لحظات پراضطراب جنگ در افغانستان: حمله طالبان به فرودگاه قندهار

اشرف غنی می‌گوید طالبان فقط با تغییر شرایط میدانی پای میز مذاکره خواهد آمد

درگیری‌های نیروهای ملی دولت افغانستان با طالبان - Hoshang Hashimi / AFP

درگیری‌های نیروهای ملی دولت افغانستان با طالبان روز یکشنبه نیز در سراسر کشور ادامه یافت. طالب‌ها سخت در تلاشند که دست‌کم یک شهر از مراکز استان‌ها را در کنترل خود گیرند. لشکرگاه، هرات، و قندهار سه شهر اصلی تحت فشار طالبان هستند. 

تا لحظه نوشتن این خطوط، هر سه شهر همچنان در کنترل نیروهای امنیتی دولت افغانستان هستند. صدها کماندو در ساعات اخیر عازم هرات شده‌اند تا از سقوط آن شهر جلوگیری کنند. در شهر لشکرگاه در جنوب کشور، مقامات خواهان افزایش نیرو شده‌اند و حملات هوایی باعث کشتن بسیاری شده است، چنان که خیابان‌ها هنوز پر از جسد است. طبق آخرین گزارش‌ها، نیروهای ویژه افغانستان از دیشب با هلیکوپتر وارد آن شهر شده‌اند و آمریکا نیز با حملات هوایی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. طبق برخی گزارش‌ها، ستاد مرکزی پلیس و دفتر والی ولایت هلمند محاصره شده‌اند.

در هرات، جیلانی فرهاد، سخنگوی مقامات محلی، گفت ۱۰۰ نیروی طالبان در درگیری‌ها کشته شده‌اند. در آن‌‌جا نیز آمریکا از نیروهای ارتش ملی افغانستان حمایت هوایی می‌کند. 

اجمل عمر شینوری، سخنگوی نیروهای امنیتی أفغانستان، گفت: «در این سه ولایت خطر بالا است.. اما ما مصمم هستیم این حملات را پس بزنیم.»

دور جدید درگیری‌ها در افانستان از اوایل ماه مه که روند خروج نیروهای خارجی به رهبری آمریکایی‌ها آغاز شد، شدت گرفته است. تا کنون بیش از ۹۵ درصد آن نیروها کشور را ترک گفته‌اند و نزاع ادامه دارد. 

نیروهای طالبان حدود نیمی از اراضی کشور را به کنترل خود در آورده‌اند، اما این اراضی بیشتر روستایی هستند و هنوز هیچ یک از شهرهای عمده و مراکز ولایت‌ها به دست این گروه نیفتاده‌ است. به همین دلیل طالبان اکنون عزم خود را برای تصرف این شهرها جزم کرده‌اند. این گروه البته در حال حاضر کنترل بعضی نقاط مهم مرزی با ایران و تاجیکستان را در اختیار دارد. هم‌اکنون بخش عمده مرزهای افغانستان با ایران (جز زرنج)، ترکمنستان (جز اقینه در ولایت فاریاب)، ازبکستان (جز حیرتان در ولایت بلخ) و تاجیکستان (جز یک «ولسوالی») در  کنترل نیروهای طالبان است. بیشتر مناطق مرزی افغانستان و پاکستان هنوز در کنترل نیروهای دولت مرکزی کابل است؛ هر چند در آن‌جا نیز مرز سپین بولدک در ولایت قندهار به دست طالبان افتاده است. 

طالبان روز یکشنبه با پرتاب سه راکت به فرودگاه قندهار، دومین شهر بزرگ کشور که از منظر تاریخی مرکز اصلی این گروه بوده است، به آن شهر حمله کرد. در نتیجه آن حملات، تمام پروازها از قندهار متوقف شده‌اند.  

مسعود پشتون، رئیس فرودگاه، گفت دو راکت به باند فرودگاه خورده است و تعمیر آن در حال انجام است. یکی از مقامات اداره هوانوردی دولت در کابل نیز آن حمله را تایید کرد. ظاهرا آن حمله تلفات انسانی نداشته است. 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به خبرگزاری رویترز گفت:‌ «فرودگاه قندهار را هدف گرفتیم، چون دشمن از آن به عنوان مرکز حملات هوایی علیه ما استفاده می‌کرد.»

پیش از این، تصاویری از حمله نیروهای افغانستان به یکی از مراکز طالبان در «ولسوالی ژری» در ولایت قندهار منتشر شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرودگاه قندهار مرکز مهمی برای پشتیبانی لجستیکی و هوایی از نیروهای ارتش ملی افغانستان است که می‌کوشند نگذارند دومین شهر بزرگ کشور به دست طالبان افتد. از این فرودگاه برای پشتیبانی هوایی از نیروها در سایر نقاط جنوب أفغانستان نیز استفاده می‌شود.

ده‌ها هزار نفر از مردم افغانستان در حال فرار از آن کشور هستند. برخی که سابقه همکاری و مترجمی برای آمریکایی‌ها و سایر نیروهای خارجی داشته‌اند، امید دریافت ویزای آن کشورهای غربی را دارند و چند صد نفر از آنان نیز تا کنون به آمریکا راه یافته‌اند و در پایگاهی در ایالت ویرجینیا اسکان داده شده‌اند. بسیاری دیگر  نیز عازم سایر کشورهای منطقه همچون ایران و ترکیه هستند. آمریکا در صدد است که کشورهایی همچون کوزوو،‌ قزاقستان، و کویت را به پذیرش اسکان موقت برخی از این مهاجران مجاب کند. 

در میدان جنگ، شرایط انسانی بسیار دشواری برقرار است. مثلا در لشکرگاه، بیمارستان اصلی شهر از سوی یک سازمان غیردولتی ایتالیایی به نام «امرجنسی» اداره می‌شود که تنها ۹۸ تختخواب دارد و در ساعات گذشته کاملا پر شده است. 

در این میان، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، با انتقاد از طالبان گفت که آنان باید برای رسیدن به توافق صلح  به میز مذاکره برگردند. آقای غنی گفت طالبان تنها زمانی سر میز مذاکره می‌آید که اوضاع در صحنه نبرد عوض شود. او گفت که این گروه عوض شده است، اما آن تغییر منفی است و خشن‌تر و سرکوبگرتر و نامسلمان‌تر شده است. 

در عین حال، برخی نمایندگان مجلس افغانستان و یکی از روسای سابق پلیس در آن کشور، «کوتاهی‌های وزارت کشور» را مورد انتقاد قرار داده‌اند. به گزارش تلویزیون طلوع، این چهره‌های سیاسی می‌گویند مقاماتی که در یک سال گذشته در آن وزارتخانه سر کار آمده‌اند، موفق به اصلاحات لازم برای توان‌بخشی نیروهای امنیتی و نظامی و مقابله با طالبان نشده‌اند. حتی آقای غنی هم در سخنان خود در نشستی در ارگ ریاست‌جمهوری در کابل، نحوه انتصاب ماموران را در برخی از نهادهای دولتی مورد انتقاد قرار داد و گفت در برخی نهادهای کلیدی، تمام مقامات از یک منطقه خاص منصوب شده‌اند و این مغایر با اصول جمهوری افغانستان است. 

فردا، دوشنبه، قرار است با فراخوان رئیس‌جمهوری غنی، نشست فوق‌العاده شورای ملی افغانستان برگزار شود. در نشست پیشین این شورا در روز شنبه، یکی از چهره‌های کلیدی آن، حامد کرزی، رئیس‌جموری پیشین، حضور نداشت. اما به گفته تلویزیون طلوع، نزدیکان کرزی می‌گویند «او از تصمیم‌هایی که برای صلح و اجماع گرفته می‌شوند، پشتیبانی می‌کند.»