تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران نسبت به سال قبل پنج برابر شده است 

میزان ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها در موج پنجم کووید-۱۹ افزایش چشمگیری داشته است 

متخصصان بارها تاکید کرده‌اند که سویه دلتای ویروس کرونا نسبت به انواع دیگر قدرت سرایت بیشتری دارد-عکس از مهر

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه (۵ شهریور)، ۵۷۱ نفر از شهروندان ایران به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری از ۱۰۵ هزار نفر فراتر رفته است. در همین بازه زمانی، بیش از ۳۶ هزار بیمار جدید هم شناسایی شده‌اند. مقایسه آمار ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر کرونا با زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد که تعداد فوت‌شدگان نسبت به سال قبل نزدیک به پنج برابر افزایش یافته و به همین ترتیب، میزان ابتلا به بیماری نیز چندین برابر شده است. 

در عین‌ حال نباید فراموش کرد آماری که وزارت بهداشت از بیماران جدید، بستری‌ها و جان‌باختگان اعلام می‌کند بر اساس معیارهای قطعی تشخیص است و فقط آن دسته از افرادی را در برمی‌گیرد که نتیجه آزمایش کرونا آنان مثبت بوده است. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی تایید کرد که آمار واقعی جان‌باختگان دو تا چهار برابر آمار رسمی است. به تازگی هم کوروش هلاکویی نائینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌وگو با روزنامه جوان اعلام کرده که آمار واقعی تا هفت برابر آمار رسمی است.

نگاهی به آمار رسمی نشان می‌دهد که در فاصله روزهای یکم تا پنجم شهریور ۱۴۰۰، سه هزار و ۲۴۹ نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ در همین بازه زمانی طبق آمار رسمی ۶۴۴ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته بودند. 

مقایسه آمار روزانه هفته نخست شهریور ۱۴۰۰ با زمان مشابه سال قبل، شدت بیماری کرونا در کشور و اوج‌گیری سویه دلتای ویروس کرونا را نشان می‌دهد. بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، روز اول شهریور ۱۴۰۰ آمار روزانه فوت‌شدگان کرونا ۶۱۰ نفر بوده است. این در حالی است که در همین روز در سال ۱۳۹۹، ۱۲۶ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان‌باختگان بیماری کرونا در روزهای دوم شهریور سال ۱۴۰۰ و سال قبل نیز به ترتیب ۷۰۹ و ۱۴۱ نفر بوده‌اند.  روز سوم شهریور ۱۴۰۰ نیز ۶۶۵ نفر فوت کردند اما در روز مشابه سال قبل ۱۳۳ نفر جان خود را از دست داده بودند.

آمار روز چهارم شهریور سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تعداد فوت‌شدگان به ۶۹۴ نفر رسیده است؛ ولی در زمان مشابه سال قبل ۱۲۵ نفر فوت کرده بودند و در حالی که در روز پنجم شهریور ۱۴۰۰ آمار جان‌باختگان ۵۷۱ نفر اعلام شده، تعداد افرادی که در سال ۱۳۹۹ در همین روز فوت کردند، ۱۱۹ نفر بوده است. 

مقایسه آماری مبتلایان روزانه بر اساس معیارهای قطعی تشخیص نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته روزانه بین دو تا سه هزار بیمار جدید شناسایی شدند و کمتر از ۳۰ شهر در وضعیت قرمز بودند اما در هفته اول شهریور ۱۴۰۰ آمار مبتلایان روزانه با معیارهای قطعی تشخیص بالاتر از ۳۶ هزار نفر در روز و شمار جان‌باختگان طبق اعلام رسمی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده است و بیش از ۳۵۰ شهر در وضعیت قرمز ارزیابی شده‌اند. 

متخصصان بارها تاکید کرده‌اند که سویه دلتای ویروس کرونا نسبت به انواع دیگر قدرت سرایت بیشتری دارد و هر یک نفر تا هشت نفر را مبتلا می‌کند. پزشکان تنها راه کنترل بیماری و نجات شهروندان را واکسیناسیون عمومی می‌دانند و هشدار داده‌اند درصورتی‌ که روند واکسیناسیون عمومی سرعت پیدا نکند، موج ششم کرونا با قدرت بیشتری کشور را فرا خواهد گرفت. با این حال تاکنون فقط حدود چهار درصد از جمعیت ایران به طور کامل واکسینه شده‌اند.

روز جمعه (۵شهریور)، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جدید، اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی تا بهمن ماه به پایان می‌رسد اما حتی اگر وعده او برای انجام واکسیناسیون کامل تا بهمن ۱۴۰۰ هم محقق شود در این فاصله پنج‌ ماهه باز جان هزاران نفر از شهروندان ایرانی در خطر خواهد بود.

سعید نمکی وزیر پیشین بهداشت قول داده بود تا پاییز ۱۴۰۰ کل جمعیت هدف ایران واکسینه شوند. تاخیر در خرید و واردات به موقع واکسن کرونا و دل بستن به تولید داخلی باعث شد ایران به یکی از عقب‌ترین کشورها در واکسیناسیون عمومی تبدیل شود.

بیشتر از جهان