جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی اوضاع افغانستان 

دولت افغانستان می‌خواهد جهان علیه تروریسم و حامیانش موضعگیری جدی کند

نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد ساعت ۱۰ نیویورک برای بررسی اوضاع افغانستان برگزار خواهد شد - یوناما

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه ۶ اوت (۱۵ مرداد) جلسه ویژه‌ای برای بررسی اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان برگزار می‌کند. این نشست به پیشنهاد افغانستان و با حمایت هند، که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، برگزار خواهد شد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل تایید می‌کند که دبورا لاینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را از کابل در جریان تازه‌ترین تحول‌های سیاسی و امنیتی افغانستان قرار خواهد داد.

جنگ طالبان، که از حمایت سیاسی و نظامی پاکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه برخوردار است، به هرج‌و‌مرج و سقوط بیش از ۲۰۰ شهرستان کشور انجامیده و جنگ در ولایت‌های هرات، هلمند، قندهار، تخار و جوزجان گریبان‌گیر صدها هزار نفر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهادهای حقوق بشری می‌گویند تلفات غیرنظامی ۸۰ درصد نسبت به شش ماه گذشته افزایش یافته است، صدها هزار نفر آواره شده‌اند و یک بحران بزرگ انسانی دامن‌گیر مردم افغانستان خواهد شد.

از سوی دیگر، این نشست زمانی برگزار می‌شود که مذاکرات صلح افغانستان به بن‌‌بست خورده است. قرار است اعضای شورای امنیت راه‌های پایان جنگ و برقراری آتش‌بس و صلح عادلانه را بررسی کنند.

در کابل، فعالان جامعه مدنی خواستار تحریم پاکستان به‌عنوان حامی گروه طالبان شده‌اند و کارزاری توییتری برای تبیین مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان راه انداخته‌اند.

دولت افغانستان نیز از این تلا‌ش‌ها حمایت می‌کند و می‌کوشد در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئله تروریسم و حامیان آن در جنگ افغانستان برجسته شود.

برخی از منابع نزدیک به ارگ ریاست‌جمهوری می‌گویند در نشست امروز، جهان نباید در برابر جنایت جنگی طالبان سکوت کند، باید موضع جدی علیه تروریسم دولتی اتخاذ کند، اسامی فرماندهان جنایتکار طالبان وارد فهرست سیاه شود و علیه منابع اقتصاد مجرمانه و تامین مالی طالبان اقدام شود.

دولت افغانستان نیز تاکید کرده است: «به لانه‌های اصلی تروریست‌ها در برخی کشورها نباید معافیت داده شود. دفتر قطر نباید به [مرکز] سوق و اداره جنگ بدل شود. تحریم‌هایی علیه رهبران طالبان در قطر وضع شود و جنایت‌های جنگی طالبان باید مورد تحقیق قرار گیرد.»

وزارت خارجه افغانستان از اقدام شورای امنیت برای بررسی اوضاع سپاسگزاری کرده اما گروه طالبان تاکنون به این نشست، که ساعت ۱۰ صبح امروز جمعه به وقت نیویورک برگزار می‌شود، واکنشی نداشته است.

بیشتر از جهان