چهره‌های فضای مجازی در ایران باید مالیات بدهند

دریافت مالیات از کاربران هم‌زمان با تلاش برای محدودسازی اینترنت در مجلس 

نرم‌افزارهایی همچون اینستاگرام در صورتی که نتوانند مجوز فعالیت در ایران را دریافت کنند، محدود خواهند شد - Pexels

کاربران اینستاگرامی که بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند، باید مالیات بپردازند. دستور‌العمل اجرایی دریافت مالیات از «چهره‌های فضای مجازی» (اینفلوئنسر‌ها) در حالی ابلاغ شد که مجلس شورای اسلامی در طرحی موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در پی محدودسازی نرم‌افزارهایی مثل اینستاگرام در ایران است. 

اینستاگرام حالا دیگر تنها نرم‌افزاری برای وقت‌گذرانی در فضای مجازی نیست. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک با استفاده از ظرفیت این نرم‌افزار پا گرفته‌اند. برخی افراد فعال در حوزه‌های مختلف نیز توانسته‌اند با جذب تعداد زیادی از افراد در این فضا، درآمد‌ داشته باشند و حالا دولت در پی آن است که از آنان مالیات بگیرد. 

هم‌زمان، در طرح جدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی که براساس اصل ۸۵ در کمیسیون تخصصی بررسی می‌شود، نرم‌افزارهایی همچون اینستاگرام در صورتی که نتوانند مجوز فعالیت در کشور را دریافت کنند، محدود خواهند شد. این طرح اعتراض شدید بسیاری از کاربران را در پی داشت و فعالان مجازی درباره ایجاد اختلال در کسب‌وکارهای آنلاین در صورت اجرای «طرح صیانت»، هشدار دارند. یکی از این افراد رضا الفت، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، بود که گفت: «در شرایط اقتصاد غیر فعالی که بسیاری از مردم برای امرار معاش به اینستاگرام پناه آورده‌اند، نخستین نتیجه اجرای طرح محدودسازی اینترنت، کسب‌وکارهای اینستاگرامی را متاثر خواهد کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طراحان و موافقان طرح محدودسازی اینترنت مدعی‌اند که با اجرای این طرح، اینستاگرام می‌تواند با ایران قرارداد ببندد و در صورتی که این درخواست را قبول نکند، کمیسیون اختیار دارد فیلتر شدن اینستاگرام یا محدود کردن پهنای باند آن را اجرا کند؛ اما این همه ماجرا نیست؛ چرا که به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران فضای مجازی در جمهوری اسلامی هم‌زمان با اجرای طرح محدودسازی اینترنت، برای درآمدزایی از طریق کاربران نرم‌افزارها نیز برنامه‌هایی دارند.

اینستاگرام در ایران بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد و کاربرانی از داخل کشور که بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده داشته باشند هم کم نیستند. بسیاری از این صفحه‌ها از طریق جذب آگاهی و تبلیغات به درآمدزایی رسیده‌اند و حالا براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، کاربران نرم‌افزار اینستاگرام در داخل ایران در صورتی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده داشته باشند باید از محل تبلیغات خود به دولت مالیات بپردازند. آن هم در شرایطی که نرم‌افزار اینستاگرام در نگاه تصمیم‌گیران فضای مجازی یک تهدید تلقی می‌شود. 

به گزارش پایگاه خبری رویداد ۲۴، بنا بر دستور‌العمل ابلاغ شده، سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درامد‌ کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. 

در این دستورالعمل از سازمان امور مالیاتی خواسته شده است فهرستی از کاربران را که مشمول این نوع مالیات می‌شوند تهیه کند و اطلاع‌رسانی لازم به مودیان را در دستور کار قرار دهد.