گام اول تیم ملی در راه جام جهانی، برنده اما متزلزل

نگرانی‌ها به‌دلیل نزول کیفیت فنی تیم ملی افزایش یافته است

ایران با تک‌گل علیرضا جهانبخش در دقیقه ۵۵، پیروز شد- سایت فدراسیون فوتبال ایران

تیم ملی در راه جام جهانی نه بازی تدارکاتی برگزار می‌کند، نه اردوهای باکیفیت. برای این تیم فقط همین کم بود که سرمربی‌اش به کرونا مبتلا شود. تیم ملی در این شرایط به‌زحمت سوریه را شکست داد تا نشان دهد نگرانی درباره وضعیت فنی و مدیریت تیم بیراه نیست.

تیم ملی ایران در اولین روز بازی‌های مرحله انتخابی جام جهانی قطر، میزبان سوریه بود. پنجشنبه شب در ورزشگاه آزادی، که به‌دلیل شیوع کرونا در ایران تماشاگری در آن حضور نداشت، ایران با تک‌گل علیرضا جهانبخش در دقیقه ۵۵، پیروز شد.

تیم ایران بدون بازی تدارکاتی این مرحله از بازی‌ها را شروع کرد و بازیکنان شاغل در اروپا، قطر و امارات متحده عربی فقط ۴۸ ساعت در اردوی تیم ملی حضور داشتند؛ به همین دلیل ناهماهنگی در بازی تیم ملی قابل پیش‌بینی بود و چنین هم شد و تیمی ناهماهنگ به میدان رفت.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی، و دو همکارش، وحید هاشمیان و ملادن زگانیر، که پیش از آغاز اردوی تیم ملی به کرونا مبتلا شده بودند، هم اداره فنی تمرین‌های تیم ملی را از دست دادند و هم روی نیمکت تیم ملی غایب بودند. غیبت مربیان ناهماهنگی در تیم ملی را بیشتر کرده بود.

ایران به‌سختی مقابل سوریه به پیروزی رسید. سوریه اگرچه نمی‌توانست مالکیت توپ را مال خود کند، در ساخت موقعیت موفق بود و صحنه‌های خطرناکی را روی دروازه ایران نمایش داد.

کیفیت بازی ایران مقابل سوریه هشداری برای فوتبال ایران بود که باید ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در قطر مقابل عراق بازی کند. عراق در روز اول بازی‌ها، مهمان کره‌جنوبی بود و توانست با نتیجه صفر‌ـ صفر، یک امتیاز در خاک حریف بگیرد. اگرچه کره‌ای‌ها به شیوه بازی عراق اعتراض داشتند، عراق همیشه حریف خطرناکی برای ایران است و تیم ملی ایران که سوریه را به‌زحمت در تهران شکست داد، در قطر مقابل عراق کار آسانی پیش رو ندارد.

تیم ملی ایران در دور رفت مرحله مقدماتی در مسیر جام‌جهانی، با مربی‌گری مارک ویلموتس، با چند لغزش بخت صعود خود را چنان کاهش داده بود که موفقیت ایران در دور برگشت مرحله مقدماتی یک شاهکار تصور شد. اما کار ایران برای صعود به جام جهانی تازه در مرحله انتخابی شروع شده است و ایران در اولین نمایش مقابل سوریه هرچند پیروز شد، هم کیفیت فنی امیدوارکننده‌ای نداشت و هم تیم برای این بازی به‌درستی مدیریت نشده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیب شروع بازی تیم ملی ایران تغییراتی نسبت به گذشته داشت که اسکوچیچ را مجبور به تغییرات زودهنگام کرد. به‌جز تعویض اجباری میلاد سرلک در نیمه اول به‌دلیل مصدومیت، تیم ملی مجبور شد در آغاز نیمه دوم، میلاد محمدی و صالح حردانی را به میدان بیاورد تا بازیکنان دو پست کناری خود را تغییر دهد. تیم ملی سپس تلاش کرد با حضور مهدی ترابی و کریم انصاری‌فرد، وضعیت خود را بهبود ببخشد اما تیم ملی تا پایان بازی هرچند از گل خود محافظت کرد، نتوانست فوتبالی را بازی کند که از ایران مقابل سوریه توقع می‌رود.

تیم ملی ایران عادت کرده است بدون بازی‌های تدارکاتی وارد هر دور از بازی‌ها شود. این یک تصمیم خطرناک است و ناهماهنگی می‌تواند در بازی‌های سنگین، تیم ملی را دچار بحران فنی کند. نه فدراسیون فوتبال کوشش می‌کند بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی برگزار کند و نه دراگان اسکوچیچ درباره اینکه چرا تیم ملی برنامه منظم اردو و بازی تدارکاتی ندارد توضیح می‌دهد. تیم ملی ایران با توجه به تغییراتی که مد نظر دراگان اسکوچیچ است، به بازی‌های تدارکاتی نیاز دارد اما بعید است فدراسیون فوتبال توانایی مذاکره برای برگزاری بازی تدارکاتی را داشته باشد و اسکوچیچ نیز مماشات با مدیران فدراسیون فوتبال را ترجیح می‌دهد.

تیم ملی ایران در بازی با سوریه، سردار آزمون را به‌دلیل محرومیت در اختیار نداشت و احسان حاج‌صفی و صادق محرمی نیز مصدوم بودند. بازگشت سردار به ترکیب در بازی با عراق قدرت هجومی ایران را افزایش می‌دهد و ترکیب تیم ملی را نیز دچار تغییراتی خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید مصدوم‌های تیم ملی به بازی با عراق می‌رسند یا خیر. اما نکته مهم‌تر این است که دراگان اسکوچیچ و دو همکارش در تیم ملی به اردو و نیمکت برگردند و مشخص نیست تا روز بازی با عراق، جواب آزمایش کرونای مجدد آن‌ها منفی باشد و حضورشان در اردو خطری برای سایر اعضای تیم ایجاد نکند.

شهاب‌الدین عزیزی خادم، رییس فدراسیون فوتبال، بعد از بازی ایران‌ـ‌سوریه دراین‌باره گفت: «خیلی تلاش کردیم که اسکوچیچ برگردد. جای ایشان خالی بود و علاقه‌مند بودیم کنار زمین باشند. باید کادر پزشکی بر اساس پروتکل‌ها نظر بدهند که اسکوچیچ در چه تاریخی به تیم برمی‌گردد. امیدوارم ایشان را داشته باشیم. هرچند اسکوچیچ به‌طور کامل بر ماجرا اشراف داشت و نظارت می‌کرد و در ارتباط بود با کادر فنی.»

تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی قطر، با تیم‌های کره‌جنوبی، عراق، امارات  متحده عربی، سوریه و لبنان هم‌گروه است که پس از قرعه‌کشی، گروهی ایده‌آل تحلیل می‌شد چون ایران را با حریفانی مثل ژاپن یا استرالیا مواجه نکرده است. اما با کیفیت فنی و نحوه تدارکات ایران، صعود از همین گروه هم می‌تواند پردردسر باشد.

برنامه بازی‌های ایران:

ایران یک‌‌ـ‌سوریه صفر، ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

عراق‌‌ـ‌ایران، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

امارات‌ـ‌ایران، ۱۵ مهر ۱۴۰۰

ایران‌ـ‌کره جنوبی ، ۲۰ مهر ۱۴۰۰

لبنان‌ـ‌ایران، ۲۰ آبان ۱۴۰۰

سوریه‌ـ‌ایران، ۲۵ آبان ۱۴۰۰

ایران‌ـ‌عراق، ۷ بهمن ۱۴۰۰

ایران‌ـ‌امارات، ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

کره جنوبی‌ـ‌ایران، ۴ فروردین ۱۴۰۱

ایران‌ـ‌لبنان، ۹ فروردین ۱۴۰۱

بیشتر از ورزش