ناهید تقوی در زندان به کرونا مبتلا شد

شیوع کووید-١٩ در بند زنان زندان از ابتدای ماه جاری آغاز شد و مقامات، اقدامات بهداشتی لازم را انجام نداده‌اند

ناهید تقوی، زندانی دو تابعیتی ایرانی- آلمانی - عکس از twitter: @mehdiafsharzade

دختر ناهید تقوی، زندانی دو تابعیتی آلمانی-ایرانی محبوس در ایران، روز چهارشنبه گفت که مادرش در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده و زندگی وی در خطر قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه حقوق بشر آی.جی.اف.ام IGFM  نوشت، ناهید تقوی پس از سال‌ها مبارزه برای حقوق بشر در ایران، به‌ویژه برای حقوق زنان و آزادی بیان، در ماه اکتبر در خانه خود در تهران دستگیر شد.

به گفته مریم کلارن، دختر او، این معمار ٦٦ ساله در زندان معروف اوین در تهران نگهداری می‌شود و منتظر صدور حکم است. مریم کلارن در بیانیه‌ای گفت: «در آغاز این ماه، شیوع کووید-١٩ در بند زنان زندان آغاز شد و مقامات اقدامات بهداشتی لازم را انجام نداده‌اند.»

او با اشاره به اینکه مادرش از بیماری‌های زمینه‌ای از جمله فشار خون و دیابت دارد، افزود تست مادرش مثبت بوده، وضعیت بسیار بدی دارد و از تب، لرز و درد شدیدی در اندام خود رنج می‌برد.

مریم کلارن خواستار آزادی فوری مادرش شد و در این باره گفت: «در آغاز این ماه، شیوع کووید-١٩ در بند زنان زندان آغاز شد و مقامات اقدامات بهداشتی لازم را انجام نداده‌اند.»

وزارت امور خارجه آلمان در ماه اکتبر گذشته اعلام کرد که از دستگیری یک زن آلمانی-ایرانی در ایران اطلاع داشته است، اما از شهروند بازداشتی نام نبرد. ناهید تقوی پاییز گذشته در تهران دستگیر شد، اما هنوز اتهامش به طور رسمی اعلام نشده است.

مریم، دختر ناهید تقوی از تعیین یک دادگاه دیگر برای او خبر داده اما می‌گوید زمان دادگاه هنوز مشخص نیست. او پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که اتهام‌های متوجه مادرش با «تبلیغ علیه نظام» مرتبط است.

در همین راستا و در پی شیوع ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین و ابتلا برخی دیگر از زندانیان به این ویروس، ۴ زندانی سیاسی زن به نامهای عالیه مطلب‌زاده عکاس و فعال حقوق زنان زندانی، سپیده کاشانی فعال محیط زیست، زهرا جمالی از امضاکنندگان نامه استعفای رهبر جمهوری اسلامی و زینب همرنگ فعال صنفی معلمان، به مرخصی آمدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم مطلب‌زاده، در گفت‌وگوی تلفنی با همسر خود اظهار داشت زندانیان با کسانی که تست کرونای آنها مثبت شده در یک سلول نگهداری می شوند و هیچ مراقبت ویژه ای صورت نمی گیرد. او در اعتراض به مسئولان زندان، گفته است «یک عده را ریخته‌ و درها را بسته‌اید تا بمیرند»؛ اما معاون زندان اوین در واکنش به اعتراض او که گفته است: «در بیرون زندان هم وضعیت همین است و مردم دارند می‌میرند».   

پیشتر نیز، سعید سرباز جانفدا، مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی، از جان‌باختن گروهی از زندانیان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در طی یک سال گذشته خبر داد.

 ایران به دلیل شیوع گسترده کرونا، دفاتر دولتی، بانک‌ها و بسیاری از مشاغل را روز سه‌شنبه در تهران و کرج تعطیل کرده است سعی دارد در تلاش برای مهار موج جدید کرونا است.

هشدارها درباره موج پنجم کرونا از هفته‌ها پیش آغاز شده بود؛ وقتی که اعلام شد در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور مواردی از ابتلا به انواع جهش‌یافته مشاهده شده است. متخصصان و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند که موج پنجم به‌احتمال زیادی ویروس نوع «دلتا» است که پیش از این به نام ویروس هندی شناخته می‌شد؛ نوع جهش‌یافته‌ای که قدرت سرایت بیشتری دارد و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی افراد آسیب‌پذیرتر را انتخاب می‌کند.