علی لاریجانی: وزارت بهداشت مانع واردات ۱۸میلیون واکسن چینی شد

«مردادماه ۹۹ پس از مذاکره با طرف چینی قرار شد ۱۸ میلیون واکسن با قیمت ارزان بفرستند»

علی لاریجانی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود که شورای نگهبان صلاحیتش را تایید نکرد- تصویر از کانال تلگرامی خبرگزاری برنا

کانال تلگرامی خبرگزاری برنا به نقل از علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، نوشت که وزارت بهداشت مانع از ورود ۱۸میلیون دوز واکسن چینی شده است. 

این کانال تلگرامی روز پنجشنبه، چهارم شهریورماه، در مطلبی با عنوان «صحبت‌های شنیده‌نشده‌ لاریجانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری»، از مذاکره علی لاریجانی در تابستان سال گذشته با یک شرکت چینی سازنده واکسن کرونا خبر داده و به نقل از او نوشته است: «حدود مردادماه سال گذشته بود که دیدم وضعیت کرونا خراب است و با اینکه مسئولیتی نداشتم با طرف چینی مذاکره کردم که واکسن بفرستند.»

بنابر این گزارش، لاریجانی افزوده است: «قرار شد ۱۸ میلیون واکسن با قیمت ارزان بفرستند که مسئولان وزارت بهداشت تعلل کردند و این کار انجام نشد.»

هم‌زمان با بالا گرفتن موج پنجم شیوع کرونا در ایران و افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان روزانه کووید-۱۹، بسیاری از کارشناسان عامل اصلی این بحران را پایین بودن سرعت واکسیناسیون و عقب ماندن ایران در کارزار واکسیناسیون عمومی نسبت به اکثر کشورهای جهان اعلام کردند. پیش‌تر وعده داده شده بود که «واکسن‌های ایرانی» کرونا ازجمله واکسن برکت تا تابستان ۱۴۰۰ به تولید انبوه می‌رسند، اما هنوز هیچ‌یک از این واکسن‌ها به‌طور جدی وارد شبکه واکسیناسیون ایران نشده‌اند. کارشناسان تعلل در واردات را به‌علت سرمایه‌گذاری روی تولید واکسن داخلی می‌دانند و به‌دلیل بازی  مسئولان جمهوری اسلامی با جان شهروندان، به‌شدت از آن‌ها انتقاد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود دو هفته پیش، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز با ابراز نگرانی از شدت گرفتن کرونا در ایران، گفته بود: «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.» البته او ضمن انتقاد خود از فرد یا نهاد مشخصی نام نبرده بود، اما در نهایت تصمیم‌گیری برای ورود داروهای کرونا نیز برعهده ستاد ملی مقابله با کرونا و مقام‌های وزارت بهداشت است. 

مسئولان اتاق بازرگانی تهران نیز به‌تازگی با اشاره به مخالفت‌ وزارت بهداشت با اقدام بخش خصوصی به خرید واکسن کرونا، اعلام کردند: «وزارت بهداشت بارها مخالفت خود با واردات واکسن را اعلام کرده و حتی در زمانی که مجوزی صادر شده، با تاخیر به‌وجودآمده، عملا امکان واردات از دست رفته است.»        

اما درحالی از علی لاریجانی درمورد مذاکره برای خرید واکسن ارزان‌قیمت چینی در مردادماه گذشته نقل قول شده است که واکسن‌های چینی کرونا ازجمله سینوواک و سینوفارم آن زمان هنوز درحال گذراندن مراحل کارآزمایی بالینی بودند. چین در شهریورماه ۹۹ تایید کرد که شرکت‌های سازنده واکسن در آن کشور با همکاری وزارت بهداشت چندین کشور، مرحله سوم کارآزمایی واکسن کرونا را برروی هزاران نفر از مردم کشورهایی ازجمله امارات متحده عربی، پرو، آرژانتین، برزیل و ترکیه انجام می‌دهند. 

علی لاریجانی مردادماه ۹۹ رئيس مجلس شورای اسلامی بود و بنابر گزارش‌ها، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از سال‌های گذشته او را به‌‌عنوان مسئول پیگیری و مذاکرات سند همکاری ۲۵ ساله با چین برگزیده بود. لاریجانی یکی از داوطلبان نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که شورای نگهبان با رد صلاحیت او، مانع حضورش در انتخابات شد.