عزاداری در خط مرزی؛ زائران ایرانی اجازه گذر از مرز مهران را ندارند

مرزهای زمینی تنها برای بازگشت باز هستند

در حالی که نیمه شب گذشته اخباری مبنی بر باز شدن مرز مهران برای خروج مسافران ایرانی به سمت عراق منتشر شده بود، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری با تکذیب این خبر اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد و مرز مهران برای عزیمت به سمت کشور عراق بازگشایی نشده است.

به گزارش تسنیم، داریوش باقرجوان با تاکید بر اینکه «مرز مهران تنها برای سفر بازگشت زائران اربعین بازگشایی می‌شود و به هیچ عنوان کسی نمی‌تواند از طریق مرز مهران به عراق سفر کند»، گفت: «امسال تعداد زائران نسبت به سال‌های قبل خیلی کم شده است، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته یک روز قبل و یک بعد از اربعین زمان پیک سفرهاست و در این راستا از روز شنبه در مرز مهران مستقر خواهیم شد تا روند ورود و جابه‌جایی زائران مطابق برنامه انجام شود.»

پیش‌تر ایرنا به نقل از دولت عراق نوشت که اجازه ورود زائران از مرز «زرباطیه» (مهران) صادر شده است و نخست وزیر عراق به مسئولان این کشور دستور داده که شرایط ورود مسافران ایرانی تسهیل شود.

همزمان ویدیوهایی از زائران ایرانی که در در مرز مهران متوقف شده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که آنها را در حال عزاداری و سینه‌زنی نشان می‌دهد.

کمیته عالی بهداشت و سلامت عراق روز ١٥ شهریور اعلام کرد با توجه به شرایطی که به دنبال همه‌گیری کرونا ایجاد شده، ۴۰ هزار زائر می‌توانند در مراسم اربعین امسال شرکت کنند. از این میان، برای ایران سهمیه ۳۰ هزار نفری در نظر گرفته شده است و ۱۰ هزار زائر هم از دیگر کشورها می‌توانند هم‌زمان با اربعین حسینی، به عراق سفر کنند. بنا بر اعلام دولت عراق، تمام مسافران باید از طریق فرودگاه‌ها به این کشور وارد شوند و آزمایش منفی کرونا را نیز همراه داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه عراق سهمیه قابل‌‌ملاحظه‌ای برای زائران ایرانی در نظر گرفته بود، دولت ایران برای گرفتن امتیاز بیشتر پافشاری کرد. در نهایت، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، با پذیرش ۳۰ هزار زائر دیگر از ایران موافقت کرد تا تعداد مسافران ایرانی اربعین امسال به ۶۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

راه افتادن بازار سیاه فروش بلیت هواپیما از یک سو و بسته بودن مرزهای زمینی در مسیر رفت به کربلا از سوی دیگر باعث شده است که ستاد ملی برگزاری مراسم اربعین و برخی موکب‌داران به روش‌های دیگر برای سفر به عراق متوسل شوند. در روزهای گذشته، ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد مسافران اربعین با هواپیماهای نظامی دو طبقه به عراق رفته‌اند.

پس از انتشار این ویدئو خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی مدعی شد که به دلیل بالا بودن هزینه پروازهای اربعین، برخی زوار و موکب‌داران با «هواپیمای باری» به عراق سفر کردند.

ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد که افراد بدون رعایت نکات بهداشتی در کنار هم نشسته‌اند. هرچند طبق اعلام دولت عراق، شرط ورود به این کشور در دست داشتن جواب منفی آزمایش کرونا یا کارت واکسن است، متخصصان بارها هشدار داده‌اند که برخی سویه‌های ویروس کرونا واکسن‌گریز هستند. تجمع و ازدحام مسافران اربعین در مرزهای ایران و بازگشت آنان به شهرها خطر شیوع بیماری را در پی دارد و این در حالی است که همچنان درصد زیادی از مردم واکسینه نشده‌اند و موج پنجم کرونا کامل فروکش نکرده است.