خبرنگار رویترز در قندهار کشته شد

دانش صدیقی ۳۸ سال داشت و برنده جایزه پولیترز بود

دانش صدیقی امروز جمعه ۱۶ ژوییه در درگیری نیروهای امنیتی افغان و طالبان در قندهار کشته شد-@dansiddiqui

دانش صدیقی، عکاس‌خبرنگار رویترز که برنده جایزه پولیتزر بود، در جریان پوشش جنگ نیروهای امنیتی افغان و طالبان در ولایت جنوبی قندهار کشته شد.

درگیری شدید بین نیروهای امنیتی افغان و گروه طالبان در منطقه اسپین بولدک در مرز پاکستان جریان دارد و این منطقه استراتژیک در چند روز گذشته بارها دست به دست شده است.

دانش صدیقی ارتش ملی افغانستان را در نبرد اسپین بولدک همراهی می کرد و همراه با یک افسر ارشد ارتش در حمله طالبان کشته شده است.

خبرگزاری رویترز کشته شدن خبرنگارش را در قندهار تایید کرد و گفت آقای صدیقی شهروند هندوستان بود که هفته گذشته در قندهار ماموریت داشت.

مایکل فریدنبرگ، رئیس رویترز و آلساندرا گالونی،‌ سردبیر این آژانس خبری در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «ما خواهان اطلاعات فوری هستیم و با مقام‌های کشورهای منطقه در این مورد کار می‌کنیم.»

در بیانیه در مورد آقای صدیقی آمده است: «دانش روزنامه‌نگار فوق‌العاده‌ای بود. پدر و همسری از خود گذشته بود و همکارانش خیلی دوستش داشتند. ما با خانواده او در این زمان دشوار ابراز همدردی می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز می‌گوید آقای صدیقی ۳۸ سال داشت و در جریان کار برای پوشش جنگ قندهار از ناحیه دست مجروح شده بود. او درمان شده و بهبود یافته بود و با مغازه‌داران در اسپین بولدک گفت‌وگو می‌کرد که طالبان بار دیگر حمله کردند.

نهادهای مدافع روزنامه‌نگاران این قتل را محکوم کرده اند. کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد از مرگ دانش صدیقی عمیقا متاثر شده است و درباره چگونگی کشته شدن او به اطلاعات بیشتری نیاز است. این کمیته با محکوم کردن کشته شدن دانش صدیقی از دولت افغانستان خواسته است فورا در این مورد تحقیق کند.

سازمان ملل متحد در کابل هم می‌گوید که خبرنگاران مشغول در افغانستان با تهدیدهای فزاینده‌ای رو برو هستند. ملل متحد می‌گوید این قتل یادآور خطرات رو به افزایشی است که بر شانه‌های رسانه‌ها در افغانستان وجود دارد. این سازمان نیز خواهان انجام تحقیقات درباره چگونگی مرگ آقای صدیقی شده است.

دانش صدیقی برنده جایزه سال ۲۰۱۸ پولیتزر به خاطر پوشش بحران مهاجرت رویینگاه است.  او از سال ۲۰۱۰ برای رویترز در افغانستان و عراق کار می‌کرد و اعتراضات هنگ کنگ و زمین‌لرزه نپال را پوشش داده بود.

افغانستان از خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران است و در فهرست سازمان خبرنگاران بدون مرز از میان ۱۸۰ کشور در جایگاه ۱۲۲ قرار دارد.

در ماه‌های اخیر بیش از هزار روزنامه‌نگاران افغان شغل خود را به دلیل تهدیدهای امنیتی ترک کرده اند و برخی نیز از کشور خارج شده‌اند.

بیشتر از جهان