مذاکره آمریکا با طالبان در مورد روابط با افغانستان پس از خروج نظامی

مذاکره در مورد مواردی مانند مهاجرت و نحوه حضور آینده غرب در افغانستان‌ است

مذاکره آمریکا با طالبان می‌تواند به این معنا باشد که این گروه را به‌عنوان قدرت حاکم بر افغانستان خواهد پذیرفت‌ـ Alastair Grant/ AFP

به گفته مقام‌های دولتی، آمریکا و متحدانش در حال مذاکرات گسترده با طالبان در مورد موضوع‌هایی مانند مهاجرت و نحوه حضور آینده غرب در افغانستان‌اند که نشان می‌دهد آمریکا طالبان را به‌عنوان قدرت حاکم بر افغانستان خواهد پذیرفت.

ایالات متحده آمریکا، مانند اغلب کشورهای جهان، هنوز حکومت طالبان را در عرصه بین‌المللی به رسمیت نشناخته، اما در مورد مسائل امنیتی فرودگاه کابل فعالانه با این گروه شبه‌نظامی هماهنگ بوده است.

اکنون بنا بر گزارش جدید وال‌استریت ژورنال، دیپلمات‌های ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا یک گام دیگر به جلو برداشته‌اند و جزئیات روابط دیپلماتیک با افغانستان پس از ۳۱ اوت (۹ شهریور)، تاریخ مورد توافق برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور، را تدوین می‌کنند.

این مقام‌ها، که نامشان اعلام نشده است، در مصاحبه با این نشریه گفتند امور فوری مانند خارج کردن باقی‌مانده شهروندان خارجی و افغان‌های دارای روادید از موضوع‌های مهم این مذاکرات است. مسائل بلندمدتی مانند نحوه حضور دیپلماتیک این کشورها در افغانستان و چگونگی مدیریت افزایش احتمالی شمار پناهندگان و آوارگان منطقه نیز حائز اهمیت است.

راس ویلسون، سفیر کنونی ایالات متحده آمریکا در افغانستان، ابتدای همین هفته در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «در مورد شکل حضور و فعالیت‌های آینده ما در این‌جا هنوز در واشنگتن تصمیم‌گیری نشده است.»

یکی از طرح‌های مورد بحث این است که به‌جای حضور فیزیکی کامل سفارت، فعالیت‌های کنسولی ایالات متحده آمریکا در افغانستان از راه دور صورت بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید این کشور همچنان به خروج از افغانستان تا پایان ماه جاری (اوت) متعهد است، با اینکه روز پنجشنبه ۲۶ اوت (۴ شهریور)، در حمله نیروهای وابسته به داعش به فرودگاه کابل حدود ۱۷۰ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند و بنا بر اعلام کاخ سفید، «احتمال» حمله‌ای دیگر نیز وجود دارد.

آقای بایدن پیش‌تر در هفته جاری، پس از حمله به فرودگاه کابل، گفت: «من هرگز بر این باور نبوده‌ام که باید جان آمریکایی‌ها را فدای تلاش برای ایجاد حکومت دموکراتیک در افغانستان کنیم. هدف ما از رفتن به افغانستان جلوگیری از ظهور دوباره القاعده بود، برای گرفتن [اسامه] بن لادن و جلوگیری از تکرار دوباره [حملات ۱۱ سپتامبر]. دیگر وقت آن رسیده بود که به جنگ ۲۰ ساله در آن‌جا پایان دهیم.»

مقام‌های آمریکایی به کسانی که هنوز در افغانستان‌اند اطمینان دادند آمریکا حتی پس از ۳۱ اوت (۹ شهریور) به تلاش برای حمایت از کسانی که قصد خروج از کشور را دارند، ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، این هفته گفت: «بگذارید در این مورد شفاف صحبت کنم: در کار ما مهلتی وجود ندارد. طالبان در نهان و آشکار تعهد داده است امنیت آمریکایی‌ها، اتباع کشورهای ثالث و افغان‌هایی که در معرض خطرند پس از ۳۱ اوت (۹ شهریور) تامین خواهد کرد و به آن‌ها اجازه عبور خواهد داد.»

آقای بلینکن افزود دیگر کشورهای منطقه نیز «فعالانه کوشیدند» پس از اینکه آمریکا کنترل فرودگاه کابل را واگذار کرد، آن را باز نگه دارند، ولی نامی از این کشورها نبرد.

هم‌زمان قرار است روز سه‌شنبه ۳۱ اوت (۹ شهریور) رهبران اتحادیه اروپا به طرح مورد حمایت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، رای دهند. بر اساس این طرح، اروپا میلیاردها یورو به افغانستان و همسایگانش به‌خصوص برای کمک به پناهجویان و آوارگان داخلی و نگه‌ داشتن آن‌ها در منطقه، اختصاص خواهد داد.

اسکان مجدد [افغان‌ها] در منطقه تاکنون اندک و داوطلبانه بوده است. بریتانیا اعلام کرده که امسال پذیرای ۱۰ هزار مهاجر افغان خواهد بود.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا همچنین در حال مذاکره با پاکستان، ازبکستان، ایران، قطر و ترکیه برای یافتن راه‌هایی‌اند تا شمار پناهجویانی را که به اروپا سرازیر می‌شوند مهار کنند.

در پیش‌نویس بیانیه‌ آمده است: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو مصمم‌اند برای جلوگیری از تکرار مهاجرت بی‌رویه و گسترده که در گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند، اقدامی مشترک صورت دهند. باید از ایجاد جاذبه در اروپا خودداری کنیم و نهایت تلاش خود را به کار گیریم تا راهی پیدا کنیم که مهاجران در درجه اول در خود منطقه تحت حمایت قرار بگیرند.»

© The Independent