بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند

ایرج حریرچی: «از مردم عذرخواهی می‌کنم»

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکنون فقط ۱۳ میلیون واکسن دوز در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است - اعتمادآنلاین

موج پنجم کرونا با سویه جهش‌یافته دلتا همچنان در مناطق مختلف ایران در حال گسترش است؛ به‌ طوری‌ که تعداد شهرهای در وضعیت قرمز به ۲۳۲ شهر رسیده و آمار روزانه ابتلا به بیماری نیز از مرز ۲۷ هزار نفر گذشته است. به همین میزان، تعداد افرادی که به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند، بیشتر شده و این در حالی است که تخت‌ بیمارستان‌ها پر شده است و بیماران جدید پذیرش نمی‌شوند.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که بیماران مبتلا به کرونا و خانواده‌های آن‌ها در صورت نیاز به بستری شدن در بیمارستان می‌توانند با شماره تلفن ۶۰۷۰ تماس بگیرند تا بیمارستانی که تخت خالی دارد، به آن‌ها معرفی شود اما وب‌سایت تجارت‌نیوز در صفحه توییتر خود اعلام کرده است که اپراتور سامانه راهنمایی بستری می‌گوید در سراسر تهران یک تخت خالی وجود ندارد.

در ادامه این توییت و به نقل از همراه یکی از بیماران آمده است با وجود اینکه بیمارستان به او اعلام کرده که تخت خالی ندارد، مسئول پذیرش به او گفته است: «۳۰ میلیون تومان بده تا تخت خالی برایت جور کنم.»

عذرخواهی از مردم

از ابتدای دوران همه‌گیری کرونا همواره از عملکرد وزارت بهداشت انتقاد شده است؛ روند کند واکسیناسیون، وعده‌های بی‌سرانجام، اظهارنظرهای متناقض و نبود نظارت کارامد بر مراکز درمانی به گونه‌ای که بیماران و همراهان‌ آن‌ها با سردرگمی مواجه می‌شوند، برخی از مواردی‌اند که عملکرد وزارت بهداشت را زیر سوال می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه سعید نمکی همواره ضعف عملکرد این وزارتخانه را تکذیب کرده و مدعی است که برخی کشورها از او برای مدیریت کرونا مشاوره خواسته‌اند، اما ایرج حریرچی، معاون او در وزارت بهداشت، اعتراف کرده که وزرات بهداشت «موفق» نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حریرچی در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «مردم انتظار داشتند که در این چند ماه اخیر واکسیناسیون گسترده‌تری صورت بگیرد که متاسفانه موفق نشدیم و فارغ از اینکه چقدر قصور و تقصیر وجود دارد و چه میزان قصور و تقصیر متوجه چه کسانی است، از اینکه نتوانستیم به وعده‌های داده شده درباره واکسیناسیون وسیع‌تر عمل کنیم، از مردم عذرخواهی می‌کنم.»

وعده جدید واکسن

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که در ماه‌های اخیر بارها از واردات واکسن و سرعت پیدا کردن واکسیناسیون عمومی خبر داده، در جدیدترین وعده خود اعلام کرده است: «تا چند هفته دیگر ۱۷ میلیون دوز واکسن به دستمان می‌رسد.»

او که در کلاب‌هاوس صحبت می‌کرد، گفت: «تا دوم مرداد حدود سه میلیون آسترازنکا و یک و نیم میلیون سینوفارم به دستمان می‌رسد  و در مجموع ۱۷ میلیون واکسن توزیع می‌شود و هشت و نیم میلیون نفر واکسینه می‌شوند.»

او در حالی از واکسیناسیون هشت و نیم میلیون نفر در مردادماه خبر می‌دهد که وزارت بهداشت پیش‌تر قول داده بود در ماه‌های خرداد و تیر، ۱۴ میلیون نفر از جامعه هدف ایران واکسن دریافت کنند و تا پاییز واکسیناسیون کل جامعه هدف انجام می‌شود.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکنون فقط ۱۳ میلیون واکسن دوز در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و آماری که وزات بهداشت منتشر کرده است، نشان می‌دهد که تعداد افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، هنوز به مرز سه میلیون نفر نرسیده است.

وعده‌ بی‌سرانجام مسئولان وزارت بهداشت در حالی است که تاکنون بیش از ۸۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. شمار زیادی از این افراد کسانی بودند که پس از آغاز واکسیناسیون، به بیماری مبتلا شدند و جان باختند و در صورت اقدام زودهنگام وزرات بهداشت ممکن بود زنده بمانند.

بنا بر اعلام وزرات بهداشت، در حال حاضر سامانه نوبت‌دهی واکسن برای افراد متولد ۱۳۳۵ و قبل از آن باز است و افراد ۶۵ سال به بالا می‌توانند برای گرفتن نوبت از طریق این سایت اقدام کنند.