پرچمدار سربازان آمریکایی در نبرد حماسی ایووجیما درگذشت

در نبرد ایووجیما در آخرین سال جنگ جهانی دوم، هفت هزار تفنگدار دریایی آمریکا کشته شدند

مجسمه یادبود ایووجیما در پایتخت آمریکا - MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

سرهنگ دِیو سِورنس، فرمانده دسته‌ای از تفنگداران دریایی آمریکا که در جریان جنگ جهانی دوم پرچم ایالات متحده را بر فراز کوه سوریباچی در جزیره ایووجیمای ژاپن برافراشته بودند، درگذشت.

خانواده سورنس تایید کردند که او روز چهارشنبه در سن ۱۰۲ سالگی در نزدیکی شهر سن‌دیه‌گو درگذشته‌ است.

تصویر جاودان آن لحظه را جو روزنتال، عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس ثبت کرد و این تصویر به نمادی از جنگ دوم جهانی بدل شد.

سورنس که در طول جنگ فرمانده دسته «ایزی» هنگ بیست‌وهشتم تفنگداران دریایی بود، سه دهه در نیروهای مسلح خدمت کرد و در زمان جنگ درجه سروانی داشت.

او یکی از ۷۰ هزار تفنگدار دریایی بود که در سال ۱۹۴۵ کوشیدند جزیره آتشفشانی ایووجیما در فاصله حدودا هزار کیلومتری خاک اصلی ژاپن را تصرف کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۲۱ هزار سرباز ژاپنی که از این جزیره دفاع می‌کردند، به نیروهای آمریکایی تلفات سنگینی وارد کردند. ماموریت گردان سورنس تصرف کوه سیروباچی بود.

روزنتال در عکس خود لحظه‌ای از روز ۲۳ فوریه ۱۹۴۵ را ثبت کرده است که شش تفنگدار به رهبری سورنس، یک پرچم بزرگ آمریکا را با پرچم کوچک‌تری که تفنگداران قبلا آنجا کار گذاشته بودند، جایگزین می‌کنند.

این تصویر یکی از نمادین‌ترین یادمان‌های جنگ جهانی دوم شد.

در لحظه ثبت این عکس، نبرد ایووجیما هنوز به آخر نرسیده بود اما آن عکس احساسات بسیاری را برانگیخت و بر صفحه اول همه روزنامه‌ها نقش بست.

سورنس در مصاحبه‌ای در فوریه ۲۰۲۱ گفت که نمی‌دانسته آن تصویر چه اهمیت نمادینی خواهد یافت ‌تا آنکه فیلم «ماسه‌های ایووجیما» در سال ۱۹۴۹ اکران شده است.

در نبرد ایووجیما، هفت هزار تفنگدار دریایی آمریکا کشته شدند.

بیشتر از جهان