زکی انوری؛ فوتبالیست جوانی که از هواپیمای نظامی آمریکا سقوط کرد و جان باخت

زکی انوری عضو تیم فوتبال جوانان افغانستان بود

مقامات افغانستان تایید کردند یکی از افرادی که پس از آویختن خود به بدنه هواپیمای نظامی آمریکایی در حال اوج گرفتن از فرودگاه کابل سقوط کرد و جان باخت، زکی انوری بوده است. فوتبالیست ۱۹ ساله اهل افغانستان که در تیم ملی جوانان بازی می‌کرد. او به همراه بسیاری دیگر از جوانان هم‌سن‌و‌سال خود که حتی در دور قبلی قدرت گرفتن طالبان متولد نشده بودند، می‌کوشید خود را از کابوسی که طالبان دوباره به مردم افغانستان تحمیل خواهد کرد، بگریزد.

سازمان ورزش افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای در فیس‌بوک یاد زکی انوری را گرامی داشته و به دوستان و خانواده او تسلیت گفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه پس از ورود شورشیان طالبان به کابل و تصرف پایتخت، مردم برای فرار از وحشت طالبان به فرودگاه کابل هجوم بردند. این روند که تا کنون نیز ادامه دارد، به کشته شدن شماری از افغانستانی‌ها منجر شده است. برخی از آنها در تیراندازی کشته شدند و چند نفر نیز که تلاش کرده بودند به بدنه یا چرخ هواپیمای نظامی آمریکا آویزان شوند نیز جان باختند.

تصاویر منتشر شده در روز دوشنبه که جهان را در شوک فرو برد، صدها افغانستانی را نشان داد که دنبال هواپیمای نظامی روی باند فرودگاه می‌دوند و چند نفر از آنها موفق می‌شوند به بدنه هواپیما آویزان شوند. تصاویر بعدی از این صحنه نشان می‌دهد که هواپیما اوج می‌گیرد و چند نفری که روی بدنه هواپیما بودند، سقوط می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از افغانستانی‌ها نیز تلاش کردند خود را به چرخ هواپیما آویزان کنند. اما ساعاتی بعد آمریکا تایید کرد که بقایای بدن انسان در چرخ هواپیما کشف شده است.

در حال حاضر خروج شهروندان آمریکایی و شهروندان دیگر کشورها از افغانستان هرچند به‌دشواری اما همچنان ادامه دارد و نیروهای آمریکایی کنترل فرودگاه کابل را در دست دارند. اما پشت دیوار فرودگاه شورشیان طالبان ایستاده‌اند و مردمی را که ناامید از همه‌جا به فرودگاه پناه می‌آورند، متفرق می‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز از تصمیم خروج نیروهای آمریکایی حمایت کرده و طالبان هم می‌گوید به دنبال تشکیل امارت اسلامی است.

بیشتر از جهان