پیش‌بینی رای مثبت سوئیسی‌ها به ازدواج همجنس‌گرایان

هلند اولین کشور در جهان بود که ازدواج همجنس‌گرایان را در سال ۲۰۰۱ قانونی کرد

اکثر کشورهای اروپای غربی ازدواج همجنس‌گرایان را به رسمیت شناخته‌اند- Fabrice COFFRINI / AFP

​​بر اساس پیش‌بینی همه‌پرسی سراسری روز یکشنبه، به نظر می‌رسد رای‌دهندگان سوئیسی با تفاوت رای فاحشی تصمیم گرفته‌اند که به زوج‌های همجنس‌گرا اجازه ازدواج و فرزندخواندگی بدهند.

پیش‌بینی مرکز نظرسنجی رادیو و تلویزیون‌های عمومی سوئیس نشان داد که ۶۴ درصد از رای‌دهندگان از قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان حمایت کرده‌اند، در حالی که فقط ۳۶ درصد مخالف آن بوده‌اند.

پیش از این، دولت فدرال سوئیس و پارلمان آن کشور اصلاحیه‌ای را بر  قانون «ازدواج برای همه» از تصویب گذارنده بودند، اما مخالفان به رهبری حزب راستگرای مردم سوئیس، در نظام دموکراسی مستقیم آن کشور دولت را مجبور به برگزاری همه‌پرسی کردند.

این کشور دامنه رشته‌کوه آلپ، از سال ۲۰۰۷ پیوند مدنی بین همجنسگرایان را مجاز کرده است؛ هرچند، یکی از آخرین کشورهایی در اروپا است که ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان را هنوز حفظ کرده است.

 

قانون اصلاح‌شده، امکان ازدواج و نیز به‌فرزندی پذیرفتنِ کودکان غیرهم‌خون را برای زوج‌های همجنس‌گرا فراهم می‌کند. همچنین، زوج‌های همجنس‌گرای زن متاهل نیز مجاز به باردار شدن از طریق اسپرم اهدایی خواهند بود که تا کنون فقط برای زوج‌های متاهل دگرجنس‌گرا مجاز بوده است، و دریافت تابعیت برای همسران خارجی شهروندان سوئیسی نیز تسهیل می‌شود.

مخالفان این قانون به دلیل استفاده از تاکتیک‌های ناعادلانه‌شان در طول مبارزات انتخاباتی، با انتقاد مواجه شده‌اند.

در یک کارزار تحریک‌آمیز، آنان از تصاویر گریه نوزادان استفاده کردند. علاوه بر آن، خطوط تماس حمایت از اقلیت‌های جنسی  مملو از شکایات و ایمیل‌های خصمانه بود. این تاکتیک‌ها در تضاد کامل با حرکت طرفداران رای «آری» در همه‌پرسی بود که با تکان دادن پرچم رنگین‌کمان با بنر «آری، موافقم»، در رژه‌های افتخار زوریخ و ژنو حاضر شدند.

کورین گانتر و آنوک اسوالد، زوج همجنسگرا از زوریخ، به خبرگزاری رویترز گفتند که این رای‌گیری نقطه‌عطف مهمی برای آینده آن‌ها است.

خانم اسوالد، ۳۰ ساله، می‌گوید: «می‌خواهم بتوانم خودم انتخاب کنم که با شریکی که کنارم نشسته، ازدواج کنم یا نکنم، و آیا تشکیل خانواده انتخاب خوبی برای زندگی ما هست، یا نیست. مهم است که به نسل جوان نشان دهید که لازم نیست خود را مخفی کنند. نیازی به پنهان کردن نیست.»

خانم گونتر، که او نیز ۳۰ ساله است، گفت عادلانه نبود که یک زن مجرد بتواند فرزندی را به فرزندی قبول کند، اما یک زوج همجنس‌گرا نتوانند.

«امروز، اگر به سن خاصی برسم و مجرد باشم، صرف نظر از گرایش جنسی، می‌توانم در فرایند فرزندخواندگی پذیرفته شوم و برای فرزندخواندگی درخواست کنم. اما اگر در یک رابطه همجنس‌گرا باشم، در حال حاضر، نمی‌توانم.»

او افزود: «البته که کودک به امنیت و محبت نیاز دارد ... اما فکر نمی‌کنم فرقی داشته باشد که این را زوجی دگرجنس‌‌گرا فراهم کند یا زوجی همجنس‌‌گرا.»

اکثر کشورهای اروپای غربی ازدواج همجنس‌گرایان را به رسمیت شناخته‌اند. هلند اولین کشور در جهان بود که ازدواج همجنس‌گرایان را در سال ۲۰۰۱ قانونی کرد. بلژیک در سال ۲۰۰۳، و اسپانیا در سال ۲۰۰۵ به این حرکت پیوستند.

انتظار می‌رود نتیجه نهایی همه‌پرسی سوئیس بعد از ظهر یکشنبه اعلام شود.

در تنظیم این خبر از گزارش تکمیلی اسوشیتدپرس و رویترز استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان