با اوج‌گیری جنگ در شمال افغانستان، اشرف غنی به بلخ رفت

آمریکا: رهبران افغان باید برای ملت خود بجنگند و طالبان را شکست بدهند

محمد اشرف غنی، چهارشنبه ۲۰ مرداد، برای بررسی وضعیت امنیتی مناطق شمالی به مزار شریف رفته است - SAJJAD HUSSAIN / AFP

از سه ماه پیش به این‌ سو، جنگ میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در شمال افغانستان آغاز شده اما در یک هفته اخیر، این جنگ شدت یافته است و طالبان توانسته‌اند خود را به شماری از شهرهای بزرگ استان‌های شمالی برسانند و چند مرکز استان را تصرف کنند.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان علاوه بر آنکه شماری از شهرستان‌های شمالی افغانستان را تصرف کرده‌اند، در تلاش‌اند مرکز استان‌ها را تصرف کنند و در چند روز گذشته، مرکز استان‌های جوزجان، سرپل، سمنگان را در اختیار گرفته‌اند. اکنون خبر می‌رسد که نبرد شدید میان طالبان و نظامیان افغان در شهر پلخمری، مرکز استان بغلان و فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان و حومه‌ مزار شریف ادامه دارد. نظامیان افغان و جمعی از نیروهای خیزش‌های مردمی می‌کوشند شورشیان راعقب برانند اما طالبان برای تصرف این شهرها دندان تیز کرده‌اند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، چهارشنبه ۲۰ مرداد، برای بررسی وضعیت امنیتی مناطق شمالی و مشورت با بزرگان این منطقه با هدف مهار جنگ و توقف پیشروی طالبان به مزار شریف رفته است. قرار است آقای غنی در نشستی در بلخ درباره هماهنگی نیروهای دفاعی و بسیج مردمی و چگونگی راه‌اندازی عملیات علیه طالبان برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته تصمیم بگیرد.

پس از تصمیم آمریکا و ناتو برای خارج کردن سربازانشان از افغانستان، جنگ میان نظامیان افغان و طالبان شدت یافت. طالبان صدها شهرستان و چند مرکزاستان‌ را ساقط کردند و اکنون نبرد سنگینی در چند استان شمالی افغانستان جریان دارد. طالبان تلاش دارند خود را به مزار شریف و سایر مرکز استان‌های باقی‌مانده برسانند اما با مقاومت شدید نظامیان افغان و نیروهای مردمی روبه‌رو شده‌اند. عطا محمد نور، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان، مارشال دوستم، معاون اول پیشین و محمد محقق، مشاور امنیتی رئیس‌جمهور غنی در شمال حضور دارند و تلاش‌ها بر این است که برای رویاروی با طالبان بسیج مردمی را آغاز کنند و نگذارند که طالبان پیشروی کنند و مناطق بیشتری را به تصرف درآورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات‌متحده آمریکا و ناتو که ظاهرا برای سرکوب گروه‌های تروریستی به‌ویژه طالبان به افغانستان آماده بودند، بیش از ۲۰ سال در این کشور حضور داشتند. آن‌ها بدون نظرخواهی از دولت‌مردان و شهروندان افغانستان با گفتن چند جمله که «به اهداف خود رسیدیم و دشمن را نابود کردیم» سربازانشان را به خانه‌ فرستادند. با بازگشت آنان جنگ بالا گرفت و طالبان پیشروی‌های خود را آغاز کردند؛ تا جایی اکنون ۲۰۰ روستا و بیش از پنج مرکز استان در کنترل این گروه است.

این تصمیم خودسرانه آمریکا و ناتو با انتقاد تند آگاهان سیاسی و نظامی افغان و سایر کشورها روبه‌رو شد، اما آنان بی توجه به انتقادها تصمیم خود را عملی کردند. رئیس‌جمهور آمریکا به انتقادها از تصمیم خود واکنش نشان داده و تاکید کرده است که افغان‌ها همه‌چیز دارند و باید از نظامشان در برابر طالبان دفاع کنند.

حالا که جنگ میان نظامیان افغان و طالبان بالا گرفته است و بیش از ۲۰ استان‌ افغانستان در آتش جنگ می‌سوزند، زیرساخت‌های زیادی ویران و غیرنظامیان بسیاری کشته شده‌اند و  بسیاری از خانواده‌های افغان آواره‌اند، بار دیگر انتقادها از آمریکا در داخل  و خارج از افغانستان شدت گرفته است که چرا بدون نابودی کامل طالبان و حمایت از نظامیان افغان به کشورشان بازگشته‌اند. در همین حال، جو بایدن هم بار دیگر از تصمیم خود برای خروج سربازان آمریکایی از افغانستان دفاع کرده است: «من از تصمیمم برای بیرون بردن سربازان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیستم. ما بیش از یک تریلیون دلار در مدت ۲۰ سال هزینه کردیم و هزاران سرباز از دست دادیم. اکنون افغان‌ها خود باید برای دولت و ملتشان مبارز کنند.»

بایدن بار دیگر بر حمایت هوایی، تجهیزاتی، غذایی و مالی از نظامیان افغان تاکید کرده و افزوده است: «ارتش افغانستان از آموزش و تجهیزات لازم برای پیروزی در جنگ برخوردار است و رهبران این کشور باید برای تدوین یک راهبرد گردهم بیایند و از کشورشان دفاع کنند.»

دولت افغانستان اکنون بدون حمایت نظامی دولت آمریکا و ناتو جنگ علیه طالبان را پیش می‌برد. رئیس‌جمهور غنی با رهبران و مجاهدین این کشور چند نشست‌ بزرگ برگزار کرده است تا بتوانند در سراسر افغانستان یک بسیج مردمی عظیم علیه طالبان به راه بیندازند و از پیشروی و پیروزی نظامی آنان جلوگیری کند. آقای غنی به همین دلیل و برای انسجام بیشتر نیروهای مردمی به مزار شریف رفته است تا با شماری از رهبران خیزش‌های مردمی مشورت کند و تصمیم نهایی اتخاذ شود.