تعلیق مذاکرات وین تا آمدن دولت رئیسی

ایران برای پایان دادن به فعالیت‌های هسته‌ای خود، خواستار رفع تحریم‌ها است

تعویق مذاکرات تا روی کار آمدن دولت رئیسی - عکس از وبسایت وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح روز ۲۸ تیر، با اشاره به انتقال دولت در ایران گفت ادامه مذاکرات با دولت جدید است؛ باید اجازه بدهیم دولت جدید حاکم شود و به‌عنوان مجری، دستورات نظام را جلو ببرد.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری با حضور خبرنگاران که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تاکید کرد سیاست‌های کلان نظام، همان‌هایی است که رهبری و نهادهای بالادستی تعیین می‌کنند و دولت و وزارت امور خارجه اجرا کننده آن تصمیمات هستند. طبیعی است که این (مذاکرات) در یک مسیر عادی ادامه پیدا خواهد کرد. مهم این است که منافع مردم تأمین و تصمیمات عالیه نظام اجرا شود.

پیش از این نیز برخی رسانه‌ها از به تعویق افتادن مذاکرات تا اواخر مردادماه خبر داده بودند.

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، نیمه مردادماه برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز به نقل از یک منبع مطلع که نام او را فاش نکرده، می‌نویسد که ایران به مقامات اروپایی اطلاع داده که تا اواخر مردادماه آماده بازگشت به میز مذاکره نیست.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز درخواست زمان بیشتر از سوی ایران را تأیید کرده است. به گفته او تهران می‌خواهد دوره انتقالی به دولت جدید را طی کند و پس از آن مذاکرات را ادامه دهد.

به نظر می‌رسد، موکول شدن دور بعدی مذاکرات به زمانی پس از تشکیل دولت سیزدهم، به معنی وجود مشکلات جدی یا توقف روند احیای برجام نیست. ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره با هدف احیای برجام انجام داده‌اند. اظهارات مقامات دولت روحانی حاکی از آن است که توافق‌هایی در زمینه خواسته‌های کلیدی تهران شامل لغو تحریم‌ها انجام شده است.

دونالد ترامپ سه سال پیش از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید اقتصادی و فشار حداکثری بر ایران، علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، نقض حقوق بشر در داخل ایران و حمایت آن کشور از تروریسم را نیز هدف قرار داد. اقتصاد منزوی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۶ درصد و در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۶.۸ درصد کوچک‌تر شد و تهران با افزایش فعالیت‌های هسته‌ای منع‌شده در توافق، به خروج آمریکا از برجام پاسخ داد.

ترامپ بیش از ۷۰۰ مقام و نهاد ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت ملی نفت ایران، و بانک مرکزی را تحریم کرده بود. ایران می‌گوید برای پایان دادن به فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی خود، خواستار رفع این تحریم‌ها است.