تولید انرژی از پوست فندق؟

پژوهشگران می‌گویند روغن تقطیر شده می‌تواند جایگزین روغن‌های سنگین برای کوره‌های صنعتی شود

روغن تقطیر شده از رسوب پوست فندق را می‌توان یک منبع بالقوه انرژی پایدار تلقی کرد - Pixabay

فندق دانه بسیار لذیذی است اما آیا می‌توان از پوست آن برای تولید انرژی استفاده کرد؟ به گفته پژوهشگران چینی، پوست فندق می‌تواند منبع زیست‌توده (Biomass- زباله‌های زیستی قابل سوزاندن) مناسبی برای تولید سوخت ارگانیک باشد.

تحقیقات جدید روی نحوه واکنش شیمیایی پوست فندق به روند «پیرولیز» یعنی دادن دمای شدید میان ۴۰۰ تا یک هزار درجه سانتیگراد به پوست فندق و تجزیه رسوب آن متمرکز است.

واژه پیرولیز از واژه‌های یونانی «پیرو» برای آتش و «لیز» برای جداسازی منشا می‌گیرد.

درک اینکه منابع زیست‌توده‌ای متفاوت چگونه به این روند واکنش نشان می‌دهند می‌تواند به تولید روغن‌های ارگانیک بسیار کارامد در تولیدات کارخانه‌ای مثل تولید سوخت و موادشیمیایی تمیزتر منجر شود.

در این پژوهش، محققان آکادمی ماشین آلات کشاورزی «هِیلوُنگ جیانگ» چین از فناوری پیرولیز برای تولیدات برگرفته از پوست فندق معروف به «سرکه چوب» و «روغن تقطیر شده» استفاده کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرکه‌ چوب اکنون نیز به عنوان حشره‌کش در صنایع کشاورزی، تولید کود، رشد یا محدود کردن رشد گیاه، بوزدایی، حفاظت از چوب و نگه دارنده غذای حیوانات به کار می‌رود.

پژوهشگران می‌گویند روغن تقطیر شده (از پوست فندق) می‌تواند جایگزین روغن‌های سنگین برای کوره‌های صنعتی شود یا به عنوان سوخت مایع برای صنایع تولید علوفه به‌ کار رود.

لیو ژیفِنگ، نویسنده این گزارش، می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهد که سرکه چوب و روغن تقطیر شده از رسوب پوست فندق را می‌توان یک منبع بالقوه انرژی پایدار که به خصوصیات خود متکی است (به کاتالیزور نیاز ندارد) تلقی کرد.»

پژوهشگران کشف کرده‌اند که دمای روش پیرولیز در کمیت و کیفیت سرکه چوب و روغن ارگانیک تقطیر شده ازپوست فندق تاثیر چشمگیری دارد.

سرکه چوب مایع اصلی روش تقطیر با بازده ۳۱.۲ درصد در دمای ۷۰۰ درجه سانتیگراد است که به گفته محققان، ناشی از تغلیظ آب است.

به رغم ارزیابی‌های نویسندگان این گزارش مبنی بر اینکه «زیست توده به عنوان منبع انرژی قابل تجدید، پایدار و تمیز به گونه‌ای فزاینده توجه پژوهشگران را به خود جلب می‌کند»، در مقایسه با منابع پایداری چون انرژی باد و خورشید، همچنان در مورد پیامد آن‌ها بر محیط زیست نگرانی‌هایی وجود دارد.

سوزاندن سوخت‌های تولید شده از زیست‌توده در حجم صنعتی می‌تواند مقادیر معتنابهی گاز دی‌اکسید کربن ایجاد کند که با ورود به اتمسفر زمین به بحران آب‌وهوایی دامن خواهد زد.

تیم پژوهشگران می‌گوید تحقیقات آن‌ها روی پوست فندق «شالوده‌ای برای استفاده از سوخت ارگانیک تولید شده از پیرولیز پوست فندق است».

گزارش این پژوهش در نشریه «رینیواِبِل اند ساستینِبِل انرجی» (انرژی تجدیدپذیر و پایدار) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی