جنجال زیردریایی‌ها؛ وزیر دفاع فرانسه اجلاسی با حضور همتای بریتانیایی را لغو کرد

پیمان امنیتی اوکوس با مشارکت آمریکا، استرالیا و بریتانیا انتقاد تند فرانسه را به دنبال داشته است

فلورانس پارلی؛ وزیر دفاع فرانسه-Ludovic MARIN / AFP

بنا بر گزارش‌ها، فرانسه در اعتراض به توافق زیردریایی بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده، اجلاسی با حضور بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا را لغو کرده است.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه شخصا تصمیم لغو نشست دوجانبه‌ای را که قرار بود هفته جاری در لندن برگزار شود، اتخاذ کرد.

به تعویق افتادن شورای فرانسوی-بریتانیایی هم که قرار بود طی دیدار خانم پارلی بررسی شود از طرف پیتر ریکتس، یکی از روسای هیات مدیره این سازمان در گفتگو با گاردین تایید شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتفاق بعد از تصمیم استرالیا رخ داد که معامله چند میلیارد پوندی خرید زیردریایی از فرانسه را به خاطر همکاری امنیتی جدید اکوس با آمریکا و بریتانیا کنار گذاشت.

فرانسه در واکنش به اعلام این خبر سفرای خود از کنبرا و واشینگتن را فرا خواند و در همین حال ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه این پیمان را «خنجری از پشت» توصیف و استرالیا را متهم به «دروغ‌گویی و دورویی» کرد.

با این وجود سفیر فرانسه در بریتانیا به کشور فراخوانده نشد و مقامات بریتانیایی ظاهرا امیدوار بودند این همایش در لندن طبق برنامه برگزار شود.

وزارت دفاع بریتانیا از اظهارنظر درباره گزارش‌ها مبنی بر لغو همایش خودداری کرد.

به گفته سخنگوی دولت فرانسه در روز یکشنبه، ۱۹ سپتامبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده طی تماسی تلفنی «ظرف چند روز آینده» درباره این موضوع با امانوئل مکرون صحبت خواهد کرد.

گابریل اتال به شبکه خبری بی‌اف‌ام تی‌وی گفت، فرانسه از استرالیا هم خواستار «شفاف‌سازی» درباره لغو پیمان خرید زیردریایی و همچنین پرداخت غرامت شده است.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا از تصمیم خود مبنی بر کنار گذاشتن پیمان خرید زیردریایی از فرانسه دفاع و ادعا کرد دغدغه‌هایی را در این باره از ماه‌ها پیش مطرح کرده بود.

آقای موریسون طی نشستی در روز یکشنبه گفت: «از تصمیم خود پشیمان نیستم که منافع ملی استرالیا را در اولویت قرار دادم. این موضوعی است که از ماه‌ها پیش مستقیما از طرف من مطرح شده بود و ما طی این مدت به صحبت‌های خود درباره آن موضوعات با وزرای دفاع و سایر مقامات ادامه دادیم.»

چین هم از پیمان همکاری اوکوس انتقاد کرد و استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده را متهم کرد در «ذهنیت جنگ سرد» گیر کرده‌اند و دچار «تعصب اعتقادی» هستند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر بنگاه‌های خبری 

© The Independent