فولاد قهرمان جام حذفی، استقلال غرق در بحران

بازی محتاطانه فینال و پیروزی ۴-۲ فولاد در ضربات پنالتی

فولاد خوزستان حالا قهرمان جام حذفی است؛ تیمی که نتوانست در لیگ برترسهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد - عکس از فارس

تیم فولاد قهرمان جام حذفی ایران شد؛ اتفاقی خوشحال‌کننده برای خوزستانی‌ها که در فوتبال ایران همیشه تیم‌های بزرگ و ستاره‌های ماندگار داشته‌اند. استقلال جامی را از دست داد که از ماه‌ها پیش برایش نقشه کشیده بود. وقتی بخت قهرمانی استقلال در لیگ برتر از دست رفت، جام حذفی به تنها امید تبدیل شد و از دست رفتن فرصت قهرمانی در جام حذفی شاید غم‌انگیزترین صحنه فصل برای هواداران استقلال شد که همچنان به سوءمدیریت در این باشگاه اعتراض دارند.

بازی فولاد-استقلال در فینال جام حذفی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان با نتیجه ۴-۲ در ضربات پنالتی و با پیروزی فولاد به پایان رسید. فولاد و استقلال در ۹۰ دقیقه دیدار نهایی جام حذفی نتوانستند دروازه یکدیگر را باز کنند. دستور هر دو مربی برای این بازی حساس احتیاط بود اما فولاد در دقایق پایانی بازی چند موقعیت عالی برای گل زدن داشت؛ فرصت‌هایی که با بداقبالی از دست داد. آن هم در دقایقی که یک گل فرصت جبران برای استقلال باقی نمی‌گذاشت.

استقلال در فینال جام حذفی شبیه تیمی نبود که برنامه‌ای تیغ‌دار و برنده‌ برای بازی داشته باشد و بر خلاف انتظار محتاطانه بازی می‌کرد. البته حساسیت‌های فینال باعث شده بود که هر دو تیم محتاط باشند اما در استقلال از خلاقیت‌های مهدی قائدی و فرشید اسماعیلی خبری نبود و برنامه استقلال برای بازی نمی‌توانست برای دو مهره کلیدی استقلال «زمین بازی» یا فرصت خلق کند. فولاد اگرچه در دقایق پایانی بازی به آب‌وآتش زد اما بازی با نتیجه هیچ-هیچ به وقت اضافه کشید. در وقت‌های اضافه باز هم فولاد و استقلال نتوانستند به گل برسند. آن‌ها بی‌علاقه نبودند که سراغ ضربات پنالتی بروند و بخت خود را آنجا بیازمایند.

پنالتی نخست استقلال را وریا غفوری زد که توپ او خلاف جهت حرکت فروزان به دروازه وارد شد. پنالتی اول فولاد را هم مهران موسوی زد که رشید مظاهری این توپ را مهار کرد؛ ولی بیژن حیدری، داور بازی، دستور داد پنالتی تکرار شود. فولاد در ضربه مجدد به گل رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنالتی دوم استقلال را فرشید اسماعیلی زد که توپ این بازیکن بیرون رفت. در این صحنه جبران برای استقلال سخت شد. پنالتی دوم فولاد را زبیر نیک‌نفس به گل تبدیل کرد. در پنالتی سوم استقلال مهدی مهدی‌پور توپ را در دروازه نشاند و پنالتی سوم فولاد را ساسان انصاری زد که ضربه این بازیکن هم گل شد.

پنالتی چهارم استقلال را داریوش شجاعیان زد که ضربه او را فروزان مهار کرد و پنالتی چهارم فولاد پایان کار بود و وقتی احمد عبدالله‌زاده توپ را وارد دروازه کرد، فولاد با نتیجه ۴-۲ پیروز شد تا قهرمانی جام حذفی را جشن بگیرد.

 استقلال جامی را از دست داد که تنها امید هوادارانش در این فصل بود. باشگاه استقلال که تمام فصل گذشته را با بحران مدیریت پشت سر گذاشت و اختلاف‌های بین فرهاد مجیدی و احمد مددی، مدیرعامل باشگاه استقلال، روزهای بدی را برای این تیم رقم زد که شاید با نتیجه تمام آن سوءمدیریت‌ها در دیدار نهایی جام حذفی روبه‌رو شد.

البته این موضوع باعث نمی‌شود که به مربیگری فرهاد مجیدی انتقادی وارد نباشد. مجیدی برای فینال جام حذفی برنامه‌ای نداشت که بتواند در ۹۰ دقیقه و در جریان بازی پیروز باشد و نباید فینال را به ضربات پنالتی می‌کشاند. فراموش نکنیم که مجیدی در مقایسه با جواد نکونام بازیکنان باکیفیت‌تری در اختیار داشت اما نتوانست فوتبال باکیفیت‌تری به نمایش بگذارد.

فولاد خوزستان حالا قهرمان جام حذفی است؛ تیمی که با مدیریت سعید آذری و مربی‌گری جواد نکونام نتوانست در لیگ برترسهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد اما قهرمان جام حذفی شد تا از این مسیر به لیگ قهرمانان آسیا برسد. فولاد برای اولین بار در تاریخ باشگاهش به فینال جام حذفی رسیده بود اما در اولین فینال به اولین جام حذفی رسید.

مشخص نیست که جواد نکونام همچنان در باشگاه فولاد سرمربی بماند و شاید تصمیم داشته باشد از فولاد جدا شود؛ اگرچه قهرمانی در جام حذفی رغبت فولاد برای ادامه همکاری با نکونام را بیشتر کرده است و شاید برای تمدید قرارداد با او تلاش کند.

استقلال آینده‌ای نامعلوم دارد. فرهاد مجیدی با از دست دادن فرصت قهرمانی در جام حذفی در موقعیت متزلزلی قرار گرفته است. وقتی اختلاف‌های مجیدی و مدیران باشگاه را یادآوری کنیم، شاید این تصور پدید بیاید که باشگاه استقلال برای فصل بعد به سرمربی جدید فکر کند.

تغییر دولت و تغییرات در وزارت ورزش و جوانان که مالک باشگاه استقلال است، احتمالا به تغییر مدیرعامل و هیئت‌مدیره استقلال منجر می‌شود و با توجه به این تغییرات، قابل پیش‌بینی نیست که مدیران آینده برای انتخاب کادر فنی استقلال چه تصمیمی خواهند گرفت؛ اگرچه یک فصل دیگر از قرارداد فرهاد مجیدی با باشگاه استقلال باقی مانده است.

فولاد قهرمان جام حذفی شد و استقلال غرق در بحران‌های داخلی است. این نمی‌تواند آینده جذابی را برای استقلال رقم بزند. استقلال به زودی باید کارش را در نقل و انتقالات و البته  لیگ قهرمان آسیا شروع کند و شکل دادن این تیم با کیفیت نازل مدیریت در باشگاه استقلال کار آسانی نیست.

بیشتر از فوتبال