حضور نظامی ۲۰ ساله بریتانیا در افغانستان پایان یافت

آخرین پرواز حامل نظامیان آمریکایی شنبه‌ شب فرودگاه کابل را ترک کرد

آخرین نیروهای بریتانیایی افغانستان را ترک کردند-Jonathan Gifford/UK MOD Crown copyright 2021/Handout via REUTERS 

با خروج آخرین نیروهای بریتانیایی از کابل حضور نظامی این کشور در افغانستان پس از دو دهه به پایان رسید. آخرین پرسنل دیپلماتیک و نیروی نظامی بریتانیا شنبه شب افغانستان را ترک کردند.

آمریکا نیز به سرعت در حال خروج نیروهای خود از افغانستان پیش از ضرب‌الاجل ۳۱ اوت (۹ شهریور) است. عملیاتی که بزرگترین عملیات خروج پس از جنگ جهانی دوم نام گرفته و به شدت به دلیل پیامدهای فاجعه‌بار آن برای مردم افغانستان، شهروندان دوتابعیتی باقی‌مانده در این کشور و همکاران افغان نیروهای خارجی مورد انتقاد قرار دارد. طالبان زندگی و حقوق بنیادین بخش عمده‌ای از مردم افغانستان به ویژه زنان را تهدید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که در دو هفته گذشته همزمان با تصرف کابل به دست طالبان، هزار نیروی بریتانیایی به افغانستان اعزام شدند تا به روند خروج بریتانیایی‌ها و همکاران افغان آنها از این کشور را تسهیل کنند. در عملیات تخلیه بریتانیا، ۱۵ هزار نفر از افغانستان خارج شدند.

نیروهای بریتانیایی نوامبر ۲۰۰۱ در جریان عملیات نیروهای ائتلاف برای یافتن رهبران القاعده وارد افغانستان شدند. اکنون با گذشت دو دهه و در بیستمین سالگرد حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر، این نیروها از افغانستان خارج می‌شوند.

به گزارش رویترز، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا از نیروهایی که «در طول دو دهه بریتانیا را از حمله‌های تروریستی از افغانستان ایمن نگهداشتند»، قدردانی کرده است. او خطاب به نیروهای بریتانیایی که درافغانستان ماموریت داشتند گفت: «شما برای دو دهه القاعده را از کشور ما دور نگهداشتید و همه ما امن‌تریم.» او در ضمن از طالبان خواسته به «حقوق بشر احترام بگذارد.»

بریتانیا، آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف در حالی به حضور نظامی خود در افغانستان پایان می‌دهند که نگرانی‌ها در مورد سرنوشت افغانستان و مردم این کشور با به قدرت رسیدن طالبان به شدت افزایش یافته است.

پنجشنبه هفته گذشته، در نخستین حمله‌های انتحاری و انفجار و تیراندازی‌ها در کابل که در دور جدید قدرت گرفتن طالبان روی داد دست‌کم ۱۷۰ غیرنظامی و ۱۳ نیروی آمریکایی جان خود را از دست دادند. ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

بیشتر از جهان