بلینکن: ایالات متحده مصمم است مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود

در نقطه‌ای از زمان، پیشرفت‌ برنامه اتمی ایران به اندازه‌ای خواهد بود که بازگشت به برجام مشکل را حل نخواهد کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا- REUTERS/Jonathan Ernst/Pool

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز عربی، گفت که ایالات متحده مصمم است مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

او گفت: «این سیاست قاطع ما است. به باور ما، بازگشت به تعهدات هسته‌ای قید شده در برجام به نفع ما و به نفع ایران است.»

«اما ایران هنوز چنین تصمیمی نگرفته است، و در همین حال به شکل بسیار خطرناکی به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. در نقطه‌ای از زمان، این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای خواهد بود که بازگشت به تعهدات برجامی، مشکل را حل نخواهد کرد. برای همین است که می‌گویم مذاکره نمی‌تواند به صورت نامحدود ادامه پیدا کند.»

آقای بلینکن درباره تظاهرات اعتراضی اخیر ایران گفت: «شاهد تظاهراتی بودیم که بیرون از تهران شروع شد و حالا به تهران رسیده ‌است....مردم از قصور حکومت در برآوردن نیازهای اولیه‌شان، از جمله، آب، و نیز از سوء مدیریت اقتصاد کشور دلزده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«حالا می‌بینیم که مردم خواستار آزادی و دولتی هستند که به حقوقشان احترام بگذارد. مسلم است که ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم تا صدایشان شنیده شود، و جدّا از حکومت می‌خواهیم برای خاموش کردن این صدا، به خشونت و سرکوبی متوسل نشود.»

در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا ایران به مذاکره درباره مسائل فراگیرتر از جمله برنامه موشکی و رفتارهای منطقه‌ای خود تن در خواهد داد، آقای بلینکن گفت: «در این لحظه توجه ما متمرکز بر این است که مشخص کنیم آیا ایران مایل به ازسرگیری تعهدات هسته‌ای خود هست یا خیر. برجام برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد و خطر دستیابی خیلی خیلی سریع ایران به سلاح هسته‌ای را رفع کرد.»

«در عین حال، ما مصمم هستیم چالش‌های دیگری را که ایران برای ما و کشورهای منطقه ایجاد می‌کند، پاسخ بگوییم، از جمله اقدامات بی‌ثبات‌کننده، حمایت از نیروهای نیابتی و شبه‌نظامیان دیگر برای دست زدن به اعمال خشونت بار، و حمایتش از تروریسم. و این هم نیازمند تعامل با ایران است.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «امید ما این است که بتوانیم به برجام بازگردیم و از آن به عنوان پایه‌ای برای تعامل با ایران در زمینه‌های دیگر استفاده کنیم. پیش‌بینی آینده پس از آن مرحله بسیار دشوار است. باید روی آنچه که در زمان پیش رویمان می‌توانیم انجام دهیم متمرکز باشیم.»