نیروی دریایی آمریکا از «صدا» سلاح می‌سازد

«به دلیل تاثیر پخش مجدد صدا با تاخیر، تمرکز هدف برای سخن گفتن مختل می‌شود و به سختی خواهد توانست به صحبت خود ادامه دهد»

دستگاه کمی شبیه «دیش» ماهواره تلویزیونی است و حاوی یک بخش منحنی، میکروفون، و بلندگوی مافوق صوت است-طرح از Naval Surface Warfare Center

نیروی دریایی ایالات متحده در حال کار روی نظام تسلیحاتی بسیار متفاوتی است: نظامی که بر صدای انسان متکی است.

در ماه ژوئن نیروی دریایی طراحی دستگاهی با یک نظام صوتی و مخل را ثبت کرد که صدای حرف زدن هدف را با میکروفونی دوربرد ضبط می‌کند، و بعد دو نسخه از آن صدا را، یکی بلافاصله و دیگری با تاخیری اندک، برای او پخش می‌کند.

طبق متن درخواست صدور حق مالکیت فکری این دستگاه (که مرگبار نیست)، هدف آن گیج و گمراه کردن کامل فردی است که صدایش ضبط می‌شود.

در توضیح طراحی دستگاه که اختراع آن را به کریستوفر براون، از مرکز جنگ زمینی نیروی دریایی در نزدیکی شهر بلومینگتون در ایالت ایندیانا نسبت می‌دهد، آمده است: «به خاطر تاثیر پخش مجدد صدا با تاخیر، تمرکز هدف برای سخن گفتن مختل می‌شود و به سختی خواهد توانست به صحبت خود ادامه دهد.»

خود دستگاه کمی شبیه «دیش» ماهواره تلویزیونی است و حاوی یک بخش منحنی، میکروفون، و بلندگوی مافوق صوت است.

به گزارش سایت تک‌لینک، «با بهره‌گیری از میکروفون‌ها و بلندگوهای جهت‌دار که می‌توانند جریانی متمرکز از صدا تولید کنند، فقط صدای گوینده هدف از سوی دستگاه ضبط می‌شود و فقط خود گوینده هدف می‌تواند صدای منتقل‌شده را بشنود.»

شاید این دستگاه بیشتر شبیه داستان‌های علمی‌ تخیلی به نظر برسد، ولی اکنون دهه‌ها است که نیروهای مسلح از فناوری صوتی دوربرد در کشتی‌ها، ایست‌های بازرسی، و سایر وسائط نقلیه بهره می‌گیرند که اغلب برای هشدار دادن به افراد هنگام نزدیک شدن به منطقه‌ای ممنوعه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه «تسک اند پرپوز» (Task and Purpose)، ناخدا لنس لانتیر، فرمانده نیروی دریایی وقت آمریکا، در سال ۲۰۰۹ گفت: «این هشداری صوتی به افراد است که متوجه شوند نباید جلوتر بیایند. یعنی با سخن گفتن با فرد مشخصی از طریق این دستگاه، به او هشدار می‌دهیم. این گونه تسلیحات غیرمرگ‌بار نیروهای رزمی ما را با گزینه‌های تشدید نیرو (escalation-of-force options) مجهز می‌کنند. نکته این است که بتوانیم در وهله نخست، بدون استفاده از قوه‌ای مرگبار، رفتار فرد را تغییر دهیم.»

نیروی دریایی میلیون‌ها دلار خرج چنین فناوری‌هایی کرده است که نخستین بار، پس از بمبگذاری ناو یو‌اس‌اس کول در ساحل یمن در سال ۲۰۰۰ طراحی شدند. علاوه بر پخش هشدار، این دستگاه‌های صوتی می‌توانند اهداف خود را با صداهایی گوش‌خراش نیز هدف قرار دهند تا مهاجمان یا جمعیت حاضر در صحنه را متفرق کنند.

گرچه معمولا از دستگاه‌های صوتی به عنوان فناوری «غیرمرگبار» یاد می‌شود، این دستگاه مرتب از سوی نیروی به‌شدت مسلح پلیس ایالات متحده به‌کار گرفته می‌شود‌ و ثابت شده است در سراسر کشور برای متفرق کردن قهری اعتراضات «جان سیاه‌پوستان مهم است»، از آن بهره گرفته است.

کوری چوی، خبرنگار، درباره تجربه خود از اصابت با موجی صوتی در اعتراضات «جان سیاه‌پوستان مهم است» در سال ۲۰۱۴، به نشریه پاپیولار مکانیکس گفت: «درد تهوع‌آور و وحشتناکی به بدنم هجوم آورد و بعد فهمیدم فقط صوت بوده است. با خود فکر می‌کنید «چه اتفاقی برایم افتاده است؟» بدن‌ آدم به درد کامل دچار می‌شود و به وحشت می‌افتد. مواجهه با این صدا مثل نگاه کردن به خورشید است.»

جالب است که دستگاهی که از سوی نیروی دریایی تولید شده است، بسیار شبیه چیزی است که برخی فکر می‌کنند عامل حملاتی است که به نام «سندروم هاوانا» شناخته می‌شود؛ بیماری مرموزی که میان دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا و جاهای دیگر دیده شده است و برخی، دستگاه‌های صوتی مخفیانه دشمنان خارجی را عامل آن می‌دانند.

در پی گزارش مجموعه‌ای از حوادث شبیه سندرم هاوانا در آخر هفته گذشته در شهر هانوی در ویتنام، دو دیپلمات ایالات متحده قرار است به دلایل پزشکی از آن کشور خارج شوند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی