رئیسی: نگاهمان را از غرب برگرداندیم، واردات واکسن افزایش یافت

ابراهیم رئیسی می‌گوید که پذیرش عضویت ایران در پیمان شانگهای دستاورد دولت او است

دیدار رئیسی با خانواده شهدا - عکس از وبسایت ریاست جمهوری

ابراهیم رئیسی با کنایه به حسن روحانی و بیان اینکه «بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF  کرده بودند» اظهار داشت در فاصله کوتاه سپری شده از دولت سیزدهم اتفاق خاصی نیفتاده که باعث افزایش واردات واکسن و یا پذیرش عضویت کشورمان در سازمان شانگهای بشود، الا اینکه کشورهای همسایه دیدند که دیگر توجه ما صرفاً به غرب نیست.

در همین رابطه، رجانیوز وابسته به سپاه پاسداران در متنی به تمجید از رئیسی پرداخت و نوشت: «مواضع قاطع او در نخستین نشست خبری پس از انتخابات و نطق تحلیف، دوستان و همسایگان ایران را از آغاز دور جدید دیپلماسی آگاه کرد. ترکیب امیرعبداللهیان آشنا با منطقه و همسایگان، علی باقری قاطع در مذاکره و مهدی صفری متخصص در دیپلماسی اقتصادی، اثر خود را در ارسال پیام به آسیا نشان داد و آغوش باز سازمان شانگهای برای عضویت دائم ایران اولین پیامد آن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر اعتبار خرید واکسن نیز به سبد ابراهیم رئیسی واریز می‌شود. رسانه‌های نزدیک به حکومت با مانور دادن روی این موضوع در روزهای اخیر سعی کرده‌اند از دولت سیزدهم و ابراهیم رئیسی قهرمان بسازند. وب‌سایت نورنیوز در گزارشی مدعی شد که ابراهیم رئیسی در تماس با رئیس‌جمهور چین درخواست خرید ۹۰ میلیون دوز واکسن را مطرح کرده و با پذیرش شی جین پینگ، روند واردات واکسن سینوفارم به یکباره متحول شده است؛ اما مسعود پزشکیان تاکید دارد که دولت قبل واکسن را سفارش داده و پول هم پرداخت کرده بود و دولت فعلی «مشکلات گمرکی» و «حمل‌ونقل» را حل کرده و این دولت واکسنی سفارش نداده است.

صرف‌نظر از ادعاهای حامیان دولت‌های دوازدهم و سیزدهم درباره واردات واکسن، این موضوع قابل‌توجه است که دولت دوازدهم به پشتوانه تولید واکسن‌های داخلی به‌خصوص واکسن برکت برای واردات واکسن اقدام نکرد. واکسن برکت در ستاد اجرایی فرمان امام تولید شد که زیرمجموعه بیت رهبری جمهوری اسلامی است و فعالیت‌های کلان اقتصادی دارد. این نهاد را محمد مخبر مدیریت می‌کند که حالا معاون اول رئیس دولت سیزدهم است.

رئیس دولت سیزدهم که این روزها بحث عضویتش در «هیئت مرگ» مورد توجه افکار عمومی قرار دارد، در بخشی دیگر از سخنان امروز خود با تاکید بر آنچه که او «مصون‌سازی فضای مجازی» خواند، گفت که باید تلاش کنیم تا حد امکان این عرصه را مصون‌سازی کنیم تا جوانان و آحاد مختلف جامعه به‌جای آنکه صرفاً متأثر شوند، ‌بتوانند مؤثر واقع شوند.

به نظر می‌رسد نگرانی رئیسی از گسترش نقد و بررسی کارنامه گذشته او، فشار بر فضای مجازی را افزایش خواهد داد.