دولت افغانستان: در برابر تهاجم لشکر جهل و وحشت می‌ایستیم

دولت افغانستان اعلام کرده است که با تمام توان از کشور دفاع خواهد کرد

به گفته منابع ایندیپندنت فارسی، وزیران خارجه و دفاع آمریکا از اشرف غنی خواسته‌اند که از قدرت کنار برود-SAJJAD HUSSAIN / AFP

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان، از برگزاری جلسه‌ای به رهبری اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور، در مورد امنیت ملی افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری خبر داده و گفته است که دولت «در برابر تهاجم لشکر جهل و وحشت می‌ایستد».

آقای صالح می‌گوید که در این جلسه دولت افغانستان اتمام حجت کرده است که با تمام امکانات در برابر طالبان مقاومت خواهد کرد و هیچگاه تسلیم نمی‌شود.

 در شبانه‌روزگذشته، هم‌زمان با تصرف ولایت‌های مهم هرات و قندهار به دست طالبان، فشارها بر اشرف غنی و دولت او برای کناره‌گیری بیشتر شده است. 

بر اساس منابع ایندیپندنت فارسی، وزیران خارجه و دفاع آمریکا نیز از اشرف غنی خواسته‌اند کنار برود اما آقای صالح در صفحه توییترش نوشته است:« در جلسه امروز در مورد امنیت ملی به رهبری رئیس‌جمهور اشرف غنی، اتمام حجت کردیم که قاطع و راسخ مقابل طالبان تروریست می‌ایستیم و برای تقویت مقاومت ملی هر کاری به هر وسیله که شده انجام می‌دهیم. ما به نیروهای امنیت ملی افغانستان افتخار می‌کنیم.»

او برای توضیحات بیشتر در حساب فیس‌بوک خود هم افزوده است:‌ «اساسی‌ترین تصمیم قطعی نشست امنیتی امروز در ارگ: دولت مقابل تهاجم لشکر جهل و وحشت می‌ایستد و در برابر این هجوم با تمام امکانات و منابع از مقاومت ملی حمایت می‌کند. تمام امکانات مورد نیاز در اختیار قوای مسلح و مقاومت ملی قرار می‌گیرد.»

این نخستین واکنش دولت افغانستان پس از سقوط سه شهر بزرگ هرات، غزنی و قندهار علاوه بر چند استان دیگر است.

انتظار می‌رود ارگ ریاست‌جمهوری هم درباره نشست امروز و موضع اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور توضیحاتی ارائه دهد.

در روزهای اخیر، گروه طالبان توانسته است دست کم ۱۷ مرکز استان را تصرف کند. هم‌زمان گفت‌وگوها در قطر برای رسیدن به یک توافق صلح جریان دارد.

از سوی دیگر، مارشال عبدالرشید دوستم و ژنرال عطا محمد نور، رهبران شمال افغانستان، نیز اعلام کرده‌اند که شمال کشور دروازه کل افغانستان است و در برابر حملات طالبان ایستادگی خواهند کرد.

گروه طالبان بخش زیادی از ولایت‌های شمالی را تصرف کرده اما شهر راهبردی مزارشریف هنوز در اختیار نیروهای دولتی است. هزاران نیروی امنیتی و مقاومت مردمی در شهر مزارشریف مستقر شده‌اند تا از دروازهای این شهر در برابر حملات طالبان دفاع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارشال عبدالرشید دوستم پیش‌تر وعده داده بود که مانند گذشته طالبان را در شمال افغانستان شکست خواهد داد.

گروه طالبان در این اواخر پیشروی‌های زیادی داشته است و بسیاری از مردم اوضاع افغانستان را با نگرانی دنبال می‌کنند.

دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند دولتی را که از راه زور در کابل به قدرت برسد، به رسمیت نمی‌شناسد؛ اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در توییتی می‌نویسد: «وزیر دفاع آستین و من با اشرف غنی درباره اوضاع امنیتی جاری در افغانستان و برنامه ایالات متحده درباره کاهش حضور غیرنظامی‌ در کابل گفت‌وگو کردیم. من تاکید کردم که ایالات متحده به جست‌وجوی راه‌حل دیپلماتیک برای منازعه افغانستان و مشارکت ادامه‌دار با مردم افغانستان متعهد است.»

این مسئله نشان می‌دهد که آمریکا همچنان به پایان خشونت و دستیابی به توافقی سیاسی امیدوار است و نمی‌خواهد افغانستان را کاملا ترک کند. منبع مطلع ایندیپندنت فارسی می‌گوید که در جریان همین جلسه تلفنی وزیران خارجه و دفاع آمریکا از اشرف غنی خواسته‌اند که کنار برود. هرچند ارگ ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه آمریکا این خبر را تایید نکرده‌اند.