«در طرح صیانت محدودیت پهنای باند اینستاگرام قطعی است»

عباس مرادی، از تدوین‌کنندگان طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی»، از راه‌اندازی «اینستاگرام پلاس» ایرانی در آینده خبر داد

محمد کشوری، کارشناس فضای مجازی، می‌گوید: می‌خواهند پهنای باند را آن‌قدر کاهش دهند تا مردم را وادار به مهاجرت از اینستاگرام کنند- Dado Ruvic/ REUTERS

عباس مرادی، که به‌عنوان یکی از تدوین‌کنندگان طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» معرفی شده است، از قطعی بودن اعمال محدودیت بر پهنای باند اپلیکیشن‌های خارجی مانند اینستاگرام براساس این طرح خبر داد. 

سرنوشت طرح جنجالی «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» با وجود اعتراض‌ها، انتقادها و مخالفت‌های گسترده و شدید گروه وسیعی از کاربران فضای مجازی، صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی، کارشناسان فضای مجازی، فعالان مدنی، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و حتی برخی چهره‌های سیاسی شناخته‌شده در ایران، روز چهارشنبه، ششم مردادماه، با رای‌گیری در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی به یک کمیسیون تخصصی سپرده شد. این طرح قرار است بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیونی تخصصی بررسی و درصورت تصویب، بدون ارجاع دوباره به صحن علنی، به‌طور مستقیم به شورای نگهبان فرستاده شود. درصورت تایید شورای نگهبان، اجرای آزمایشی این طرح آغاز خواهد شد. 

منتقدان طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» که به‌عنوان ساماندهی فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها تدوین شده است، می‌گویند هدف این طرح در واقع محدودسازی گسترده اینترنت و فیلترینگ و مسدود کردن رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌‌ها و پس از آن جایگزینی برخی از آن‌ها با نمونه‌های بومی و داخلی است.

عباس مرادی شنبه‌شب، نهم مردادماه در برنامه «جهان‌آرا» در شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت که رویکرد این طرح، «بومی‌سازی و داخلی‌سازی نیست»، چرا که اگر نمونه‌های خارجی هم قوانین ما را بپذیرند، همان تسهیلات نمونه‌های داخلی را دریافت می‌کنند. او افزود: «فیلترینگی در کار نیست، ولی قطعا محدودیت هست، مثلا محدودیت پهنای باند برای اینستاگرام.»

مرادی در این برنامه تلویزیونی که در واقع مناظره‌ای با یکی از مخالفان طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» بود، گفت: ««بهترین نقطه برای حکمرانی در فضای مجازی، همین جایی است که طرح صیانت قرار است وارد شود، یعنی در خدمات پایه کاربردی باید فضای رقابتی ایجاد کنیم، با مزیت رقابتی که برای کاربر قابل لمس باشد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو گروه تدوین‌کننده طرح محدودسازی اینترنت، با اشاره به نبود مشابه داخلی برای اینستاگرام در حال حاضر، از راه‌اندازی مشابهی با عنوان «اینستاگرام پلاس» ایرانی خبر داد و گفت: «هدف طرح صیانت این است که پلتفرمی امن ایجاد شود تا زمینه مهاجرت کاربر ایرانی به نمونه داخلی فراهم شود» و «به میزان مهاجرت مردم به نمونه‌های داخلی، برای اپلیکیشن‌های خارجی محدودیت پهنای باند در نظر گرفته می‌شود».

ازسوی دیگر، محمد کشوری، کارشناس فضای مجازی منتقد این طرح در همین برنامه، گفت که می‌خواهند پهنای باند را آن‌قدر کاهش دهند تا مردم را وادار به مهاجرت از اینستاگرام کنند، یعنی «پهنای باند اینستاگرام را آنقدر پایین بیاورند تا مردم ناامید شوند، مثل وایبر».

پیش‌تر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده بود که براساس طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی»، «مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، برنامه مجلس نیست». اما هم‌زمان محمدجواد آذری جهرمی، با انتقاد از این طرح، نتیجه احتمالی آن را «محدودیت گسترده پهنای باند پیام‌رسان‌های اجتماعی و فیلترینگ آن‌ها» اعلام کرده بود.

روح‌الله مومن‌نسب،‌ که به‌عنوان یکی از کارشناسان دخیل در تدوین‌ این طرح معرفی شده است،  پیش‌تر در این زمینه گفته بود: «دست‌کم پنج جایگزین داخلی و بومی برای اینستاگرام درنظر گرفته شده و قرار است با تصویب طرح،‌ اینستاگرام پس از تعیین جایگزین مسدود شود.»

بیشتر از