هواشناسی خوزستان: امیدی به بارندگی در پاییز نداریم، سدها پر نمی‌شوند

هشدار نسبت به وقوع یک فرابحران در آینده نزدیک

کارون خشک شده است- عکس از اعتماد

در حالی که سازمان آب و برق خوزستان براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی خروجی آب سد کرخه و دز را افزایش داده و از ذخیره کشت پاییزه استفاده شده است، مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در پاییز هم بارندگی به حدی نخواهد بود که این استان از خشکسالی و کم‌آبی خارج شود.

بحران آب، سرآغاز یک رشته اعتراضات در استان خوزستان شد. اعتراض‌ها به بی‌آبی در شهرهای مختلف خوزستان از تجمع شب ۲۴ تیرماه در حمیدیه آغاز شد و در بسیاری از شهرهای خوزستان ازجمله ماهشهر، اهواز، سوسنگرد، خرمشهر، آبادان، شادگان، شوش، ایذه، مسجدسلیمان و... ادامه پیدا کرد. این اعتراضات، به‌سرعت ابعادی سیاسی و ضد جمهوری اسلامی یافت و با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شد. سازمان عفو بین‌الملل کشته شدن دست کم هشت تن را تایید کرده است. فعالان مدنی و سیاسی در استان خوزستان از بازداشت گسترده صدها تن از معترضان، از جمله کودکان و نوجوانان و زنان خبر داده‌اند.

محمد سبزه‌زاری به اعتماد گفت که «باید به خدا توکل کنیم که کمکی به مردم کند چون با پیش‌بینی‌های هواشناسی همه ما ناامید هستیم و احتمالا بارش‌های امسال نتواند سدهای خوزستان را به حدی برساند که از حالت بحران خارج شوند.»

پیش‌تر نیز یک مقام وزارت نیرو به رسانه‌ها گفته بود که انتظار وقوع یک فرابحران در فصل پاییز وجود دارد چرا که بارش‌ها در این فصل کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با پیش‌بینی سازمان هواشناسی خوزستان، این برای دومین سال متوالی خواهد بود که بارش‌ها در این استان به‌شدت کاهش یافته است. سبزه‌زاری درباره میزان بارندگی‌های خوزستان در سال آبی گذشته گفت: «در پهنه خوزستان ۲۱۹.۷ میلی متر بارش داشته‌ایم و این در حالی است که میزان بارش بلند مدت این استان ۳۳۵ میلی متر است. یعنی نسبت به بلند‌مدت ۳۴.۵ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. نسبت به سال گذشته نیز ۳۵.۱ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.»

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان افزود: «به طور کلی ۶۵.۳ درصد از بارش های سال آبی تأمین شده است؛ یعنی ۳۴.۷ درصد نسبت به حد نرمال بارندگی، در سطح استان خوزستان کاهش بارندگی شاهد بوده‌ایم.»

این مقام سازمان هواشناسی می‌گوید که چشم امید به بارش پاییزه نمی‌توان داشت چرا که نقشه‌ها نشان می‌دهند بارش به حدی نیست که سدها پر شوند: «پیش‌بینی ما برای فصل پاییز این است که بارش‌ها دیرتر شروع می‌شود و میزان آنها کمتر از حد نرمال بلندمدت است. یعنی نه اینکه بارش نیست، بلکه کمتر از میانگین بلندمدت است و احتمالا این بارش نتواند سدهای خوزستان را به حدی برساند که از حالت بحران خارج شوند. با این شرایط که خروجی سدها را باز کرده‌اند، قاعدتا این بارش‌ها نمی ‌توانند شرایط نرمالی برای سدهای ما ایجاد کنند.»