با گسترش شیوع کرونا، ظرفیت بخش اطفال بیمارستان‌ها تکمیل شد

گونه جهش‌یافته ویروس کرونا بیش از انواع دیگر کودکان را مبتلا می‌کند

گونه جهش‌یافته دلتا کودکان را مبتلا می‌کند و آن‌ها هم در زنجیره انتقال قرار می‌گیرند‌ـ عکس از ایلنا

شمار روزانه مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا بار دیگر از ۲۰۰ نفر فراتر رفت، میزان ابتلا به بیماری و مراجعه به بیمارستان و بستری نیز همچنان روند افزایشی دارد و تعداد افرادی که موفق به دریافت دو دوز واکسن شده‌اند هنوز به مرز سه میلیون نفر نرسیده است. موج پنجم کرونا با نوع‌ جهش‌یافته دلتا اغلب مناطق کشور را درگیر کرده است و علاوه بر قدرت سرایت ۶۰ درصدی نسبت به انواع دیگر، کودکان را نیز مبتلا می‌کند.

بیمارستان اطفال پر شد
یکی از مسائلی که از ابتدای همه‌گیری کرونا بسیار مطرح شد این بود که این ویروس در کودکان کمتر مشاهده می‌شود و خطر مرگ‌ومیر آن‌ها نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر است. اما سویه‌ جهش‌یافته دلتا بسیاری از معادله‌های پیشین را درباره کرونا بر هم زد، که یکی از این معادله‌ها مصونیت نسبی کودکان مقابل بیماری بود، به‌طوری‌ که حالا خبر رسیده است بیمارستان‌های کودکان نیز پر شده‌اند.

عبدالله کریمی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان کودکان مفید در تهران، با بیان اینکه ابتلای کودکان به کرونا روند افزایشی داشته است، گفت: «در حال حاضر، اگر وضعیت را نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۹ در نظر بگیرید، اکنون در بیمارستان‌های اطفال ما تعداد موارد بستری بیشتر شده است. بنابراین در حال حاضر، بخش‌های اطفالمان پر است و کمبود بخش هم داریم. در حالی‌ که در سال قبل، چنین موضوعی را درباره بیمارستان‌های کودکان مطرح نمی‌کردیم.»

به گزارش ایسنا، این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه احتمال مرگ کودکان مبتلا به کرونا نیز وجود دارد، گفت: «در یک سال و نیم گذشته، از زمان آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون، در بیمارستان مفید تهران، ۷۷ کودک به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که البته ۹۲ درصد آن‌ها بیماری زمینه‌ای داشتند ولی ۸ درصد آن‌ها بیماری زمینه‌ای نداشتند.»
به گفته عبدالله کریمی، از آن‌جا که گونه جهش‌یافته دلتا کودکان بیشتری را مبتلا می‌کند، آن‌ها در زنجیره انتقال قرار می‌گیرند و به‌راحتی می‌توانند بیماری را به دیگران هم منتقل کنند. بنابراین، هم سرعت انتقال ویروس کرونا، هم شدت آن و هم تعداد افرادی که درگیر می‌کند در گونه دلتا بیشتر است.

اختلال در سامانه نوبت‌دهی
روز پنجشنبه ۲۴ تیر، هم‌زمان با اعلام اینکه نوبت واکسیناسیون به افراد بالای ۶۰ سال رسید و علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت برای واکسیناسیون این گروه سنی کمبود واکسن وجود ندارد، اختلال در سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون سردرگمی شهروندان را در پی داشت و کاربران امکان ثبت‌نام در سایت را نداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از علی شریفی زارچی، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، نوشت که بخشی از این اختلال مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی خارج از وزارت بهداشت و بخشی هم مربوط به وزارت بهداشت بود که به گفته او، رفع شده است و کاربران می‌توانند پس از ثبت‌نام در انتظار پیامک نوبت‌دهی بمانند.

هم‌اکنون افراد متولد سال ۱۳۴۰ به بعد امکان ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت را دارند.

وزیر بهداشت کمیته علمی را منحل کرد

مینو محرز یکی از متخصصانی است که از آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون بارها خبرساز شده است و گاهی هم به‌دلیل اظهارنظرهای متفاوت و متناقض انتقادهایی به او وارد شد اما در هفته‌های گذشته، خبرهای مربوط به او با حاشیه‌های جدیدی همراه بود.

پس‌ از اینکه مینو محرز مسئله منتقی شدن پروژه ایران و کوبا در تولید واکسن پاستور را مطرح کرد، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، گفت: «خانم دکتر محرز هیچ سمتی در ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد.» اشاره جهانپور به عنوانی بود که رسانه‌ها برای مینو محرز به‌عنوان عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به کار می‌بردند.

مینو محرز به‌تازگی به این موضوع واکنش نشان داده است و به خبرگزاری رکنا گفت وزیر بهداشت دو ماه پیش کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا را منحل کرد و او هم دیگر سمتی در این کمیته ندارد.

مینو محرز در گفت‌وگوی اخیرش در حالی مدعی شده به‌هیچ‌وجه ۱.۲ میلیون دوز واکسن برکت از بین نرفته است که پیش‌تر حجت نیکی، مدیر روابط عمومی «ستاد اجرایی فرمان امام»، در توییتر اعتراف کرده بود که در مرحله پر کردن ویال‌ها مشکلی پیش آمد و باعث شد این تعداد واکسن از چرخه خارج شود. اما مینو محرز، سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت، تحریم‌ها و ایجاد مشکل در واردات مواد اولیه را دلیل تاخیر در تولید واکسن برکت دانست و مدعی شد که «هیچ واکسنی در خط تولید واکسن برکت از بین نرفت و دور ریخته نشد».

مجوز استفاده اضطراری دیر صادر شد
ماجراهای واکسیناسیون عمومی در ایران پیچیده و عجیب است؛ ابتدا اعلام شد که دریافت واکسن‌های داخلی داوطلبانه است و افراد می‌توانند به انتخاب خود واکسن وارداتی یا داخلی تزریق کنند اما پس‌ از اینکه واردات واکسن با مشکل مواجه شد، تنها گزینه باقی‌مانده برای مردم واکسن‌های داخلی بود که مجوز سازمان بهداشت جهانی را نداشتند اما حتی واکسن‌های داخلی هم در زمانی که قول داده شده بود، در چرخه واکسیناسیون قرار نگرفت و خط تولید آن‌ها دچار مشکل شد.

حالا محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، اعلام کرده است که علت تاخیر در تولید واکسن برکت دیر صادر شدن مجوز استفاده اضطراری این واکسن بوده است. او همان کسی است که چندی پیش، به علی خامنه‌ای نامه نوشت و مدعی شد ایران به یکی از کشورهای صادرکننده واکسن تبدیل شده است، اما حالا مدعی شده است: «اگر مجوز اضطراری واکسیناسیون عمومی با واکسن برکت را اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت دریافت می‌کردیم، در خردادماه می‌توانستیم سه میلیون دوز واکسن تولید کنیم، اما مجوز تزریق عمومی با واکسن برکت در روز ۲۵ خرداد صادر شد و یکی از دلایل تاخیر در تولید واکسن همین موضوع بود.»

به گزارش همشهری، محمد مخبر از تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان شهریورماه خبر داد و گفت: «تاکنون سه میلیون دوز واکسن تولید کرده‌ایم که ۷۰۰ هزار دوز آن را تحویل دادیم و ظرف سه روز آینده نیز بیش از ۲۰۰ هزار دوز دیگر از این واکسن را به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد.»

پیشتازی گونه جهش‌یافته دلتا
کافی است اخبار مربوط به ویروس کرونا را مرور کنیم، با حجم انبوهی از اخبار و وعده‌هایی روبه‌رو خواهیم شد که محقق نشده‌اند و در اوج اختلاف‌های مسئولان که توپ را در زمین همدیگر می‌اندازند، این ویروس کرونا است که در موج پنجم، از شهروندانی که هنوز موفق به دریافت واکسن نشده‌اند قربانی می‌گیرد. با این‌ همه، نه‌ تنها اقدام مناسبی برای کنترل بیماری صورت نمی‌گیرد که در بحبوحه اوج‌گیری کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا درصدد تدوین و تصویب طرحی برای برگزاری مراسم محرم است. این در حالی است که متخصصان یکصدا هشدار می‌دهند قدرت سرایت گونه جهش‌یافته دلتا ۶۰ درصد بیشتر از انواع قبلی است و هر یک نفر تا هشت نفر را مبتلا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از ۱۰ تیرماه تاکنون، در هر هفت دقیقه یک نفر به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌ و این به معنای آن است که احتمال بازگشت تعداد فوتی‌ها به ۳۰۰ نفر در روز وجود دارد.

افزایش میزان ابتلا به بیماری و به‌تبع آن مراجعه به بیمارستان، بستری و مرگ مسئله‌ای است که حتی در آمار رسمی وزارت بهداشت نیز مشهود است.
وضعیت در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و خوزستان همچنان بحرانی است و سن واکسیناسیون افراد، برخلاف دیگر مناطق ایران، به بالای ۵۰ سال رسیده و این در حالی است که وعده‌های وزیر بهداشت از هفته و ماه به‌ روز تبدیل شده است به‌‌طوری‌ که از هفته گذشته تاکنون، سه مرتبه قول داده است که «از فردا» روند واکسیناسیون سرعت پیدا می‌کند اما آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده نشان می‌دهد در فاصله چهارشنبه تا پنجشنبه ۲۴ تیر، فقط حدود ۲۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، در ۲۴ ساعت، ۲۰۳ هزار دوز واکسن تزریق شد و روز قبل از آن نیز تعداد ۲۱۴ هزار و ۱۱۱ دوز تزریق انجام شده بود.
مقایسه آمار سه شبانه‌روز گذشته وزارت بهداشت نشان‌ می‌دهد که برخلاف وعده‌های وزیر بهداشت، روند تزریق واکسن دوباره نزولی شده است.