آموزشگاه کاتولیک: ماسک اجباری یعنی نقض آزادی‌ مذهبی

این آموزشگاه اعتقاد دارد ماسک، «چهره خدایی انسان» را پنهان می کند

از نظر آنان، ماسک زدن «عنصر ضروری» مذهب کاتولیک مبنی بر اینکه رابطه با مردم نمایانگر ارتباط با خدا، مسیح و روح القدس است را مختل کرده است- Joe Raedle/AFP

یک آموزشگاه  کاتولیک در ایالت میشیگان (آمریکا) اعلام کرده است که مجبور کردن شاگردان به ماسک صورت زدن، تخطی از آزادی مذهبی است زیرا چهره‌ای را که پروردگار با ذهنیتش آفریده است، می‌پوشاند. (کاتولیک‌ها معتقدند که خداوند بشر را شبیه به خود خلق  کرده است. این به معنی آن نیست که انسان در ظاهر شبیه پروردگار است بلکه به اعتقاد کاتولیک‌ها بشر همان خصوصیات ذهنی و اخلاقی خدا را دارد) 

در اکتبر سال گذشته، آموزشگاه رِزوُرِکشِن در شهر لانسینگ میشیگان و دو تن از والدین شاگردان علیه ایالت میشیگان اقامه دعوا کردند و گفتند این ایالت با اجباری کردن ماسک صورت از قانون اساسی، قوانین ایالتی و ایدئولوژی کاتولیک تخطی کرده است.

در ماه ژوئن امسال، گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان، کلیه مقررات مرتبط با کووید-۱۹ از جمله اجبار به ماسک زدن را لغو کرد اما ادعای شاکیان که کارشناسان حقوقی می‌گویند به اثبات صداقت آموزشگاه مذکور در «اعمال اعتقادات مذهبی‌اش» بستگی دارد، همچنان دردادگاه شنیده خواهد شد.

کریستوفر میانچکی و استفانی اسمیت، شاکیان پرونده از آموزشگاه رزورکشن، می‌گویند مقرراتی که دانش‌آموزان را به ماسک زدن ملزم می‌کرد، خانواده آن‌ها و آموزشگاه رزورکشن را به «تخطی از اعتقادهای صادقانه مذهبی یا رویارویی با پیگیری قانونی» وادار می‌کرده است.

در پرونده آمده است: «بر اساس تعالیم مذهب کاتولیک، آموزشگاه رزورکشن معتقد است که هر فرد دارای کرامت انسانی است و «با چهره خدا» آفریده شده است. متاسفانه ماسک، چهره انسانی ما را پنهان می کند و از آنجایی که پروردگار ما را «به صورت خود آفریده است» ما (با ماسک زدن) روی این تصویر را می پوشانیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاکیان پرونده همچنین می‌گویند ماسک صورت توانایی شاگردان برای ارتباط با یکدیگر را تضعیف و تنفس را برایشان دشوارکرده و از آن‌ها موجوداتی غیراجتماعی ساخته و از برقراری رابطه با دیگران جلوگیری کرده است. از نظر آنان، ماسک زدن «عنصر ضروری» مذهب کاتولیک مبنی بر اینکه رابطه با مردم نمایانگر ارتباط با خدا، مسیح و روح القدس است را مختل کرده است.

این پرونده چندین مقام بهداشتی و ماموران انتظامی را به عنوان «مدعی علیه» معرفی کرده است. در این پرونده ادعا شده که اجبار (به ماسک زدن) «نماد اختناق و تلاشی از طرف دولت برای کنترل شهروندی» بوده است.

ترز لیسوُت، استاد اخلاق زیستی (اخلاقیات در پژوهش‌های پزشکی و بیولوژیک) و سیاست‌های بهداشتی در موسسه «نیزواگنر» وابسته به دانشگاه لویولای شیکاگو، به نشریه واشنگتن پست گفته است این نظریه که «خدا انسان را به صورت خود آفرید»، هسته اعتقادهای مذهب کاتولیک است.  

او افزود که اعتقاد کلیدی دیگر مذهب کاتولیک این است که مومنان باید هرچه در توان دارند برای «ترغیب زندگی، سلامت و زندگی بهتر انسان‌های دیگر» انجام دهند.

وی به نشریه واشنگتن پست گفت: «و ما به این منظور ماسک می‌زنیم.»

در ماه دسامبر، قاضی دادگاه ناحیه غرب میشیگان اقدام حقوقی آموزشگاه رزورکشن برای ممنوعیت موقت الزام ماسک زدن را رد کرد.

دیگر کارشناسان حقوقی به نشریه واشنگتن پست گفته‌اند که یک مورد قانونی که قاضی دادگاه استیناف مدنظر قرار می‌دهد این است که آیا آموزشگاه رزورکشن صادقانه به اعتقاداتش مومن بوده است یا نه.

از تعداد ۹ قاضی دادگاه عالی ایالات متحده، شش نفر کاتولیک‌اند و احکام اخیر آن‌ها نشان می‌دهد که در موارد حاشیه‌ای، دادگاه عالی اصل آزادی‌های مذهبی ارزیابی می‌کند.

در ماه ژوئن، دادگاه عالی ایالات متحده به اتفاق آرا حکم دادگاه بدوی دائر بر منع شرکت خدمات اجتماعی کاتولیک‌ها در برنامه‌های پذیرش کودکان بی‌سرپرست در فیلادلفیا را رد کرد. دادگاه عالی نتیجه‌گیری کرد که شهر فیلادلفیا از حقوق در نظر گرفته شده برای این سازمان در نخستین متمم قانون اساسی ایالات متحده تخطی کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان