داروی سالَک، آقای رییس را روانه زندان کرد

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر بازداشت شد

سایت سازمان هلال احمر

شایعه واردات داروی جعلی سالک به کشورکه منجر به مرگ دو نفر شد؛ تکذیب آن از سوی سازمان جمعیت هلال احمر و وزیر بهداشت و همچنین خبر بازداشت مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، حکایت از شروع جریانی جدید در این سازمان دارد.

در حالی مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی به خاطر ابهامات موجود در واردات داروی سالَک بازداشت شده که وزارت اطلاعات نیز به خاطر برخی ابهامات در قرارداد هالوفایبر، علیه مسئولان این سازمان اعلام جرم کرده بود.

پیش‌تر نیز دستگاه‌های نظارتی در این موضوع تذکراتی داده بودند. این در حالی است که از تخلفات این سازمان در شورای عالی هلال احمر و رسانه‌ها صحبت‌هایی به میان آمده بود.

تکذیبه آقای وزیر

تنها دو روز پیش از این، وزیر بهداشت اخباری مبنی بر واردات داروی جعلی سالک از سوی هلال احمر و جان باختن دو بیمار به دلیل استفاده از این دارو را تکذیب کرد.

دکتر سعید نمکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خبری مبنی بر واردات داروی جعلی سالک از سوی هلال احمر و فوت دو بیمار ضمن تکذیب این خبر گفته بود: «این خبر برای اکنون نیست، بلکه برای سال گذشته است که در همان روز داروی مذکور ریکال شد».

وی اضافه کرده بود:«در حال حاضر این دارو در بازار وجود ندارد و شدیداً این خبر را تکذیب می‌کنم».

احضاریه برای داروی سالک

در پی احضار مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی سازمان هلال احمر، روابط عمومی این سازمان با انتشار اعلامیه‌ای بر لزوم پرهیز از انتشار شایعات تاکید کرد. در این اعلامیه آمده است: «صبح روز یکشنبه ۲۷ مرداد، ماموران با حضور در دفتر رئیس سازمان تدارکات پزشکی از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سوالات و ابهامات موجود در خصوص یکی از پرونده‌های مربوط به واردات یک نوع داروی مورد نیاز کشور آنها را همراهی کند.
بر اساس آنچه تاکنون به پیگیری‌های واحد حقوقی سازمان تدارکات پزشکی اعلام شده، این موضوع مرتبط با خرید و واردات داروی گلوکانتیم می‌شود که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز (سالک) است.

درعین اینکه این اطلاعیه متذکر شده است که این اتفاق صرفا مربوط به واردات داروی گلوکانتیم بوده (موضوعی که پیش از این همین روابط عمومی از اساس تکذیب کرده بود)، اما برخی معتقدند احتمال اتهامات سنگین مالی نیز در میان است.
پیش از این نیز در فضای مجازی، تردیدهایی در این مورد طرح شده بود که سازمان تدارکات پزشکی در ۲۸ خرداد ۹۸ در اطلاعیه‌ای، توضیحاتی جامع را در باره آن را ارائه کرده بود.

در اطلاعیه این سازمان اعلام شده بود که واردات این دارو پس از نایاب شدن، در دو محموله و با درخواست و تقاضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو جهت کنترل بحران اپیدمی سالک در مراکز بهداشتی_درمانی کشور انجام شده بود.

اکنون موضوع واردات این دارو از سوی نهادهای مسئول در حال بررسی است و برای یکی از مراجع واردات این دارو یعنی سازمان تدارکات پزشکی و رییس فعلی آن قرار وثیقه تعیین شده است.

سازمان تدارکات پزشکی با تاکید بر این نکته که احتمال بروز مشکلات و سوءتفاهم در هر مجموعه‌ای وجود دارد، تصریح می‌کند که همه ما تابع قانونیم و برای روشن شدن موضوع، حداکثر همکاری با دستگاه‌های رسیدگی کننده در این زمینه انجام خواهد شد. داوری، اعلام نظر و تصمیم‌گیری نهایی همراه با رعایت عدالت و شفافیت در این زمینه تنها بر عهده مراجع قانونی است.

لذا هرگونه گمانه‌زنی و اظهار نظر در این مقطع، غیرمسئولانه و خارج از انصاف و قانون است و باید تا رسیدگی کامل، شفاف و نهایی به این موضوع، صبر و آبروی افراد را حفظ کرد.

سازمان تدارکات پزشکی هلال احمردر ادامه گفته است، تا زمان اعلام دستگاه‌های مسئول از انتشار جزئیات بیشتر در این زمینه معذور است.

در حالی که روابط عمومی سازمان هلال احمر در واکنش به بازداشت علی فرجی مدیرعامل سازمان تجهیزات پزشکی این سازمان این بازداشت را احضار عنوان کرده بود اما شواهد و نحوه حضور ضابطین و حکم قضایی گویای این است که وی بازداشت شده است.

همچنین برخی منابع خبر ازادامه دار بودن بازداشت‌ها داده و می گویند تعداد دیگری از مدیران این سازمان نیز به زودی مورد بازجویی قرار خواهند گرفت.

چندی پیش حجه‌الاسلام معزی نماینده ولی‌فقیه در هلال احمر نیزعملکرد مالی این سازمان را نامطلوب توصیف کرده بود و بیان داشته بود هلال احمر به امداد و نجات نیاز دارد.

مشکل واردات دارو حل نشد

سه روز پیش از اعلام خبر دستگیری فرجی وی در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود که برای واردات مواد اولیه دارو دچار مشکل هستیم.

علی فرجی رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در خصوص کمبود دارو همچنین توضیح داده بود: «همواره در تامین برخی داروهای داخلی در کشور کمبود داشته‌ایم که در حال حاضر نیز وجود دارد. متاسفانه به دلیل مشکلات انتقال ارز، در واردات و تهیه مواد اولیه خارجی دارو با مشکل روبرو هستیم».

مشکل دارو و تامین مواد اولیه آن با شرایط تحریم ایران گره خورده است. تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با اینکه به گفته آمریکا شامل دارو و غذا نمی‌شود، به دلیل شرایط به‌وجود آمده و محدودیت مبادله ارز ،بر بازار دارو تاثیرگذار بوده است. کمبود مواد اولیه برای تهیه و ساخت برخی داروها باعث شده که برخی از اقلام دارویی و مواد غذایی به راحتی در دسترس نباشد.

فرجی نیز در آخرین مصاحبه خود قبل از دستگیری با اشاره به همین نکته و با بیان اینکه مشکل اصلی ما فقدان مواد اولیه خارجی است، اظهار داشت: «به طور کلی منبع تولید داروها مواد اولیه داخلی و خارجی است که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کارخانه های تولید دارو در کشور به دلیل عدم داشتن مواد اولیه خارجی دچار مشکل هستند».

رئیس سازمان تدارکات پزشکی تصریح کرد: «به دلیل عدم امکان انتقال ارز و اختلال در تبادلات بانکی، مدت‌ها است قادر به واردات مواد اولیه تولید دارو نیستیم و این موضوع نیز تولید برخی داروها را دچار مشکل و حتی متوقف کرده است».

وی ابراز امیدواری کرده بود که با اقدام بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو هرچه سریع‌تر این مشکل رفع شود تا مشکل کمبود برخی داروها نیز رفع شود.

فرجی همچنین یادآور شده بود: «در حال حاضر ما به وزارت بهداشت به عنوان یک نهاد بین‌المللی پیشنهاد کمک در واردات مواد اولیه دارو را داده و در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ایم. آنها نیز در حال بررسی پیشنهاد ما هستند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم».

بیشتر از