نیروهای بریتانیا و ناتو از افغانستان خارج شدند

آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان ضرب‌الاجل ٣١ اوت را تعیین کرده است

آخرین نیروهای بریتانیا و ناتو هم از افغانستان خارج شدند - Alastair Grant / POOL / AFP

هم‌زمان با خروج آخرین نیروهای مسلح بریتانیایی از کابل، ناتو نیز اعلام کرد که عملیات تخلیه به پایان رسیده و دیگر امکان خارج کردن کس دیگری وجود ندارد.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد: «آخرین پرواز حامل پرسنل نیروهای مسلح بریتانیا از کابل خارج شد. از همه کسانی که تحت فشار شدید و شرایط وحشتناک شجاعانه خدمت کردند تا با خیال راحت افراد آسیب‌پذیر غیرنظامی را تخلیه کنند، تشکر می‌کنیم.»

با خروج آخرین نیروهای بریتانیایی از کابل حضور نظامی این کشور در افغانستان پس از دو دهه به پایان رسید. گزارش‌ها حاکی از آن است که در دو هفته گذشته و هم‌زمان با تصرف کابل به دست طالبان، هزار نیروی بریتانیایی به افغانستان اعزام شدند تا به روند خروج بریتانیایی‌ها و همکاران افغان آنها از این کشور را تسهیل کنند. در عملیات تخلیه بریتانیا، ۱۵ هزار نفر از افغانستان خارج شدند.

در همین راستا، دبیر بخش خاورمیانه نیویورک تایمز نیز به نقل از ناتو در حساب توییتر خود نوشت: «با تأسف به اطلاع می‌رسانیم که تخلیه نظامی از فرودگاه کابل به پایان رسیده است و ما دیگر قادر نیستیم برای پروازهای تخلیه با کسی تماس بگیریم. ما فهرست نام همه شما که ثبت نام کرده‌اید را نگه می‌داریم….»

با این حال هنوز مشخص نیست که این اطلاعیه ناتو شامل کمک نیروهای آمریکایی می‌شود یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان ضرب‌الاجل ٣١ اوت را تعیین کرده است.

پس از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه، چهارم شهریور و پیش از حمله‌های انتحاری فرودگاه کابل، تاکید کرده بود که عملیات تخلیه تا پنج روز آینده ادامه خواهد داشت. او پس از حمله‌‌های انتحاری از ادامه عملیات تخلیه سخن گفت اما تصریح نکرد که آیا مدت این عملیات تمدید خواهد شد یا نه.

پیش‌تر، آدام شیف، نماینده دموکرات و دبیر کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن اشاره به تعداد اتباع آمریکا که هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند، گفت که بعید به نظر می‌رسد عملیات خروج که افراد ارتش ایالات متحده مسئول عملیات تخلیه را نیز شامل می‌شود، تا ۳۱ اوت کامل شود.

سازمان عفو بین‌الملل نیز از جامعه جهانی خواسته است تاریخ پایان مأموریت تخلیه افغانستان را تمدید کنند. این سازمان تاکید کرد که کشورهای حاضر در عملیات تخلیه باید هرچه زودتر با طالبان در این مورد به توافق برسند.

بیشتر از جهان