برآورد ۴۰۰هزار میلیارد تومان کسری برای بودجه ۱۴۰۰

«دولت باید جلوی بسیاری از ریخت‌و‌پاش‌های دستگاه‌های دولتی که در قالب هزینه‌های جاری انجام می‌شود، را بگیرد»

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی- تصویر از پایگاه خبری گیل و دیلم

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، برآوردها در مورد رقم کسری بودجه سال جاری را حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

از زمان ارائه لایحه دولت پیشین برای بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی، کارشناسان اقتصادی در مورد غیر قابل تحقق بودن منابع درآمد تعیین‌شده در آن و در نتیجه کسری بودجه هشدار داده بودند. پس از اصلاح و تصویب نهایی قانون بودجه و آنچه به‌عنوان دستکاری‌های غیرقانونی در بودجه ۱۴۰۰ مورد اعتراض نمایندگان مجلس قرار گرفت، همچنان هشدارها در مورد میزان کسری بودجه تاکنون ادامه داشته است.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در روزهای گذشته از نگرانی در مورد احتمال کسری بودجه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی خبر داده و گفته بود: «باید برای این کسری تمهیداتی اندیشید.» اما جبار کوچکی‌نژاد برآورد کسری بودجه را فراتر از این می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری «رویداد۲۴» گفت: «پیش‌بینی ما از کسری بودجه سال ۱۴۰۰، رقمی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.»

به گفته نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی برای کاهش این کسری بودجه، دولت باید در هفت ماه باقی‌مانده تا پایان سال، «جلوی بسیاری از ریخت‌و‌پاش‌های دستگاه‌های دولتی» که در قالب «هزینه‌های جاری» انجام می‌شود، را بگیرد. او برگزاری برخی جلسات، سمینارها، سفر‌ها و چاپ بعضی اقلام را نمونه‌هایی از این «ریخت‌وپاش»ها دانست و گفت که با حذف آن‌ها پول بزرگی به صندوق دولت بازمی‌گردد.

کوچکی‌‌نژاد «تخصیص بودجه به‌صورت عملکردی تا آخر سال»، «جلوگیری از پرداخت حقوق‌هایی که بدون ضابطه افزایش پیدا کرده‌اند» و «نظارت بر دریافتی کسانی که از چند دستگاه دولتی حقوق دریافت می‌کنند» را از جمله راهکارهای کوتاه‌مدت برای کم کردن کسری بودجه دانست و گفت: «اگر همین کار‌های کوتاه‌مدت به‌طور جدی مدنظر قرار بگیرد می‌توانیم تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را کاهش دهیم.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به میزان بالای «فرار مالیاتی و معوقات مالیاتی»، اصلاح سیستم مالیاتی کشور را یکی از راهکارهای بلندمدت برای مقابله با کسری بودجه و  اساسی‌ترین کار در این زمینه را «کوچک‌سازی دولت» دانست که البته با برنامه‌ریزی برای سال‌های آینده قابل دستیابی است.

بیشتر از اقتصاد