اسرائیل به تمام شهروندان واکسینه‌شده دوز سوم تزریق می‌کند

نخست‌وزیر اسرائیل از تمام شهروندان کشورش خواست دوز سوم را دریافت کنند

نزدیک به دو میلیون اسرائیلی تا کنون دوز سوم را دریافت کرده‌اند که برابر با حدود ۲۱ درصد جمعیت است - AHMAD GHARABLI / AFP

اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که دریافت دوز سوم واکسن کرونا برای تمام افراد بالای ۱۲ سال که حداقل پنج ماه از دریافت دوز دومشان می‌گذرد، ممکن است. 

ناخمن اش، مدیر کل وزارت بهداشت اسرائیل، گفت: «دوز سوم از الان در دسترس همه خواهد بود.»

وزارت بهداشت گفت این سیاست تازه بلافاصله اجرایی می‌شود و تمام کسانی که واجد شرایط هستند، برای دریافت دوز سوم خود باید با مراکز بهداشتی تماس بگیرند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، از تمام شهروندان کشورش خواست این دوز تازه را دریافت کنند. او روز یکشنبه در پی اعلام این سیاست جدید، گفت: «این امتیازی است که هیچ کشور دیگری ندارد.»

اسرائیل اولین کشوری بود که ارائه دوز سوم واکسن کرونا را آغاز کرد. این کشور کارزار خود را برای ارائه دوز تقویتی در روز اول اوت آغاز کرد و نخست آن‌را به تمام شهروندان بالای ۶۰ سال ارائه داد. سن واجد شرایط دوز تقویتی به تدریج پایین آمد و تا هفته گذشته، به بالای ۳۰ ساله‌ها رسیده بود. تا پیش از اعلام سیاست تازه در روز یکشنبه، بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار شهروند از میان ۹ میلیون شهروند اسرائیل دوز سوم را دریافت کرده‌ بوده‌اند.

در طول دنیاگیری ویروس کرونا، اسرائیل از کشورهای پیشتاز در زمینه واکسیناسیون شهروندانش بوده است و اوایل سال جاری، از اولین کشورهایی بود که بخش قابل توجهی از جمعیتش را واکسینه کرد تا محدودیت‌ها بر فعالیت‌های عمومی لغو شوند. اما گسترش سریع سویه دلتا باعث شده است که این کشور اکنون یکی از سریع‌ترین نرخ‌های ابتلا در جهان را، حتی بین واکسینه‌‌شدگان، داشته باشد. دولت بار دیگر ماسک زدن را اجباری کرده است و اندازه گردهمایی‌ها را نیز محدود کرده است. همزمان، قرنطینه یک هفته‌ای نیز برای کسانی که از برخی کشورها به اسرائیل بازمی‌گردند، اجباری شده است. اما وزارت بهداشت اعلام کردکه شهروندانی که دوز سوم را دریافت کرده‌ باشند، از این قرنطینه معاف خواهند بود. کسانی که دوز دوم واکسن‌شان را در پنج ماه اخیر زده‌اند نیز از این قرنطینه معاف هستند، و تنها می‌بایست ۲۴ ساعت یا تا زمان دریافت نتیجه منفی آزمایش کرونا (که هنگام ورود به کشور گرفته می‌شود)، در قرنطینه باشند. این سیاست از روز سه سپتامبر اجرایی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، سیستم «گذرنامه سبز» که به افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافته از کرونا اجازه ورود به برخی گردهمایی‌ها و مکان‌های عمومی می‌دهد، شش ماه پس از دریافت دوز دوم یا سوم منقضی می‌شود. وزارت بهداشت اعلام کرده است که این سیاست از روز اول اکتبر اجرایی می‌شود.

هدف اصلی از این سیاست جدید، آن است که کسانی که دو دوز واکسن زده‌اند، به دریافت دوز سوم ترغیب شوند.

نیتزان هوروویتز، وزیر بهداشت اسرائیل، روز یکشنبه در نشستی خبری گفت: «ما حتی تحت فشار عظیم، موضعی متوازن و مسئولانه را حفظ کردیم که ارزش زندگی را به رسمیت می‌شناسد، اما این واقعیت را نیز در نظر می‌گیرد که محدود کردن‌ها و تعطیل کردن‌ها نیز بهایی دارند.»

او افزود: «می‌بایست واکسیناسیون را با روندی سریع ادامه دهیم. این برای موفقیت ما حیاتی است.»

نفتالی بنت نیز گفت: «واکسن سوم موثر است. تاکنون نتایجش را دیده‌ایم؛ افزایش مرگ‌آوری شدید، آرام گرفته است. اما هنوز به اوج کارزار کنونی نرسیده‌ایم.»

وزارت بهداشت هنوز نگفته است که آیا پس از شش ماه، نیاز به دوز چهارم هم خواهد بود یا نه. هوروویتز گفت: «زود است صحبت از پایان موج چهارم کنیم.» داده‌ها نشان از گسترش ویروس کرونا می‌دهد.

طبق آمار وزارت بهداشت اسرائیل، در روز شنبه آزمایش کرونای ۷۰۷۱ نفر در آن کشور مثبت بوده است. در روز یکشنبه ۸ هزار و   ۵۷۹ نفر در اسرائیل کرونا داشتند که هزار و ۱۷۵ نفرشان بستری بودند، ۷۲۶ نفر در شرایط وخیم، و ۱۴۹ نفر وصل به دستگاه‌های تنفسی. شمار کل جان‌باختگان از آغاز دنیاگیری نیز ۶ هزار و ۹۵۸ نفر بوده است. 

روز سه‌شنبه اسرائیل با بیش از ده هزار ابتلا، شاهد بالاترین رقم تک‌روزه کرونا در طول موج چهارم بود. این رقم فاصله چندانی با رکورد بیشترین ابتلای روزانه که در ماه ژانویه از سر گذشت، ندارد.

نزدیک به دو میلیون اسرائیلی تا کنون دوز سوم را دریافت کرده‌اند که برابر با حدود ۲۱ درصد جمعیت است. این میزان در بین ۷۹ تا ۸۹ ساله‌ها ۸۰ درصد است، و در بین ۶۰ تا ۶۹ ساله‌ها و ۵۰ تا ۵۹ ساله‌ها، به ترتیب ۶۵ و ۴۷ درصد.

پروفسور اران سیگال، مشاور ارشد کرونای دولت اسرائیل، صبح یکشنبه به رادیو ارتش گفت که تمامی شهروندان واجد شرایط باید دوز سوم را دریافت کند.

آقای سیگال گفت: «همان لحظه‌ای که فهمیدیم واکسن دارد اثرش را از دست می‌دهد، کار درست این بود که به کل جمعیتی که حدود پنج ماه از واکسینه شدن‌شان می‌گذرد، دوز سوم را بدهیم.»