، فعلا امکان رد یا تایید آن وجود ندارد. موضوع با مدیر سازمان تامین اجتماعی در میان گذاشته شده است و پس از پایان بررسی‌ها و اطلاع دقیق از موضوع، در خصوص این مسئله اطلاع‌رسانی خواهیم کرد».

بیشتر از