فرانسه در بحبوحه اعتراض‌ها در ایران نگران برجام است

اروپا باوجود نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراض‌ها و قطع اینترنت در ایران در مقابل جمهوری اسلامی سکوت کرده است

با گذشت نزدیک به دو هفته از اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران، وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که نگران «توافق هسته‌ای» با جمهوری اسلامی است.

فرانسه و در بعد کلان‌ترکشورهای اروپایی تا کنون هیچ واکنشی به سرکوب و نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف ایران نداشته‌اند. اعتراض‌هایی که از خوزستان آغاز شد و اکنون به تبریز و تهران و کرج رسیده است. موج جدید اعتراض‌ها با شعار خوزستان تشنه‌ است به راه افتاد اما به سرعت به تظاهرات ضد حکومتی تبدیل شد که در آن معترضان راس حکومت را نشانه گرفته و علیه آن شعار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود کشته شدن تعدادی از معترضان و زخمی و بازداشت شدن شماری دیگر، قطع اینترنت به منظور سرکوب بیشتر و قطع برق، اروپا همچنان برخورد خشن با معترضان را محکوم نکرده و در مقابل جمهوری اسلامی سکوت کرده است.

در همین حال وزارت امور خارجه فرانسه می‌گوید که نگران است تهران «با تاخیر در بازگشت به برجام فرصت توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را به خطر بیاندازد.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ایران با ادامه این روند لغو تحریم‌ها و دستیابی به توافق را به تاخیر می‌اندازد.

ایران، کشورهای باقی مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کرده‌اند.

تا کنون بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن آزاد شده و نام تعدادی از مقامات از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج شده است. 

مقامات در تهران می‌گویند ادامه مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی دنبال می‌شود.

آمریکا نیز اعلام کرده چشم انتظار پاسخ تهران به پیشنهادهای مطرح شده و دور هفتم مذاکرات است.

هرچند آمریکا بعد از بیش از یک هفته سکوت اعلام کرد که سرکوب معترضان در ایران را زیر نظر دارد، همزمان از تمایل به ادامه مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها سخن می‌گوید.

در دور قبلی اعتراض‌ها در ایران در آبان ۱۳۹۸ نیز اروپا تا مدت‌ها سکوت کرد و تنها زمانی ناگزیر به واکنش شد که سازمان‌های حقوق بشری آمار بالای تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان در جریان سرکوب به کمک یک هفته قطعی اینترنت را اعلام کردند.

با این حال دولت دونالد ترامپ از آغاز اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ در کنار معترضان ایستاد و سرکوب کنندگان را محکوم و تحریم کرد.