اصرار بر رشد اقتصادی و افزایش جمعیت، سقوط در سراشیب تاریخی

یک گزارش تحلیلی که در دهه ۱۹۷۰ منتشر شد حاکی از آن است که جامعه به سوی سقوط پیش می‌رود

این نظریه که در دهه ۱۹۷۰ بسیار مورد توجه قرار گرفت، هشدار می‌دهد که اگر جامعه همچنان در راه افزایش جمعیت و رشد اقتصادی گام بردارد، سقوط خواهد کرد- William WEST / AFP

یک پژوهش جدید ضمن هشدار شدید درباره ادامه رشد اقتصادی و افزایش جمعیت می‌گوید که به نظر می‌رسد گزارشی که دهه‌ها پیش سقوط جامعه تا سال ۲۰۵۰ را پیش‌بینی کرده بود، گام به گام به حقیقت می‌پیوندد. 

گایا هِرینگتون، تحلیلگر موسسه حسابرسی کی‌پی‌ام‌جی، تحقیقاتی مستقل برای پایان‌نامه خود در دانشگاه هاروارد انجام داده است که نتیجه آن نشان می‌دهد احتمالا «سقوط» سطح زندگی از اوایل دهه ۲۰۴۰ آغاز می‌شود و تا سال ۲۰۵۰ به قعر تاریخی خود خواهد رسید.

او در مورد سقوط اقتصاد نوشت: «این به معنای آن نیست که بشریت ازمیان خواهد رفت بلکه رشد اقتصادی و صنعتی متوقف می‌شود و به دنبال آن زوال آغاز خواهد شد که به تولید مواد غذایی و استانداردهای زندگی لطمه خواهد زد.»

خانم هرینگتون که در سمت تحلیلگر ارشد پایداری در موسسه کی‌پی‌ام‌جی مشغول به کار است، روی ۱۰ عامل از جمله افزایش جمعیت، رشد صنعتی و آلودگی تمرکز کرده است تا ببیند آیا جامعه رو به سقوط است یا خیر. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این گزارش نوشت که قصد دارد نخست نظریه «محدودیت‌های (عامل) رشد» را که دانشمندان انستیتو فناوری ماساچوست یا ام‌آی‌تی در سال ۱۹۷۲ مطرح کردند، بررسی کند زیرا نتوانسته است نمونه‌ای برای آن پیدا کند. 

این نظریه که در دهه ۱۹۷۰ بسیار مورد توجه قرار گرفت، هشدار می‌دهد که اگر جامعه همچنان در راه افزایش جمعیت و رشد اقتصادی گام بردارد، سقوط خواهد کرد.

دانشجوی دانشگاه هاروارد در این پژوهش نوشت که «کنجکاو» است بداند آیا دهه‌ها اطلاعات نشان خواهد داد که نظریه «محدودیت رشد» و هشدارش در مورد سقوط جامعه «با توجه به ماهیت نامطلوبش» آنگونه که پیش‌بینی شده است پیش می‌رود یا نه. 

تحلیل او نتیجه‌گیری کرد که «ادامه روندهای معمول که ترغیب ادامه رشد اقتصادی است» با وجود فناوری پیشرفته، به افت سطح زندگی مردم در سراسر جهان غرب منجر خواهد شد.

خانم هرینگتون می‌افزاید تنها گزینه‌ای که از سقوط جامعه جلوگیری می‌کند، حرکت به سوی کاهش مصرف و پسماند، سرمایه‌گذاری در ساختارها و محدود شدن رشد جمعیت است.

او در مورد تغییرات ضروری گفت: «(این امر) آسان نخواهد بود و با چالش‌هایی روبه‌رو است اما یک آینده پایدار و فراگیر همچنان میسر خواهد بود.»

این پژوهش در نشریه  «یِیل جورنال آو اینداستریال ایکالاجی» (Yale Journal of Industrial Ecology) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد