ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان در پیشنهاد پوتین برای قانون اساسی

جلوگیری از بازگرداندن کریمه به اوکراین در دولت‌های بعدی از دیگر تغییرات

صحنه‌ای از یک تجمع علیه پوتین توسط طرفداران حقوق همجنسگرایان در مسکو. Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

ولادیمیر پوتین برای گنجاندن ممنوعیت ازدواج هم‌جنس‌‌گرایان در قانون اساسی روسیه پیشنهادنامه‌ای تسلیم کرد. با پیش‌نویس اصلاحیه‌ای که رییس جمهور روسیه ارایه داده است، تعریف ازدواج در قانون اساسی این کشور به «پیوند یک مرد و یک زن» تغییر می‌یابد.

این یکی از چند تغییر پیشنهادی در این پیش‌نویس است که به قانون اساسی روسیه رنگ و بوی محافظه‌کارانه‌تری می‌دهد. گوشزد کردن «خداباوری» مردم روسیه و ادای احترام به « نیاکان که آرمان‌های‌شان را به ما ارزانی کردند» از دیگر اصلاحات پیشنهادی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس‌جمهور روسیه نخستین بار ماه ژانویه و در سخنرانی برای مردم این کشور بود که  روزآمد کردن قانون اساسی را مطرح کرد و گفت افزایش اختیارات مجلس و تقویت مردم‌سالاری ضروری است، اما مخالفان می‌گویند چنین اقداماتی بخشی از تلاش پوتین برای باقی ماندن در قدرت در پایان دوره شش ساله ریاست‌ جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۴ است.

مجلس روسیه که در تحت نفوذ کرملین است سریعا و در نخستین جلسه از سه جلسه الزامی بحث در مورد پیش‌نویس اولیه اصلاحات پیشنهادی آقای پوتین که در ماه گذشته برگزار شد از آن حمایت کرد.

رییس جمهوری روسیه در روز دوشنبه و در آستانه دومین جلسه بحث مجلس که در ۱۰ مارس برگزار می‌شود پس از آن که پیشنهادهای کارگروه مجلس کرملین را دریافت کرد اصلاحیه‌ای ۲۴ صفحه‌ای به آن‌ها افزود.

احتمال دارد که مجلس روسیه این پیشنهادها را به تصویب نهایی برساند تا در رای‌گیری ۲۲ آوریل، مردم روسیه نیز نظر خود را در مورد آن اعلام کنند.

طبق اصلاح پیشنهادی دیگری برای قانون اساسی، قوم روس قومی «کشور‌ساز» تعریف شده است.

آقای پوتین به پیشنهاد غیرقانونی شدن بدگویی در مورد نقش شوروی در جنگ جهانی دوم بندی اضافه کرده است که طبق آن باید از «حقایق تاریخی» پاسداری کرد و از «تحقیر  کردن دفاع قهرمانه مردم از مام میهن» جلوگیری کرد.

 طبق پیشنهاد اصلاحی دیگری روسیه هرگز نباید هیچ قسمت از خاک خود را واگذار کند. این تغییر پیشنهادی در پاسخ به پیشنهاد یکی از اعضای کارگروه بود که درخواست کرده بود برای جلوگیری از پس دادن کریمه در دولت‌های بعدی تدبیری صورت گیرد. روسیه در سال ۲۰۱۴ منطقه کریمه متعلق به اکراین را به خاک خود ضمیمه کرد.

می‌گویند آقای پوتین که خود را با کلیسای ارتودکس روسیه هماهنگ کرده و می‌خواهد کشورش را از ارزش‌های لیبرال غربی دور نگه دارد، به اصلاح قانون اساسی به چشم فرصتی برای گنجاندن ارزش‌های جغرافیایی‌سیاسی و مبانی اخلاقی کشورش در آن می‌نگرد.

رییس جمهوری روسیه ماه قبل هم اعلام کرده بود تا وقتی که خودش در کرملین  هست نخواهد گذاشت ازدواج هم‌جنس‌گرایان در روسیه قانونی شود و گفت اجازه نخواهد داد مفاهیم سنتی مادر و پدر جای خود را به «والد شماره ۱» و «والد شماره ۲» بدهد.

هم‌جنس‌گرایی تا سال ۱۹۹۳ جرم بود و تا سال ۱۹۹۹ نیز بیماری روانی به شمار می‌آمد و هنوز هم فرزندپذیری برای زوج‌های هم‌جنس ممنوع است.

همنجس‌گراهراسی همچنان در این کشور رواج گسترده‌ای دارد و دولت‌های غربی و کنش‌گران حقوق بشر از مقامات روسیه بابت رفتارشان با دگرباشان جنسی انتقاد کرده‌اند. قانون ممنوعیت «تبلیغات هم‌جنس‌گرایان» در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسید و بر اساس آن جلوی راه‌پیمایی دگرباشان را گرفته‌اند و کنش‌گران حقوق هم‌جنس‌گرایان را به زندان انداخته‌اند.

آقای پوتین ادعا می‌کند که نگاه تعصب‌آمیز به هم‌جنس‌گرایان ندارد ولی احساس می‌کند که بها دادن غربی‌ها به هم‌جنس‌گرایی و سیالیت جنسیتی با ارزش‌های سنتی روسیه هم‌خوانی ندارد.

© The Independent

بیشتر از جهان