ماه؛ مقصد فضانوردان اماراتی

هزاع المنصوری، فضانورد اماراتی، یک هفته را در ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراند

این دو فضانورد در حال تکمیل آموزش‌های اولیه در امارات هستند-twitter/MBRSpaceCentre

امارات متحده عربی اکنون دو فضانورد دارد که در مسیر رفتن به ماه قدم گذاشته‌اند. فروردین‌ماه امسال، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دوبی اعلام کرد دو فضانورد اماراتی قرار است در مرکز فضایی جانسون ناسا، در شهر هیوستون ایالت تگزاس آمریکا، آموزش ببینند. این خبر در ادامه بلندپروازی‌های فضایی امارات متحده عربی است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری فراوانی مخصوصاً درزمینهٔ نیروی انسانی در برنامه‌های فضایی انجام داده است.

نورا المطروشی، از آرزو تا واقعیت

اولین سفینه فضایی که نورا المطروشی زمانی که کودک بود در دست داشت از کاغذ و مقوا ساخته شده بود، اما او به‌زودی در یک دوره آموزشی دو ساله در مرکز فضایی جانسون ناسا در تگزاس شرکت خواهد کرد تا بیاموزد چگونه با سفینه واقعی در مدار کار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه آوریل المطروشی، مهندس مکانیک ۲۸ ساله، یکی از دو فضانورد جدید امارات و اولین زن فضانورد عرب شد.

امارات در صحنه سفرهای فضایی تازه وارد است. این کشور نخستین فضانوردان خود را سه سال پیش برگزید. یکی از آن دو، هزاع المنصوری، یک هفته را در ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراند. در حال حاضر المنصوری و پشتیبانش، سلطان النیادی، در حال تکمیل آموزش پروازفضایی با ناسا هستند.

المطروشی و المولا به زودی پا جای پای آن‌ها خواهند گذاشت. این دو فضانورد تازه‌کار در حال تکمیل آموزش‌های اولیه در امارات هستند؛ از جمله آموختن زبان روسی و یادگیری غواصی؛ اما مقصد نه روسیه است و نه سفری برای غواصی. آن‌ها این مهارت‌ها را برای سفر به ماه نیاز دارند.

المطروشی پیش‌تر درباره آرزوهای خود گفته بود از زمانی که دختر کوچکی بوده رؤیای فضانورد شدن را در سر داشت و قصدش از فضانورد شدن برآورده کردن رؤیای کودک درونش است که از ابتدا می‌خواست به فضا برود و روی ماه قدم بگذارد.

المولا؛ از هلیکوپتر تا سفینه فضایی

درحالی‌که المطروشی در بیشتر زمان زندگی‌اش چشم به سفر فضایی داشته، اما المولا مسیر متفاوتی را تا عضویت در برنامه فضایی پیموده است. محمد المولا، ۳۲ ساله، پیش از آنکه تصمیم بگیرد برای عضویت در پروژه فضایی درخواست دهد، خلبان و معلم پرواز با هلیکوپتر بود.

در سال ۲۰۱۹ المولا مدت کوتاهی پس از حضور المنصوری در مدار زمین، با او ملاقات کرد و تصمیم گرفت خود نیز تلاش کند تا به برنامه فضایی امارات بپیوندد.

المولا و المطروشی هر دو گفته‌اند که نقش‌های جدید آن‌ها با مسئولیت‌های بزرگی همراه بوده است. آن‌ها به یکدیگر و به المنصوری و النیادی تکیه کرده‌اند و در طی این مسیر مرتب با آن‌ها مشورت می‌کنند.

از زمین تا ماه

با وجودی که علاقه المولا به سفرهای فضایی جدیدتر از المطروشی است، اما او هم مانند همکارش روی سفر به ماه تمرکز کرده، هر چند می‎‌داند بعید است که ماه نخستین مقصد او به عنوان یک فضانورد باشد.

اگرچه امارات مشتاق نشان دادن المطروشی به عنوان اولین زن فضانورد عرب است و المولا نیز به انتخاب او به عنوان موضوعی الهام‌بخش برای زنان منطقه اشاره می‌کند، اما او به خاطر این تمایز دادن ناراحت نیست.

المطروشی می‌گوید: «برای من مهم نیست که اولین باشم یا پنجاهم یا صدم، چرا که به عنوان یک فرد، اهداف، انتظارات، تعهد و تلاش من همچنان یکسان است. اگر کسی بخواهد به دنبال عناوین باشد، فکر نمی‌کنم که بتواند خیلی پیش برود.»

دولت امارات متحده عربی مدت‌هاست که تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری در بخش منابع انسانی، گردشگری، انرژی‌های تجدید پذیر و فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، به اقتصاد خود شکل جدیدی دهد.

بیشتر از جهان