کارزار رهایی مرتضی صمدی، عکاس‌ خبرنگار افغان

برادر این عکاس‌ خبرنگار گفته است که از سرنوشت مرتضی صمدی اطلاعی در دست ندارد

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ (مرتضی-صمدی-را-رها-کنید) خواستار رهایی این عکاس روزنامه‌نگار شدند.

مرتضی صمدی روز چهار شنبه ۸ سپتامبر در جریان تظاهرات مردم در شهر هرات از سوی طالبان بازداشت شد. طالبان علت بازداشت این عکاس خبرنگار را تحریک مردم برای شرکت در اعتراضات عنوان کرده است.

مصطفی صمدی برادر این عکاس خبرنگار روز گذشته با انتشار نوار ویدیویی از جریان بازداشت مرتضی صمدی گفت که هیچ اطلاعی از برادرش ندارد و از مردم خواست تا برای رهایی مرتضی صمدی با او هم صدا شوند.

بر اساس گزارش‌ها مرتضی صمدی تاکنون در بازداشت طالبان به سر می‌برد.

مولوی شیر احمد عمار، معاون والی طالبان بازداشت این رونامه‌نگار را از سوی طالبان تایید کرده و گفته است که او را به اتهام تحریک مردم برای دست زدن به اعتراض‌ بازداشت کرده‌اند. او به خبرنگاران گفته است این خبرنگار آزاد خواهد شد اما زمان مشخصی را برای رهایی او اعلام نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با بازداشت مرتضی صمدی در هرات، طالبان پنج روزنامه‌نگار روزنامه اطلاعات روز را در کابل دستگیر کرده بود. هرچند این روزنامه‌نگاران آزاد شدند اما دو تن از آن‌ها، تقی دریابی و نعمت نقدی به شدت از سوی طالبان شکنجه شدند و مورد ضرب‌و‌شتم شدید قرار گرفتند.

طالبان با شکستن و ضبط کردن دارایی‌های خبرنگاران و بازداشت آن‌ها مانع پوشش خبری تظاهرات مردمی ضد طالبان شد. اما این تظاهرات به صورت گسترده در رسانه‌‌های اجتماعی بازتاب یافت.

در پی شدت گرفتن حملات طالبان در پنجشیر و آمدن حمید فیض، رئیس سازمان استخبارات پاکستان به افغانستان، مردم خشمگین شدند و با شعارهای ضد پاکستانی و حمایت از زنان و مقاومت در برابر طالبان در بعضی شهرهای بزرگ مانند  کابل، بلخ و هرات دست به تظاهرات مردمی زدند.

تظاهرات با خشونت از سوی طالبان سرکوب شد و در شهر هرات دو کشته و چهار زخمی برجای گذاشت.

معترضان به آنچه که به مداخله پاکستان در افغانستان و دست داشتن سازمان استخبارات این کشور در حمله هوایی ضد مواضع جبهه مقاومت ملی در پنجشیر گفته می‌شود اعتراض کردند.