زندانی سیاسی پیشین در ایران، شهردار فرانکفورت آلمان شد

نرگس اسکندری-گرونبرگ پیش از مهاجرت به آلمان، دخترش را در زندان اوین به‌دنیا آورده بود

شهردار جدید فرانکفورت، عضو حزب سبزهای آلمان است- تصویر از حساب فیسبوک نرگس اسکندری-گرونبرگ @EskandariGruenberg

نرگس اسکندری-گرونبرگ، سیاستمدار ایرانی-آلمانی عضو حزب سبزها، به‌عنوان شهردار فرانکفورت آلمان انتخاب شد.

نمایندگان شورای شهر فرانکفورت نرگس اسکندری- گرونبرگ، سیاستمدار ۵۶ساله ایرانی‌تبار، را با اکثریت آرا به‌عنوان شهردار این شهر بزرگ انتخاب کردند. دوره شهرداری در آلمان ۵ساله است و او پس از پیتر فلدمان، «سرشهردار» (Oberbürgermeister) فرانکفورت از حزب سوسیال‌دموکرات، که با آرای شهروندان انتخاب شده است، دومین مقام ارشد شهرداری در فرانکفورت را برعهده دارد.   

اسکندری-گرونبرگ پیش‌تر در شورای شهر فرانکفورت رییس کمیته همبستگی اجتماعی [مهاجران و شهروندان آلمانی] (integration) بود و از سال ۲۰۰۸ مسئولیت اداره همبستگی اجتماعی در شهر فرانکفورت را برعهده داشته است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرگس اسکندری سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۵ میلادی) در تهران متولد شد و زمانی که ۲۰ ساله بود، به شهر فرانکفورت آلمان مهاجرت کرد. او دانش‌اموخته مقطع دکترای رشته روانشناسی در دانشگاه فرانکفورت است و از دوره دانشجویی همکاری با حزب سبزهای آلمان را آغاز کرد. او در آلمان با یک روانکاو به‌نام کورت گرونبرگ ازدواج کرده است و هم‌زمان با فعالیت سیاسی در حوزه روانشناسی نیز در مطب خود کار می‌کند. نرگس اسکندری مدتی نیز مدیریت یک مرکز مشاوره سازمان صلیب سرخ برای مهاجران سالمند را در شهر فرانکفورت برعهده داشته است.    

شهردار فعلی فرانکفورت، پنجمین شهر بزرگ در آلمان، پیش از مهاجرت به آن کشور، در دهه ۱۳۶۰ شمسی مدتی به‌عنوان زندانی سیاسی جمهوری اسلامی در زندان اوین محبوس بود. فرزند نرگس اسکندری، مریم زارع، سال ۱۳۶۲ در زندان اوین متولد شده است. او که درحوزه فیلمسازی و بازیگری فعالیت می‌کند، سال ۲۰۱۹ در فیلم مستندی با عنوان «متولد اوین» روایت بخش‌هایی از زندگی خود و مادرش را به تصویر کشیده است. این فیلم مستند همان سال در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، جایزه ویژه بخش «چشم‌انداز سینمای آلمان» را دریافت کرد.    

بیشتر از جهان