زنی برای نخستین بار دوره نیروهای ویژه نیروی دریایی آمریکا را تمام کرد

این زن یکی از ۱۷ فارغ‌التحصیل دوره رزمی ویژه خدمه شناورهای رزمی در نیروی دریایی است

 

در سال ۱۹۷۳، زنان فقط ۲ درصد نیروهای درجه‌دار ارتش آمریکا را تشکیل می‌دادندـ CHIP SOMODEVILLA/GETTY IMAGES VIA AFP

پنج سال پس از اینکه پذیرش زنان در تمامی شغل‌های ارتش آمریکا مجاز شد، زنی توانست برای نخستین بار به عضویت واحد رزمی ویژه‌ای در نیروی دریایی ایالات متحده درآید.

نیروی دریایی ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۴ تیر اعلام کرد این فرد نخستین زنی است که توانسته است این دوره آموزش رزمی ویژه را سپری کند تا حائز شرایط پیوستن به واحدهای دریا، هوا و خشکی (اس‌ای‌ای‌ال) و سایر واحدهای ویژه شود.

سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت بنا بر ضوابط مربوط به اعضای نیروهای ویژه، نمی‌توانند هویت این زن را اعلام کنند.

دریابان هاگ هوارد سوم با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: «فارغ‌التحصیلی نخستین زن در دوره آموزشی رزمی ویژه نیروی دریایی دستاورد شگفت‌انگیزی است. این خانم هم‌قطار مایه افتخار ما است و مانند همکارانش نشان داد که برای پیوستن به نیروی دریایی ما قابلیت‌های شخصیتی، شناختی و رهبری لازم را دارد.»

این زن یکی از ۱۷ فارغ‌التحصیل دوره رزمی ویژه خدمه شناورهای رزمی (اس.دبلیو.سی.سی) در نیروی دریایی است و عضو واحدی خواهد بود که در مرکز رزمی ویژه نیروی دریایی در کرونادو واقع در خلیج سان‌دیه‌گو در جنوب کالیفرنیا آموزش می‌بینند.

آموزش اصلی در دوره اس.دبلیو.سی.سی به مهارت‌هایی اختصاص دارد که در نیروی دریایی ایالات متحده «الحاق و جداسازی مخفیانه» نام دارد و لازمه آن برخورداری از دانش وسیعی در زمینه جنگ‌افزارها، مهندسی، ناوبری و چتربازی است، به طوری که تنها حدود ۳۵ درصد از داوطلبان از پس فارغ‌التحصیلی در دوره اس.دبلیو.سی.سی برمی‌آیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، این زن جزو ۱۷ نفری است که روز پنجشنبه ۲۴ تیر از این دوره فارغ‌التحصیل شدند و به عضویت سه گروه ویژه قایقران درمی‌آیند که ماموریت‌های ترابری واحدهای اس‌ای‌ای‌ال و همچنین ماموریت‌های محرمانه خودشان را انجام می‌دهند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، این زن یکی از ۱۸ زن داوطلب گذراندن دوره ۳۷ هفته‌ای اس.دبلیو.سی.سی بود که ۱۴ نفرشان نتوانستند این دوره آموزش رزمی ویژه را به پایان برسانند. بر اساس اعلام سخنگوی نیروی دریایی به این شبکه خبری، هم‌اکنون سه زن دیگر نیز در حال سپری کردن این دوره‌اند.  

در سال ۱۹۷۳ که خدمت وظیفه اجباری در ایالات متحده پایان یافت، زنان تا دو درصد نیروهای درجه‌دار ارتش را تشکیل می‌دادند. بنا به تحلیلی که شورای روابط خارجی روی داده‌های وزارت دفاع ایالات متحده انجام داده است، هشت درصد افسران ارتش این کشور را زنان تشکیل می‌دادند. البته آمار نیروهای نگهبان ساحلی جزو این بررسی نبوده است.

این آمار در سال ۲۰۱۸، به ۱۶ و ۱۹ درصد افزایش یافت. در همین سال یعنی دو سال پس از آنکه وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اشتغال در تمامی شغل‌های رزمی را برای زنان آزاد کرد، ستوان یکم ماریانا هیرل نخستین زنی بود که توانست در واحدهای تفنگدار دریایی به ریاست یگانی رزمی دست یابد.

سال گذشته (۲۰۲۰)، هم گرین برت پس از گذراندن دوره آموزشی نیروهای ویژه ارتش نخستین زنی بود که به گارد ملی راه یافت.

در اوت ۲۰۲۰ هم استوار جوآن باس در نیروی هوایی ایالات متحده نخستین زنی بود که توانست در ارتش به رتبه بالایی بین درجه‌داران دست یابد. او در ۱۷ تیر نیز در بزرگداشت ورود نخستین زن به نیروی هوایی ایالات متحده پیامی در توییتر منتشر کرد.

۷۳ سال پیش در چنین روزی، در نخستین روز، نخستین ساعت و نخستین دقیقه‌ای که زنان اجازه یافتند وارد خدمت نیروی هوایی شوند، استر بلیک تاریخ‌ساز شد.

راه درازی آمده‌ایم، فقط با اتکا به شهامت و ادامه خواهیم داد.

جوآن اس. باس (cmsaf_official@) ۸ ژوییه ۲۰۲۱

ارتش ایالات متحده به تازگی شاهد نمونه‌های پرسروصدایی از اقدام‌های جنسیت‌زده بوده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه مارس دو زن را برای تصدی سمت‌های رزمی در ارتش معرفی کرد‌ــ ارتشبد نیروی هوایی ژاکلین فان اووست و سپهبد نیروی زمینی لورا ریچاردسون.

اما تا هنگامی که آقای بایدن قدرت را در دست بگیرد، ارتقای آن‌ها به تاخیر افتاد زیرا پنتاگون نگران بود که رئیس‌جمهوری پیشین، دونالد ترامپ، به علت زن بودن با آن‌ها مخالفت کند.

مارک اسپر، وزیر دفاع ترامپ، اوایل امسال (۲۰۲۱) در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت: «به دلیل آنکه بهترین افسران برای تصدی این سمت‌ها بودند انتخاب شدند. دوست نداشتم برای آنکه برخی در کاخ سفید در دوره ترامپ خیال می‌کردند من آن‌ها را توصیه کرده‌ام یا فکر می‌کردند وزارت دفاع دچار سیاسی‌کاری شده است به ارتقای آن‌ها لطمه وارد شود. اما چنین موردی نبود و آن‌ها شایسته‌ترین بودند. داشتیم کار درستی انجام می‌دادیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان