آمار جان‌باختگان کرونا بار دیگر از ۳۰۰ نفر عبور کرد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا: «هنوز به نقطه اوج موج پنجم نرسیده‌ایم»

سویه دلتای ویروس کرونا بیش از ۲۳۰ شهر را در وضعیت قرمز قرار داده است - تسنیم

آمار جان‌باختگان کرونا بار دیگر از مرز ۳۰۰ نفر گذشت. هم‌اکنون بیش از ۲۳۰ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و در فاصله روزهای سوم تا چهارم مرداد، نزدیک به ۳۲ هزار بیمار جدید شناسایی شده است و بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر به بستری شدن نیاز پیدا کرده‌اند. این در حالی است که هنوز آمار افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، به سه میلیون نفر هم نرسیده است. علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، می‌گوید: «هنوز به نقطه‌اوج موج پنجم کرونا نرسیده‌ایم.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در روز چهارم مرداد، ۳۲۲ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌ و در حال حاضر نزدیک به پنج هزار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تحت مراقبت‌اند.

سویه دلتای ویروس کرونا که متخصصان اعلام کرده‌اند قدرت سرایت آن از دیگر انواع ویروس ۶۰ درصد بیشتر است، بیش از ۲۳۰ شهر را در وضعیت قرمز قرار داده است.

به گزارش ایسنا، در هفته گذشته افزایش ۱۷ درصدی موارد مثبت سرپایی، افزایش ۱۵.۵ درصدی موارد بستری مثبت و افزایش ۲۲ درصدی تعداد بیماران فوت شده را شاهد بوده‌ایم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان ابتلا، بستری و فوت در استان‌های البرز، مازندران، ایلام، کرمان، گلستان، یزد، بوشهر، قم، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، همدان، اردبیل، گیلان، خوزستان و فارس به میزان بارزی افزایش یافته و از متوسط کشوری بیشتر شده است. شرایط استان سیستان و بلوچستان هم هنوز وخیم است. در استان تهران نیز تنها در طول یک روز بیش از ۹ هزار بیمار جدید شناسایی شدند که نزدیک به سه هزار نفر از آن‌ها به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کرده‌اند.

همه این موارد در حالی است که تعداد دوزهای واکسن تزریق شده کمی بیش از ۱۰ میلیون است و تعداد افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند به مرز سه میلیون نفر نرسیده است.

علیرضا ناجی، ویروس‌شناس و عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، پیش‌بینی کرده است که «درگیری» با موج پنجم کرونا تا مدت‌ها ادامه خواهد یافت. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از احتمال افزایش تعداد جان‌باختگان خبر داده و گفته است: «فکر می‌کنم هنوز به نقطه اوج موج پنجم نرسیده‌ایم و شاید در نزدیکی آن باشیم.»

علیرضا ناجی با انتقاد از اینکه در قبال سویه انتقال‌پذیر دلتا «تصمیم‌های قوی و مناسبی» گرفته نمی‌شود، گفت: «وقتی شرایط قرمز اعلام می‌شود، نظارت بر این شرایط هم باید به طور کامل انجام شود. در شرایط قرمز کرونایی چرا مراکز خرید و رستوران‌ها بازند؟ با فقدان نظارت از اوج‌ گرفتن بیماری خلاصی نخواهیم داشت و به کادر درمان فشار فراوانی وارد می‌شود.»

اوج‌گیری سویه دلتای کرونا در پیک پنجم در حالی است که برخی استان‌ها مثل تهران، تعطیلی چندروزه داشته‌اند. تعطیلی‌هایی که به گفته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، به دلیل برگزاری تجمع‌ها و باز بودن مکان‌هایی مثل رستوران‌ها فایده‌ای نداشته است.

حریرچی که روز شنبه (دوم مرداد) در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، برگزاری هر نوع تجمع بیش از دو نفر «چه مذهبی، چه خانوادگی و چه اداری» را به افزایش روند ابتلا به کرونا منتهی  دانست. او از کسانی که با برگزاری تجمع‌های مذهبی باعث «وخامت بحران کرونا» در ایران شدند، خواست از مردم عذرخواهی کنند. حریرچی همچنین هشدار داد که برگزاری مراسم مذهبی در محرم، «احتمال تداوم وضعیت بحرانی کرونا» در کشور را افزایش خواهد داد. با این حال محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، هشدار داده است که اجازه نمی‌دهد در محرم امسال هیچ هیئت و روضه‌ای تعطیلی شود و در مقابل هرگونه ممانعت برای برگزاری روضه‌های خانگی می‌ایستند.